شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱
کد خبر: 68037
سلامت نیوز : سنگ بزرگ انتخابات كه طی دو هفته گذشته در دستان رییس قوه مجریه و رییس هیات مركزی نظارت بر ششمین انتخابات و نمایندگان مجلس و اعضای جامعه پزشكی كشور دست به دست می‌گشت به هدف خورد و روز گذشته بزرگ‌ترین انتخابات صنفی ایران برگزار شد. هر چند حول اتفاقات دو هفته گذشته و تبعات دستور محمود احمدی‌نژاد مبنی بر قانونی بودن انتخابات به شرط بازنگری در برخی رد صلاحیت‌ها و جایگاه اختیار رییس قوه مجریه برای چنین اقدامی حرف و حدیث‌های زیادی جاری بود و مسوولانی كه دست اندر كار برگزاری انتخابات بودند، روز گذشته به كرات مورد این سوال تكراری قرار گرفتند كه «اگر رییس‌جمهوری كه باید حكم رییس سازمان نظام پزشكی را امضا كند، نتایج انتخابات را ابطال كرده و از امضا خودداری كند تكلیف آتیه این سازمان صنفی چه خواهد شد» شاید كامل‌ترین جواب را علیرضا مرندی، وزیر بهداشت دولت سازندگی و رییس فرهنگستان علوم پزشكی كشور داد كه گفت: «رییس‌جمهوری آینده حكم را امضا خواهد كرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ سالن مركزی مركز همایش‌های رازی شاید تا روز گذشته حضور همزمان این تعداد پزشك را به یاد نداشت. هرچند كه با وجود پیش‌بینی برگزار‌كنندگان انتخابات درباره امكان مشاركت بیش از 64 هزار نفر از گروه پزشكی در شهر تهران، تعداد آرای ماخوذه از ساعت 8:30 بامداد تا ساعت 18 كه زنگ پایان رای‌گیری به صدا درآمد به 64 هزار نرسید و تا ظهر روز جمعه و با گذشت بیش از سه ساعت از آغاز رای‌گیری، میزان استقبال، طبق پیش‌بینی نبود اما بیشترین مشاركت در سالن مركزی كه به رای‌گیری گروه پزشكی اختصاص داشت، مشهود بود.

در حالی كه ستاد برگزاری انتخابات شش صندوق برای جمع‌آوری آرای گروه پزشكی اختصاص داده و با هوشمندی، پیشكسوتان پزشكی همچون دكتر مسلم بهادری و دكتر زارع را به عنوان مسوولان صندوق‌ها گماشته بود تا رغبت و اعتماد رای‌دهندگان را به صحت و سلامت این انتخابات افزایش دهد، برگه‌های تبلیغاتی كه ائتلاف‌های رنگارنگ پزشكان را معرفی می‌كرد در میان رای‌دهندگان دست به دست می‌گشت و «پیشكسوتان حامی كرامت پزشك و بیمار»، «جبهه متحد پزشكان تهران»، «ائتلاف فراگیر طلایه‌داران سلامت»، «ائتلاف نبض» و «ائتلاف نوید فردا» اسامی نامزدهای انتخابات را در فهرستی گنجانده و رای‌دهندگان را به انتخاب تشویق می‌كرد هر چند كه در همین برگه‌های تبلیغاتی، همجواری برخی اسامی سوالاتی را به ذهن متبادر می‌كرد.

تبلیغات شفاهی هم كم نبود از جمله كه در میان جمع رای‌دهندگان، افرادی بودند كه به بهانه مشاهده فهرست اسامی نامزدها، نام فرد مورد نظری را برای پزشكانی كه در تردید انتخاب بودند زمزمه می‌كردند. در حالی كه به گفته برگزار‌كنندگان 131 نامزد برای شهر تهران تایید صلاحیت شده بودند اما روی پوستری كه نام نامزدهای گروه پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی، لیسانسیه پروانه‌دار، علوم آزمایشگاهی و مامایی را در خود فهرست كرده بود، 9 اسم با مقوای سفید پنهان شده بودند. نامزدهایی كه در واپسین ساعات پیش از برگزاری انتخابات، انصراف خود را از حضور در این گزینش اعلام كرده بودند.

غیر از رد صلاحیت‌شدگان كه در شهر تهران تعداد آنها به بیش از 20 نفر رسیده است، جای بسیاری دیگر از چهره‌های جامعه پزشكی از جمله دكتر مصطفی معین (وزیر علوم سابق )، دكتر سید شهاب‌الدین صدر( رییس كل سازمان نظام پزشكی)، دكتر محمدرضا ظفرقندی( رییس سابق سازمان نظام پزشكی) هم در این انتخابات خالی بود. علاوه بر آنكه غیبت سرپرست وزارت بهداشت كه امروز تولیت نظام سلامت كشور محسوب می‌شود، این سوال را ایجاد كرد كه احتمالا محمد حسن طریقت منفرد به تبعیت از مقام مافوق خود و با حمایت ضمنی كه روز چهارشنبه از اقدام رییس‌جمهوری در تقریر دستور و هشدار نسبت به برگزاری انتخابات ششم نظام پزشكی با شرایط فعلی ابراز كرد ترجیح داد خود را در انظار پزشكان رای‌دهنده قرار ندهد.

در حالی كه حضور او شاید می‌توانست مهر سكوتی هم بر لب رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات بنشاند تا مراد هاشم زهی هم در مقابل خبرنگاران این جمله را روز گذشته بر زبان نیاورد: « بنده بعید می‌دانم كه بخواهد چنین مسائلی از سوی مسوولان عالیرتبه درباره انتخابات نظام پزشكی صورت بگیرد. البته حضور پرشور جامعه پزشكی در انتخابات نشان می‌دهد كه این طیف از جامعه خیلی به سیاسی‌كاری اعتنایی نداشته و همواره به‌دنبال مطالبات صنفی خود و دفاع از حقوق مردم است. كارها طبق روال پیش می‌رود اما اگر قرار باشد حكم رییس جدید سازمان نظام پزشكی به امضای رییس‌جمهوری نرسد مجلس شورای اسلامی وجود دارد و مشكل ایجاد شده در آنجا حل و فصل می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha