شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 68097
سلامت نیوز :هموطنان باید از خرید انواع آجیل از دست‌فروش‌ها یا از اتومبیل‌هایی كه داخل آن به عرضه انواع آجیل می‌پردازند، خودداری كنند.

 مهندس نعمت الله معروفی مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: باید آجیل‌ها را از محل‌های مشخص، مراكز آجیل‌فروشی ثابت و دارای مجوز آجیل‌فروشی یا قنادی‌های دارای مجوز تهیه كنند و برای اطمینان از سلامت آجیل، باید مدتی آن را دست نگه داشت و در صورتی كه دست رنگی شد نباید آن را خرید زیرا نشان دهنده استفاده از رنگ های غیر مجاز در فرآوری آن است.

 وی خاطرنشان كرد: بطور معمول تخمه هایی كه به دست رنگ پس بدهد یا پسته هایی كه بیش از حد قرمز باشد، از مصادیق آجیل های رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی است. نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند. 

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور اظهار داشت: اگرچه آجیل خام را می‌شود تا یكی، دو سال در شرایط سردخانه ای نگه داری كرد، اما آجیل بوداده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف كنید،گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود، به همین دلیل است كه شرایط نگه داری آجیل‌ها اهمیت زیادی پیدا می كند.

معروفی خاطرنشان کرد: اگر آجیل نوروزی تان زیاد آمد و خواستید آن را برای استفاده‌های بعدی كنار بگذارید، سعی كنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha