شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 68133

سلامت نیوز : یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: ‌زنگ گوش یا وزوز گوش، احساس صدا در گوش یا سر است که معمولا به صورت زنگ و به صورت موقت و دائم ایجاد می‌شود. این صداها معمولا به صورت ذهنی است و خود فرد آن‌ها را حس می‌کند.

دکتر امیر آب‌آب‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ‌، اظهار کرد: در صورتی که وزوز گوش شدید باشد در شنوایی اختلال ایجاد شده و فرد به سمت افسردگی پیش می‌رود.

وی افزود: ممکن است این عارضه نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند پیرگوشی، عفونت گوش، اثر بعضی داروها یا سر و صدای شدید باشد. برخی داروها مانند جنتامایسین ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جرم و واکس بیش از حد درون گوش نیز ممکن است این عارضه را در پی داشته باشد که با پاک کردن گوش می‌توان آن را حل کرد.

وی ادامه داد:‌ برای درمان این عارضه می‌توان از روان‌ درمانی، داروها یا پوشش‌گرهای گوش استفاده کرد.

آب‌آب‌زاده عنوان کرد:‌ برای پیشگیری از این وزوز گوش باید از سیگار یا دخانیات اجتناب کرد زیرا سیگار موجب کاهش جریان خون در گوش و افزایش صوت آن می‌شود.

وی گفت: برای پیشگیری از این عارضه باید قهوه و چای به میزان کم استفاده شود. همچنین به صورت مداوم به صدای بلند گوش داده نشود، افرادی که مدام از هدفون استفاده می‌کنند در معرض وزوز گوش و به دنبال آن آسیب شنوایی هستند.

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: ورزش منظم، جریان خون گوش را افزایش داده و برای سلامت گوش مفید است. وزوز گوش در افراد چاق شایع‌تر است و بنابراین کنترل وزن می‌تواند در پیشگیری از این عارضه تاثیر داشته است.

وی گفت:‌ تغذیه سالم و استفاده از منابع ویتامین B12، روی، فولیک‌اسید، سبزی و میوه نیز می‌تواند در پیشگیری از وزوز گوش موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha