شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 68109
سلامت نیوز : خون های آلوده و غیرقابل استفاده که بر اثر عواملی مانند آلودگی هوا و مصرف مواد غذایی نامناسب در بدن انسان ذخیره می شود، به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ این خون ها به تدریج توسط سیستم دفاعی بدن خارج می شود اما عملکرد بدن در این زمینه بسیار کند است به گونه ای که به مرور زمان بر میزان این خون های آلوده افزوده می شود و تجمع آنها در دراز مدت سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از روش های بسیار موثر و ثابت شده برای دفع سموم و آلودگی های بدن حجامت است؛ این روش درمانی که سال ها پیش از اسلام توسط بشر کشف شده بود، در احادیث و روایات ائمه اطهار نیز برای درمان بیماری ها به کرات توصیه شده است.

از سوی دیگر تمامی بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمانی ذکر کرده اند؛ محمد زکریای رازی در کتاب ˈالحاویˈ، شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب ˈقانونˈ، سیداسماعیل جرجانی در کتاب ˈذخیره خوارزمشاهیˈ و عقیلی خراسانی در کتاب ˈخلاصه الحکمه فی مجـــمع الجوامعˈ در مورد حجامت و کاربرد آن در درمان بیماری ها مطالب زیادی ذکر کرده اند.

این بزرگان همچنین از حجامت برای درمان بیماری های فراگیر و مهمی مانند سکته قلبی، مالیخولیا، سردردهای میگرنی و بخشی از بیماری های پوستی بهره می گرفتند.

گفته می شود حجامت برای حدود 70 بیماری اثرات پیشگیرانه و درمان کننده دارد که از جمله آن می توان به بیماری هایی مانند افزایش کلسترول و دی گلیسیرید خون، دیابت غیر وابسته به انسولین، اوره بالا، فشارخون غیرطبیعی، غلظت خون بالا، مسمومیت غذایی و دارویی، سردرد میگرنی، تنگی رگ ها، افسردگی، اسپاسم عضلانی، واریس، کمردرد، آکنه و بثورات پوستی و آرتروزها می توان اشاره کرد.

دکتر ˈنظام نهرینیˈ مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه حجامت روش درمانی قطعی بیماری ها نیست، اظهار داشت: می توان گفت حجامت در درمان سردردها، بیماری های پوستی، کبدی، سینوزیت ها، دردهای مفصلی، بیماری های زنان و بیماری های روحی روانی افراد بسیار کاربرد دارد ولی برای درمان نمی توان تنها بر حجامت تکیه کرد.

وی گفت: ˈعلم مزاج شناسیˈ از اصول اولیه و اصلی حجامت است چراکه هر فرد با یک سرشت خاصی به دنیا می آید که حرکت بر اساس آن اعتدال فرد را به دنبال خواهد داشت.

نهرینی یادآور شد : اگر افراد بر سرشت و مزاج خاص خود باقی بمانند، بیمار نمی شوند و خروج از اعتدال و مزاج مواجهه با بیماری ها را به دنبال دارد. برای اینکه بتوانیم این اعتدال را حفظ کنیم باید روش های متفاوتی را در زندگی در پیش گیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر گیاهان و موادغذایی موجود در دنیا بیش از تعداد انسان هایی است که در این کره خاصی زندگی می کنند؛ بنابراین هر فرد باید بر اساس مزاج خاص خود از مواد غذایی خاصی استفاده کند.

نهرینی افزود : حجامت نیز بر اساس مزاج افراد صورت می گیرد. افراد باید بر اساس مزاج سرد و یا گرم خود نسبت به انجام و یا عدم انجام حجامت اقدام کنند.

وی توضیح داد: به افرادی که مزاج های گرم مانند ˈگرم و ترˈ و ˈگرم و خشکˈ دارند؛ توصیه می شود که حجامت را به عنوان پیشگیری از ابتلا به بیماری ها در فصول بهار و پاییز به صورت مرتب انجام دهند.

نهرینی با بیان اینکه مزاج گرم شامل گرایش به طعم های شیرین، شور، تلخ و تند است و مزاج سرد شامل گرایش به ترشی و گس مزه ها است، ادامه داد: به افرادی که مزاج سرد بسیار عمیق دارند، هیچ نوع خونگیری از جمله حجامت توصیه نمی شود.

گفته می شود پیش از حجامت، معده نباید خالی باشد و مایعات بدن باید در حد مناسب باشد. همچنین توصیه شده است که پیش از حجامت یک عدد انار خورده شود و از حجامت در صبح زود و پیش از صرف صبحانه پرهیز شود.

همچنین سفارش شده است که بلافاصله پس از حجامت عسل مصرف شود و تا 12 ساعت پس از انجام حجامت از مصرف لبنیات و نیز غذاهای ترش مزه خودداری شود و صبح روز بعد از حجامت ، محل حجامت با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو شسته شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات حجامت ایران در این مورد اظهار داشت: حجامت به دو روش انجام می شود؛ ˈحجامت ترˈ که در آن خونگیری صورت می گیرد و ˈحجامت خشکˈ که به صورت بادکش کردن انجام می شود.

نهرینی توضیح داد: در واقع حجامت به دو منظور پیشگیری و درمان انجام می شود. افرادی که سالم هستند و بیماری خاصی ندارند می توانند دو بار در فصل بهار و یک بار در فصل پاییز هر ساله حجامت انجام دهند.

وی همچنین در مورد حجامت های درمانی گفت: حجامت های درمانی با تشخیص پزشک معالج در هر زمانی که توصیه شده است، باید انجام شود.

نهرینی توضیح داد: حجامت پیشگیری (عام) بین دو کتف انجام می شود که اثر آن به تمام بدن می رسد و حجامت درمانی (خاص) در اعضای مختلف بدن از سر تا نوک انگشتان پا صورت می گیرد.

گفته شده که افرادی که دچار کم خونی هستند، نباید حجامت کنند چراکه ممکن است با مشکلات بعدی همچون ضعف عمومی، بی حالی و غش کردن مواجه شوند.

مدرس طب سنتی دراین مورد توضیح داد: در حجامت مقدار خونی که از افراد گرفته می شود بسیار کم و بین 40 تا 50 سی سی است، بنابراین افرادی که دچار کم خونی هستند اگر هموگلوبین آنها بالای 10 باشد منعی برای حجامت یک تا دو بار را در سال ندارند ولی اگر هموگلوبین آنها زیر 10 باشد، صلاح نیست که حجامت کنند.

به طور کلی باید گفت که حجامت روشی برای تصفیه خون ، تنظیم و ایجاد تعادل در دستگاه ایمنی بدن است که از سویی در روایات مذهبی به آن توصیه و از سویی دیگر از نظر علمی در مجامع مختلف علمی به عنوان روشی ثابت شده و مطمئن شناخته شده است.

از آنجایی که عامل بسیاری از بیماری ها نقص دستگاه ایمنی بدن به شمار می رود، حجامت با تقویت و تنظیم دستگاه ایمنی می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها در افراد پیشگیری و همچنین روند درمان بیماری ها را تسریع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha