شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 68052
سلامت نیوز : اگرچه دستوررئیس جمهور برای تجدید نظر در بررسی صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات نظام پزشكی كارسازنشد و جمعی از پزشكان سرشناس منسوب به دو طیف دولت و جناح اصلاح طلب به واسطه ردصلاحیت از سوی هیات نظارت جواز حضور در انتخابات را كسب نكردند اما ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی روز گذشته و در موعد اعلام شده در 185 شهر و شهرستان کشور برگزارشد. با برگزاری این انتخابات حالا همه نگاهها منتظرتصمیم بعدی محمود احمدی نژاد است. بر اساس قانون نتیجه این رای گیری و انتخاب رئیس سازمان نظام پزشكی می‌بایست به تایید رئیس جمهوربرسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در شش گروه پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، گروه‌ علوم آزمایشگاهی، لیسانسی‌های پروانه‌دار و مامایی از ساعت 8 صبح دیروز در سراسر كشورآغاز ‌شد و تا غروب همین روز ادامه داشت. انتخابات شهر تهران با نیم ساعت تاخیر در حالی در پردیس همت دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد که از حدود ساعت 8 صبح تعدادی از اعضای سرشناس سازمان نظام پزشکی به صورت دست جمعی پشت درهای سالن‌های محل اخذ رای منتظر بودند.

دکتر وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت، شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و لاریجانی رئیس معزول دانشگاه علوم پزشكی تهران از جمله پزشكان اصولگرایی بودند كه به صورت هماهنگ در اولین ساعات انتخابات آمدند تا رای خود را به صندوق بیاندازند. این طیف از اصولگرایان كسانی هستند كه در غیاب نامزدهای رد شده دو طیف اصلاحات و حامیان دولت برای تصاحب كرسی‌های نظام پزشكی تهران و كشور بیشترین امید را دارند. ز جمله چهره‌هایی که می‌بایست از ابتدا در محل انتخابات حاضر می‌شدند دکتر صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی و دکترطریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت بودند که تا عصر دیروز غایب بودند.انتخابات نظام پزشکی در شهر تهران با رقابت 131 کاندیدا برگزار ‌شد که از این تعداد 114 نفر مرد و 17 نفرزن هستند.

بنا بر اعلام معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس هیات مرکزی اجرایی انتخابات، قرار بود این انتخابات در 196 شهر کشور برگزار شود اما در 11 شهر تعداد نامزدها به حد نصاب نرسید و تعداد شهرهایی که انتخابات در آن برگزار شد به 185 شهر و شهرستان رسید.امامی رضوی گفت كه به محض پایان زمان انتخابات، شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه آغاز می‌شود و تا زمان پایان شمارش آراء، هیات‌های اجرایی و نظارت در حوزه‌های مربوطه حضور خواهند داشت.همانگونه كه پیش بینی می‌شد رد صلاحیت جمع زیادی از پزشكان سرشناس ازجمله مصطفی معین وزیر سابق علوم و شهاب الدین صدر رئیس كنونی سازمان نظام پزشكی كشور، دستور رئیس جمهوربرای تجدید نظر در بررسی صلاحیت ها، پاسخ منفی هیات نظارت به این دستور و در نهایت پیش بینی تصمیم رئیس جمهور برای تایید یا ابطال این انتخابات، حاشیه‌های پررنگ تر از متن انتخابات دیروز و سوال اصلی خبرنگاران از برگزار كنندكان و چهره‌های مطرح شركت كننده بود. تا جاییكه این ماجرا سرنوشت نهایی انتخابات دیروز را در هاله ای از ابهام فرو برده است و از هم اكنون پزشكان كشور باید منتظر تصمیم یك مهندس به عنوان بالاترین مقام اجرایی كشور برای تایید یا رد نتیجه نهایی آن باشند. از این رو بسیاری در مجلس و جامعه پزشكی در تدارك سناریوهای احتمالی برای آینده این ماجرا هستند.

در حاشیه برگزاری انتخابات دیروز دکترعلویان معاون وزیر بهداشت دولت نهم با انتقاد از عملکرد سازمان نظام پزشکی گفت كه انتخاب رئیس سازمان نظام پزشکی می‌بایست به امضای بالاترین مقام اجرایی کشور برسد. بسیاری پیش بینی می‌كنند با توجه به بی توجهی به دستوررئیس جمهور به احتمال بسیار احمدی نژاد در نهایت این انتخابات را تایید نخواهد كرد. در این رابطه امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سازوکار قانونی برای چنین مشكل احتمالی وجود دارد گفت که در صورت بروز هرگونه مشکلی مجلس برای آن فکری خواهد کرد. اگرچه اظهارات دكتر هاشم زهی و دیگر دست اندركاران چیز دیگری می‌گوید اما امامی رضوی دیروز در مورد سرنوشت درخواست رئیس جمهور برای بررسی مجدد صلاحیت نامزدها گفت: درخواست رئیس جمهور قانونی بوده و هیات نظارت هم این درخواست را در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ کرده است.
دكتر علیرضا مرندی وزیرپیشین بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: اگر آقای احمدی نژاد حکم رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی را تایید نکند صبر می‌کنیم تا رئیس جمهور بعدی بیاید.

مرندی در حاشیه برگزاری این انتخابات به مهر گفت: شاید آقای رئیس جمهور قانون را مطالعه نکرده اند. بر اساس قانون به هیات نظارت اختیاراتی داده شده و آنها هم طبق آن عمل کرده اند.وی با بیان این مطلب که نباید چنین اتفاقی بیفتد که رئیس جمهور نخواهد حکم رئیس سازمان نظام پزشکی بعد را امضا کند، گفت: اگر چنین شود صبر می‌کنیم تا رئیس جمهور بعدی بیاید.وی در خصوص راهکار احتمالی مجلس اظهار داشت: بعضی دوستان در نظر دارند طرح دو فوریتی برای تغییر قانون ارائه دهند اما من فکر نمی‌کنم رئیس جمهور بخواهد چنین کاری بکند.در این رابطه رئیس هیات مرکزی نظارت كه پیش از این در مقابل دستور احمدی نژاد ایستاده بود، در خصوص احتمال ابطال انتخابات گفت: انتخاباتی که بخواهد از قبل اعلام شود که باطل است همان حرفی است که در انتخابات 88 گفتند و بنده بعید می‌دانم که چنین مساله ای از سوی مسئولین عالیرتبه در خصوص انتخابات نظام پزشکی صورت گیرد.

دکتر هاشم زهی در ارتباط با عدم حضور سرپرست وزارت بهداشت در محل برگزاری انتخابات اظهار داشت: نمایندگان ایشان در هیات‌ها حضور دارند و نیامدن ایشان تاییدی برمخالفت با برگزاری انتخابات نیست. قطعا اگر این گونه بود می‌توانستند برگزاری انتخابات را دچار مشکل کنند.وی درباره واكنش هیات نظارت به دستور رئیس جمهور گفت: آنها اعلام نظر کرده اند و ما پاسخ گفته ایم و من بعید می‌دانم به رای جامعه پزشکی احترام نگذارند.هاشم زهی گفت: اگر قرار باشد حکم رئیس جدید سازمان نظام پزشکی به امضای رئیس جمهور نرسد مجلس شورای اسلامی وجود دارد و مشکل ایجاد شده در آنجا حل و فصل می‌شود.هاشم زهی در خصوص اعلام نتایج انتخابات پزشکی خاطرنشان کرد: بعد از پایان رای گیری شمارش آرا اعلام می‌شود و ما فکر می‌کنیم حداکثر تا فردا نتایج انتخابات اعلام شود.

بر اساس اعلام ستاد اجرایی ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی تهران در پایتخت 64 هزار و 917 پزشك مجاز به شركت در انتخابات نظام پزشکی بودند. بر اساس آئین نامه پس از پایان زمان قانونی انتخابات، شمارش آرا آغاز ‌شده و نتایج به گروه نظارت ابلاغ می‌شود و پس از تایید گروه نظارت، نتایج نهایی انتخابات اعلام می‌شود. در حاشیه رای گیری‌ها دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت که به همراه باقر لاریجانی و شهریاری حضور یافته بود پس از انداختن رای خود در صندوق به ایسنا، گفت: من برای انجام وظیفه و رای دادن حضور پیدا کرده‌ام.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت كه دغدغه جدی ما آن است که قداست جامعه پزشکی که متاسفانه در این سال‌ها خدشه‌دار شده به جایگاه اول خود بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha