سلامت نیوز : پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند: داروی معمولی آکنه تاثیری در افزایش خطر احتمالی ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD)‌ ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج این بررسی با همکاری متخصصان آمریکایی و کانادایی تایید می‌کند که پزشکان نباید به دلیل نگرانی از افزایش خطر بروز بیماری التهابی روده از تجویز داروی پرمصرف و معمول isotretinoin برای درمان آکنه در نوجوانان امتناع کنند.

دکتر مهیار اطمینان از متخصصان علوم پزشکی موسسه مطالعاتی کودک و خانواده در بیمارستان اطفال بریتیش کلمبیا که سرپرستی این آزمایشات را برعهده داشته به همراه دستیارانش به بررسی میزان ایمنی و بی‌خطر بودن این داروی مهم پرداختند.

در این بررسی‌ها دو مطالعه بازبینی شده است. در یک مطالعه متخصصان سوابق پزشکی گروه قابل توجهی از زنان آمریکایی 24 تا 34 ساله را تجزیه و تحلیل کردند. از این گروه 2159 زن به بیماری التهابی روده مبتلا بودند و 43 هزار و 180 نفر سالم بودند. فقط 10 نفر از زنان مبتلا به بیماری التهابی روده و 191 نفر از زنان سالم از داروی isotretinoin مصرف کرده بودند.

در مطالعه سوم، این متخصصان به طور فراگیر نتایج تحقیقات چاپ شده و نشده را بازبینی و تجزیه و تحلیل کردند. آنها پس از پایان تمام این ارزیابی‌ها و مطالعات هیچ مدرک علمی مستدلی را نیافتند که نشان دهد مصرف داروی فوق خطر ابتلا به این بیماری روده‌ای را افزایش می‌دهد.

دکتر اطمینان در این باره خاطرنشان ساخت: ما از این آزمایش‌ها نتیجه گرفتیم که این دارو به هیچ ترتیب خطر بروز بیماری التهابی روده را تشدید نمی‌کند.وی افزود: این دارو برای بسیاری از انواع شدید آکنه که با بروز اختلالات و پیامدهای روانی توام است تجزیه می‌شود و فوق العاده موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha