سلامت نیوز : نشست تخصصی بررسی دستاوردها و موانع برنامه خانواده پایدار که با رویکرد کاهش طلاق در مشهد در حال اجراست با حضور مسئولان اجرایی این طرح در چهارمین کنگره انجمن روانشناسی ایران برگزار گردید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این نشست عنوان شد نقشه راهی برای کاهش آمار طلاق در جامعه وجود ندارد. در این نشست تخصصی که در آخرین روز برگزاری چهارمین کنگره انجمن روانشناسی ایران و در محل سالن کوثر دانشکده روانشناسی تهران برگزار شد، اسماعیل سقاب اصفهانی، مدیر اجرایی طرح جامع خانواده پایدار خراسان رضوی به همراه دکترفرشته موتابی و دکترمحمدعلی مظاهری به بررسی دستاوردها و چالش های اجرای این برنامه در طول ۵ماهه گذشته پرداختند.

در این نشست که با حضور تعداد زیادی از دانشجویان رشته روانشناسی و اساتید این رشته برگزار شد، مدیر اجرایی طرح خانواده پایدار خراسان رضوی به تشریح عملکرد و دستاوردهای این طرح در استان خراسان رضوی و شهر مشهد پرداخت و گفت: امیدواریم با اجرای صحیح و بدون مشکل این طرح شیب طلاق در استان پس از اتمام سال اول اجرای آن، ده درصد کاهش یابد و در سال دوم این شیب روند نزولی به خود گیرد.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰هزار دختر مجرد و در سن ازدواج در استان خراسان رضوی گفت: در بررسی های صورت گرفته تعداد مردانی که در آستانه ازدواج قرار دارند از زنان در آستانه ازدواج بیشتر است اما در گروه سنی بالای سی سال یا افرادی که از سن ازدواجشان گذشته است خانم ها تعداد بیشتری دارند. وی علت بروز این مشکل را تغییر الگو و تمایل مردان به ازدواج با دختران کوچک تر از خود دانست.

آمارهای طلاق

وی با بررسی آمار طلاق در استان های پرطلاق کشور گفت: استان های البرز و تهران به عنوان پرطلاق ترین استان ها در کشور مطرح هستند. در استان تهران از هر 3.1ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق شده است. در استان خراسان رضوی نیز از هر 5.8ازدواج در سال ۹۰ یک مورد به طلاق منتهی شده است. وی میانگین دوران عقد در ایران را یک سال و نیم و بروز نیمی از طلاق ها را نیز در ۴سال اول زندگی مشترک دانست و گفت: متاسفانه نقشه راهی برای کاهش آمار طلاق در جامعه وجود ندارد و امکانی برای اجرای کارهای پژوهشی در سطح کلان فراهم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح خانواده پایدار بر نقش ۸دستگاه و نهاد برای کاهش آمار طلاق تاکید شده و برای هر یک از این دستگاه ها نقشه راهی تدوین شده است.وی افزود: این دستگاه ها شامل آموزش و پرورش، دانشگاه ها، مراکز بهداشتی، ناجا، دادگستری، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رسانه ها هستند که هر یک با اصلاح عملکرد خود می توانند نقش به سزایی در کاهش آمار طلاق در جامعه ایفا کنند.

وی با اشاره به تالیف و تدریس کتاب کار آموزش های پیش از ازدواج در دبیرستان های دخترانه استان خراسان رضوی گفت: این کتاب در حال حاضر برای دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان تدریس می شود و از سال آینده با تصویب دفتر پژوهش و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، این کتاب در سطح ملی توزیع و تدریس خواهد شد.

نقش میانجیگری در کاهش طلاق

وی در ادامه به بررسی های صورت گرفته بر روی پرونده های مربوط به طلاق در دادگستری مشهد در طول سال 88 اشاره کرد و گفت: در سال 88برای 15هزار زوج حکم عدم سازش جهت ارائه به دفاتر ازدواج و طلاق صادر شده است که تنها 7هزار نفرشان برای طلاق به دفاتر مراجعه کرده اند. این نشان می دهد که 8هزار زوج با هدف طلاق به دادگاه مراجعه نکرده بودند و اگر شخص یا نهادی بینشان میانجیگری می کرد هرگز کارشان به دادگاه نمی کشید.

وی تصریح کرد: همچنین مجتمع خدمات راهنمایی و مشاوره برای اولین بار در دادگستری مشهد راه اندازی شد تا تمامی پرونده ها پیش از طرح در دادگاه در این مرکز تعیین اولویت شده و زوجین از مشاوره های لازم برخوردار شوند. اصفهانی تعداد پرونده های غیرضروری برای ارائه به دادگاه را در اولین ماه اجرای این طرح 50درصد از مجموع پرونده ها اعلام کرد که از این تعداد 43درصدشان پس از دریافت خدمات مشاوره ای از طلاق منصرف و به زندگی مشترک بازگشته اند.

دکترمظاهری، روانشناس و دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی نیز در این نشست با تاکید بر ضریب نفوذ بالای خانواده در صحنه اجتماعی ایران گفت: متاسفانه نهاد خانواده در سال های اخیر شرایط خوبی ندارد و در زمینه ازدواج، تربیت و سازگاری زوجین روند خوبی مشاهده نمی شود.

خانواده متولی ندارد

وی مشکل اصلی نهاد خانواده در ایران را با وجود این که دغدغه تمام مردم و مسئولان نیز هست، نداشتن متولی خاص دانست و گفت: با وجودی که ۳۰نهاد با سیاست های خانواده ارتباط دارند اما ناهماهنگی بین این نهادها باعث شده نه تنها دست یابی به اهداف مشکل شود بلکه در مواردی نهادهای مختلف عملکرد یکدیگر را نیز خنثی کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: طرح خانواده پایدار به عنوان طرحی موفق در کل کشور اجرایی شود تا تمام مردم بتوانند از دستاوردهای این طرح بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha