شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 68086

سوال بیشتر خانم‌ها از متخصصان است كه خوردن كدام میوه موجب شادابی، شفافیت و لطافت پوست می‌شود؟

تاثیر​ میوه‌ها بر پوست
سلامت نیوز : می‌گویند میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و املاح معدنی تاثیر بسزایی در سلامت پوست دارد. همیشه هم سوال اصلی بیشتر خانواده‌ها بویژه خانم‌ها از متخصصان این بوده است كه خوردن كدام میوه موجب شادابی، شفافیت و لطافت پوست می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما اگر بگوییم میوه‌هایی كه امروزه می‌خوریم مواد مغذی خیلی كمی دارد و حتی انواع خارج از فصل و گلخانه‌ای آن می‌تواند موجب ایجاد رادیكال‌های آزاد مضر در بدن شود و با تاثیر منفی در عملكرد دو عضو سم‌زدایی بدن یعنی كبد و كلیه از طراوت و شادابی پوست بكاهد، گزاف نگفته‌ایم.

تفاوت میوه‌های دیروز با امروز

در دهه‌های گذشته بیش از 70 درصد محصولات كشاورزی به روش ارگانیك (سالم) تولید می‌شد. یعنی خاك مورد نیاز برای رشد محصول از سه سال قبل فاقد هرگونه سموم دفع آفات و كودهای شیمیایی بود.

در مورد هیچ میوه‌ای اصلاح ژنتیكی نداشتیم و استفاده از گازها برای رشد زودرس میوه متداول نبود. به همین خاطر همیشه میوه‌ها رنگ و طعم طبیعی و سایز مناسب داشت.از این رو بیشتر افراد دارای بدنی سالم و پوستی با طراوت بودند و نشانه آن هم گونه‌های گل انداخته و سرخ رنگشان بود.

در گذشته این‌گونه نبود كه با دستكاری‌های ژنتیكی هندوانه‌هایی تو زرد با طعم آناناس و شكل مكعب مربع تولید كنند و خیارها طعم خاك دهد و گوجه‌فرنگی‌ها هر مزه‌ای جز طعم اصلی داشته باشد و توت‌فرنگی و سبزی‌های غده‌ای همچون سیب‌زمینی و پیاز از درشتی، حیرت همگان را برانگیزد.

قدر مسلم اگر مقایسه‌ای بین میوه‌ها و سبزی‌های دیروز با امروز داشته باشیم، می‌توانیم مطمئن شویم كه سموم دفع آفات، هورمون‌های سنتزی و كودهای شیمیایی كار خود را كرده و موجب ایجاد ظاهری فریبنده، آبدار و رسیده ولی بافتی تهی از مواد مغذی در محصولات كشاورزی شده است.

این را هم ما نمی‌گوییم، نتیجه مطالعات مهمی است كه در این زمینه انجام شده است. محققان، كاهش میزان پروتئین، كلسیم، فسفر، آهن، روی و ویتامین‌های B، C و E در 43 نوع سبزی و میوه را تائید كرده‌اند؛ این همان گروه از ریزمغذی‌هایی است كه اگر در میوه و سبزی‌ها به قدر كفایت باشد می‌تواند باعث سلامت، شادابی و انعطاف‌پذیری پوستمان شود.

با ضدعفونی‌كردن و پختن، تركیبات ممنوعه از بین نمی‌رود

به گفته محققان، تلاش تولیدكنندگان امروزی برای پرورش گونه‌های پربازده، مقاوم در برابر آفات و سازگار با هر نوع آب و هوایی موجب شده محصولات سریع‌تر رشد كرده و متاسفانه سرعت رشدشان همگام با تولید و جذب مواد مغذی نیست.

از طرفی كودهای اوره ـ فسفر كه موجب بزرگ‌شدن سبزی‌های غده‌ای می‌شود یا سموم دفع آفات كه برای محصولات كشاورزی به كار می‌رود، حاوی نیترات بوده و تركیباتی سرطان‌زا معرفی شده است و به دلیل آن كه این تركیبات به داخل بافت میوه و سبزی نفوذ می‌كند با هیچ روشی از جمله ضدعفونی كردن، شست‌وشو و پختن از بین نمی‌رود.

به همین دلیل هم كارشناسان توصیه می‌كنند حتی‌الامكان از میوه وسبزی‌های ارگانیك استفاده كنید. حال چگونه و بر اساس چه معیارهایی باید محصولات ارگانیك را از غیر ارگانیك شناسایی كرد و به آنها اعتماد كرد، موضوعی است قابل تامل!

اما این را بدانید درشتی و تیره بودن رنگ میوه‌ها و سبزی‌های غده‌ای در بیشتر مواقع به دلیل نیترات بالای آن است. بنابراین هنگام انتخاب میوه از انواع درشت آن صرف‌نظر كنید. میوه‌های فصلی متوسط و ریز با رنگ روشن جزء مناسب‌ترین‌هاست.

میوه‌های دوستدار پوست

با این تفاسیر اگر باز هم می‌خواهید میان انواع میوه‌ها آنهایی را كه برای سلامت پوست مفیدتر است بشناسید، میوه‌هایی كه حاوی ویتامین‌های A، B، C، D، E و روی بیشتری است در اولویت قرار دارد.

میوه‌های قرمز خنثی‌كننده رادیكال‌های آزاد

میوه‌های قرمز رنگ همچون توت‌فرنگی، شاه‌توت، تمشك، گیلاس، انار و انگور سیاه خواصشان مدیون رنگشان است.رنگدانه‌های آنتوسیانین موجود در آنها نوعی آنتی‌اكسیدان است كه با حذف رادیكال‌های مضری كه همیشه در حال تشكیل و آسیب رساندن به پوست است به احیا و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده كمك كرده و پوست را از عوامل آسیب‌رسان بیرونی مثل آفتاب، داروها و افزایش سن حفظ می‌كند.بتاكاروتن این میوه‌ها هم نوعی آنتی‌اكسیدان قوی است كه حافظ پوست بوده و باعث ایجاد رطوبت و تنفس بهتر آن می‌شود.

مركبات پوست را روشن و شفاف می‌كند

لیموترش، پرتقال، گریپ فروت، خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل ویتامین C بالایی دارد. كلاژن یك پروتئین مهم در تشكیل پوست است كه این ویتامین به رشد و ترمیم آن كمك می‌كند.ویتامین C خاصیت ضد اكسیدكنندگی دارد و پوست را سفید و شفاف كرده و از التهاب و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی می‌كاهد.همچنین این میوه‌ها به دلیل پتاسیم بالا با افزایش ادرار سموم بدن را دفع و از تورم و برافروختگی پوست می‌كاهند.

انعطاف‌پذیری پوست با سبزی‌های زرد و سبز

هویج، انبه، كاهو و اسفناج به دلیل داشتن ویتامین A ضدسم قوی بوده و به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن با عفونت‌های پوستی مقابله كرده و باعث انعطاف‌پذیری و كاهش چین و چروك می‌شود و برای التیام زخم‌ها مفید است.

میوه‌های شاداب كننده پوست

موز، سیب، گل كلم و سیب‌زمینی سرشار از ویتامین B و پتاسیم است. پتاسیم به لطافت و نرمی پوست كمك كرده و باعث گردش بهتر خون می‌شود و پوست را روشن می‌كند.ویتامین‌های گروه B هم چربی پوست را متعادل كرده و به دلیل آن كه تقویت‌كننده سیستم عصبی بدن است با ایجاد آرامش روحی و روانی در شادابی و صافی پوست تاثیرفوق‌العاده‌ای دارد.ویتامین‌های E، D و روی هم به میزان كم در میوه‌ها و در مقادیر بیشتر در انواع جوانه‌ها، حبوبات، مغز دانه‌ها، روغن‌های نباتی، گوشت قرمز و آبزیان یافت می‌شود.

كم آبی، پوست را خشك و شكننده می‌كند

میوه‌های آبداری همچون میوه‌های جالیزی با تنظیم عملكرد كلیه‌ها و جلوگیری از غلیظ‌شدن خون به آبرسانی سلول‌ها كمك كرده و زیبایی و سلامت را به پوست هدیه می‌دهد.این را هم بدانید قند بالای میوه‌های شیرین می‌تواند با مواد معدنی موجود در خون از جمله مس و آهن تركیب شده و علاوه بر ایجاد رادیكال‌های آزاد به بخش چربی سلول‌ها صدمه زده و این سلسله واكنش‌های مخرب و التهاب‌زا موجب تسریع روند پیری پوست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha