یك متخصص پوست گفت: استفاده مكرر از كفش‌های تنگ طی درمان تاول پا، باعث ایجاد گوشت اضافه می‌شود.

دكتر فرانك احسانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: ایجاد عفونت‌های قارچی بین انگشتان و كف پا، اگزما یا حساسیت پا از بیماری‌های شایع پا به شمار می روند كه شكل بیماری‌ها می‌تواند به هم شباهت داشته باشد. همچنین خارش شدید، قرمزی، خشكی، تاول‌های ریز در كنارهم از علایم این دو بیماری به حساب می‌آیند.

وی با بیان این كه محل‌ بروز این دو بیماری متفاوت است، افزود: عفونت قارچی معمولا یك پا را در بر می‌گیرد كه در ناحیه بین انگشتان پا به ویژه انگشت كوچك و انگشت كناری به صورت قرمزی و یكسری نقطه‌های سفید رنگ بروز می‌كند. این قارچ به صورت تاول ریز پراكنده خارش دار پدیدار می‌شود كه در این موارد، بیمار به یك آزمایش قارچ شناسی ارجاع داده می‌شود.

وی در ادامه شست وشوی مرتب پا و خشك نگه داشتن آن را در بهبود عفونت‌های قارچی موثر دانست و افزود: همچنین می توان با داروهای ضد قارچ، بیماری را درمان كرد.

دكتر احسانی با بیان این كه علایم ایجاد اگزما مانند عفونت‌هاست، یادآور شد: اما گاهی در اثر برخی موارد، ممكن است اگزما در هر دو پا ایجاد شود. معمولا زنانی كه كفش و دمپایی بدون جوراب می پوشند این بیماری ایجاد می‌شود. همچنین پوشیدن دمپایی‌های لای انگشتی و یا مردانی كه ساعات زیادی كفش لاستیكی به پا دارند، حتی از روی جوراب نیز ماده حساسیت زا به پا نفوذ كرده و ضایعات خارش دار و قرمزی ایجاد می‌شود.

وی با بیان این كه در بیماری اگزما گاهی بیماران دیر به پزشك مراجعه می‌كنند، اذعان داشت: در این بیماری، فرد در اثر خارش، محل زخم را تحریك می‌كند كه در این صورت پوست سیاه و كلفت شده و نهایتا تغییر شكل می‌دهد.

این متخصص پوست خاطرنشان كرد: تاول‌های تماسی در اثر استفاده از كفش‌های تنگ ایجاد می‌شود، به طوری كه پوست در پشت پاشنه و گاهی روی انگشتان پا و روی استخوان قرار می‌گیرد. این ضایعه در اثر سایش مكرر كفش با استخوان ایجاد شده و نهایتا لایه سطحی پوست را از لایه‌های عمقی پوست جدا می‌كند.

وی با بیان این كه توصیه به استفاده از كفش‌های تنگ نمی‌شود، گفت: در این موارد باید با یك سوزن استریل تاول را سوراخ كرده و آب داخل آن را خارج كرد. همچنین می‌توان با پمادهای خارجی پانسمان كرد تا ضایعه برطرف شود. چنانچه این نكات رعایت نشود در محل تاول تقریبا پوست، گوشت اضافی آورده و پینه می‌زند.


احسانی با بیان این كه زگیل عامل عفونی است كه با ویروس منتقل می‌شود، اضافه كرد: در واقع فردی كه به زگیل مبتلا می‌شود باید دمپایی خود را در حمام از دیگران جدا كند تا بیماری منتقل نشود. همچنین بر روی زگیل نباید سنگ پا كشیده شود زیرا باعث پهن شدن زگیل می‌شود. گاهی نیز زگیل در كنار و زیر ناخن پا پدید می آید كه بیماری مقاوم به درمان می‌شود و همزمان با زگیل پا ممكن است كه در دست و صورت نیز ایجاد شود.

وی با بیان این كه زگیل و میخچه از نظر ظاهر به هم شباهت دارند، افزود: اما از نظر علت با هم تفاوت دارند و با فشار روی میخچه بیمار احساس درد می‌كند. همچنین نباید تاول روی پوست را در مراحل اولیه برداشت زیرا نقش یك پانسمان را بازی می‌كند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha