شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 68054
سلامت نیوز :  آنتی اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی از زوال عقل و سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ تحقیقات جدید نشان داد که آنتی اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی باعث کاهش یافتن خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی می‌شوند.این تحقیقات بر روی بیش از 5 هزار نفر در هلند که 55 سال و بالاتر داشتند مورد ارزیابی قرار گرفت.آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلولها جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

لوتئین و زیگزانتین از مواد آنتی اکسیدانی هستند که در تخم مرغ وجود دارند. این مواد آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از بروز آب مروارید می‌شوند. از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن می‌توان به ویتامین E اشاره کرد. بهترین منابع غذایی آنتی اکسیدان‌ها اگر چه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌های E، C و بتاکاروتن هستند.

هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم مثل کلم بروکلی، طالبی، هلو و زردآلو منابع غنی بتاکاروتن هستند.بر اساس این تحقیقات، محققان نمره آنتی اکسیدان‌های شرکت کننده‌ها را بر اساس سوالاتی در مورد غذاهایی که آنها می‌خوردند، تعیین کردند و همچنین آنها وضعیت زوال عقل و یا سکته مغزی آنها را در 14 سال بعد،‌ بررسی کردند.

با وجود آنکه در این تحقیقات در میان افراد با رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها نرخ پایین‌تری از زوال عقل و سکته مغزی را نشان نداد اما در تحقیقات مشابه دیگر در جوامع دیگر به نتیجه گیری متفاوتی منتهی شد.به عنوان مثال، در یک تحقیق در میان افراد مسن ایتالیایی نشان داده شد که آنتی اکسیدان سطوح بالاتر با کاهش خطر سکته مغزی ارتباط داشت.تفاوت بین گروه‌های هلندی و ایتالیایی می‌تواند در نوع آنتی اکسیدان‌هایی که می‌خورند، واقع شود.حدود 90 درصد از تنوع در سطوح آنتی اکسیدان در میان شرکت کنندگان هلندی ناشی از مصرف قهوه و چای بود.در حالی که آنتی اکسیدان‌ها در گروه ایتالیا تا‌حد زیادی ناشی از خوردن میوه‌ها و سبزیجات بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha