شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 68047
سلامت نیوز :ششمین انتخابات نظام پزشكی كشور با تمام حواشی آن پایان یافت. ولی هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده و باید رییس جمهور حكم رییس جدید را صادر كند. حالا همه پزشكان منتظر اقدام رییس جمهور هستند در حالی که محمود احمدی نژاد پیش از این گفته بود احتمال دارد این انتخابات را منحل و حكم را صادر نكند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ بالاخره روز 4 اسفند ماه فرا رسید و پزشكان كشور فارغ از تمام حرف و سخن ها از حواشی این انتخابات پای صندوق های رای حاضر شدند تا نمایندگان صنفی خود را از میان 4 هزار و 921 داوطلب در 192 شهر کشور انتخاب كنند. انتخابات نظام پزشكی صبح روز جمعه آغاز شد و تا عصر ادامه داشت و بعد گفته شد نتایج آن از طریق هیئت مركزی به رسانه ها اعلام می شود. حالا انتخابات تمام شده. گروهی از پزشكان می گویند شاید محمود احمدی نژاد انتخابات را تایید نکند و حكم را صادر نكند و برخی هم می گویند احتمال آن ضعیف است. اما حاشیه های این انتخابات جنجالی حرف دیگری دارد.

حضور چهره‌های معروف
خبرنگاران و عكاسان رسانه ها قبل از آغاز رای گیری پای برخی صندوق های رای گیری حاضر بودند تا به نوعی هم شكار لحظه ها داشته باشند و هم متن و حاشیه این رویداد بزرگ جامعه پزشكی را ضبط و ثبت كنند. البته ناگفته نماند كه نكته قابل تامل در این انتخابات حاشیه های آن بود كه تنور داغی را برای رسانه ها و خبرنگاران برپا كرد. از طعنه های وزرای سابق بهداشت و درمان تا خط و نشان برای برخی چهره های سیاسی و دولتی. در نخستین ساعات رای گیری مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت كه چند هفته ای است صندلی وزارت را به طریقت منفرد داده است در مركز همایش های رازی حاضر شد تا همانند سایر پزشكان رای خود را به صندوق بیاندازد.

بعد نوبت به برخی چهره های سیاسی و حكومتی رسید. ابتدا دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس و احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی افرادی بودند که در همان ساعات اولیه پای صندوق رای حاضر شدند. در كنار نمایندگان مجلس صدای پای حسن امامی رضوی معاون وزیربهداشت هم شنیده شد تا از قافله پزشكان سحر خیز غافل نماند. ولی هیچ خبری از شهاب الدین صدر رییس نظام پزشكی و محمد حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت نبود و خبرنگاران منتظر حضور این چهره ها بودند.

واكنش مرندی به گفته‌های رییس جمهور
علیرضا مرندی كه روزگاری وزارت بهداشت در دولت سازندگی را برعهده داشت بعد از انداختن رای خود داخل صندوق در محاصره خبرنگاران قرار گرفت. البته این عضو كمیسیون بهداشت منتظر همان سوالی بود كه خبرنگاران می خواستند از او بپرسند. یعنی همان سوال معروف و اظهارات رییس جمهور در مورد رد صلاحیت ها و امضا نكردن حكم ریاست سازمام نظام پزشكی كه پاسخ داد: به نظر می رسد شاید آقای رییس جمهور قانون را مطالعه نکرده اند اگر مطالعه کرده باشند کاری خلاف روال قانونی انجام نشده و قانون اختیاراتی به هیات نظارت داده و آنها هم طبق اطلاعاتی که به دست آورده اند عمل کرده اند. اینكه می گویید شاید رییس جمهور حكم رییس جدید را امضا نكند باید بگویم كه: اگر چنین شود صبر می کنیم تا رییس جمهور بعدی بیاید و حکم رییس جدید نظام پزشکی را امضا کند. البته برخی دوستان در مجلس می خواهند طرح دو فوریتی مطرح كنند تا قانون را تغییر دهیم.

انتقاد یك معاون وزیر
گفته های مرندی در حالی بود كه دکتر سید موید علویان معاون وزیربهداشت دولت نهم و رییس فعلی مرکز تحقیقات هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) تهران هم در محل انتخابات حاضر شد و خبرنگاران این موضوع را با او مطرح كردند و وی با بیان اینکه انتخاب رییس سازمان نظام پزشکی باید به امضای بالاترین مقام اجرایی کشور برسد، گفت: این موضوع نشان دهنده جایگاه سازمان نظام پزشکی است. البته تاسف می خورم از اینکه در سال های اخیر نگاه سازمان نظام پزشکی بیشتر به مسایل رفاهی و این قبیل امور معطوف شده است.

کار هیات نظارت قانونی است
دکتر مراد هاشم زهی رییس هیئت نظارت بر انتخابات ششمین مرحله نظام پزشكی در مورد حاضر نبودن سرپرست وزارت بهداشت پای صندوق رای گفت: نمایندگان ایشان در هیات های نظارت و اجرایی حضور دارند و این گونه نیست که نیامدن ایشان تاییدی باشد بر اینکه با برگزاری این انتخابات مخالف باشند. قطعا اگر این گونه بود می توانستند برگزاری انتخابات را دچار مشکل کنند.

وی با اشاره به نامه رییس جمهور برای بررسی مجدد نامزدهای رد صلاحیت شده گفت: هیات نظارت طبق قانون کارها را انجام داده و قطعا دوستان هم متوجه این موضوع
شده اند که هیچ مشکلی در روند بررسی صلاحیت‌ها وجود نداشته است. آنها اعلام نظر کرده اند و ما پاسخ گفته ایم و بایستی در عمل ثابت کنیم که هیچ اختلافی نداریم و من بعید می دانم چنین مسایلی را دامن بزنند و به رای جامعه پزشکی احترام نگذارند. البته زمان همه چیز را روشن خواهد کرد. اما اگر قرار باشد حکم رییس جدید سازمان نظام پزشکی به امضای رییس جمهور نرسد مجلس شورای اسلامی وجود دارد و مشکل ایجاد شده در آنجا حل و فصل می شود.

تاکید شجاعی بر ارتقای جایگاه پزشکان
دکتر احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور هم پس از انداختن رای خود در صندوق ششمین انتخابات نظام پزشکی کشور بر لزوم تلاش در جهت ارتقای شأن و منزلت جامعه پزشکی در سال‌های پیش‌رو تاکید کرد و گفت: تلاش در جهت از بین بردن رابطه مالی میان پزشک، بیمار، بیمه‌گزار و دولت از دیگر اقداماتی است که سازمان نظام پزشکی باید در سال‌های پیش‌رو به آن بپردازد. شجاعی بر لزوم افزایش سرانه درمان نیز تاکید کرد و گفت: لازم است به این مقوله نیز پرداخته شود تا دولت بتواند سهم خود را در این زمینه افزایش دهد تا بیمه‌ها قوی شوند و بتوانند هزینه‌های درمانی را پوشش دهند.

البته باید با پدیده زیرمیزی نیز برخورد شود، اما در مجموع با سرانه درمان کنونی، بیشترین فشار بر دوش گیرندگان خدمات است.ستاد اجرایی ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی هم اعلام كرد: در شهر تهران 64 هزار و 917 نفر در این دوره از انتخابات می توانند رای بدهند که 35 هزار و 196 نفر آنان پزشک هستند. همچنین از میان رای دهنگان 9 هزار و 226 دندان پزشک، 5هزار و 753 داروساز، 306 علوم آزمایشگاهی، 1165 نفر پاتولوژیست، 7 هزار و 117 نفر ماما، 1968 نفر متخصص تغذیه، 474 نفر بینایی سنج، 517 نفر شنوایی سنج، 1608 نفر فیزیوتراپ، 529 کاردرمان و 393 نفر گفتاردرمانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha