سلامت نیوز :ˈ ناهید خدا کرمی ˈ در گفت و گو با ایرنا افزود : پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین ویروس های منتقل شده از طریق ارتباط جنسی است. این ویروس یک عفونت شناخته شده است که عامل بروز برخی از سرطان ها در زنان و مردان است.

وی خاطر نشان کرد: زیرا تحقیقات نشان داده است که ویروس پاپیلومای انسانی با سرطان پروستات ، مثانه و دهان در مردان در ارتباط است . همچنین این ویروس می تواند عامل بروز برخی از سرطان ها همچون دهانه رحم ، دهان و مری در زنان شود.

وی اظهار داشت : در مطالعه ای که در سال 1389 در ایران انجام شد در شهر تهران آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی در زنان سالم تهرانی در حدود هشت دهم درصد گزارش شد و نتایج این مطالعه در مجلات به چاپ رسیده است.

خداکرمی ادامه داد: آنچه قابل توجه است این است که شیوع و ابتلا به این ویروس در کشور ایران نسبت به کشورهای غربی و آفریقایی کمتر است.

وی خاطر نشان کرد :با توجه به اینکه این عفونت با سرطان در ارتباط است بنابراین می تواند عامل بروز برخی از بیماری ها در گروه های سنی به ویژه گروه های دارای رفتارهای پر خطر شود.

رییس انجمن علمی مامایی ایران افزود : اخیرا واکسنی برای مبارزه با این ویروس به بازار آمده است ولی تزریق این واکسن از سوی پزشکان توصیه نمی شود زیرا این واکسن ضمن این که بسیار گران است ، تزریق آن از ابتلا به همه انواع ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری نمی کند.

به گفته وی ویروس پاپیلومای انسانی 40 گونه دارد که در ایران شایع ترین گونه 16 ، 31 و 58 است .این واکسن تنها از نوع 16 ، 18 ، 6 و 11 جلوگیری می کند .

خداکرمی افزود : ابتلا به سایر گونه های این ویروس همچنان خطرزا است و به افراد جامعه توصیه می شود که از روابط پر خطر به خصوص روابط جنسی خارج از ازدواج ، اجتناب کنند.

وی گفت: آموزش و آگاهی بخشی در سطح جامعه می تواند برای مقابله با این ویروس راهگشا باشد . از این رو مشاوره قبل از ازدواج در خصوص این ویروس و خطرات ابتلا به آن بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha