سلامت نیوز : محمود قاضی خوانساری در گفت‌وگو با فارس افزود: بین 40 تا 45 نفر از سوی وزارت بهداشت به خارج بورسیه شده‌اند. این افراد با هزینه وزارت بهداشت در آزمون بورسیه شرکت کرده‌اند و با داشتن شرایط مصاحبه در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: اما در نامه‌ای که توسط مشایی، جانشین رئیس‌ جمهوری در شورای عالی ایرانیان خارج کشور،مبنی بر ایجاد تسهیلات برای دانشجویان خارج از کشور، به افرادی مربوط می‌شود که با هزینه خودشان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت گفت: البته برای این افراد نیز تسهیلاتی ایجاد کرده‌ایم به طوری که واحدهای درسی آنها را کاهش داده‌ایم تا به راحتی بتوانند دوره‌های خود را گذرانده و به کشور بازگردند.

قاضی خوانساری افزود: رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی از جمله رشته‌هایی است که در حوزه وزارت بهداشت در خارج از کشور دانشجو پذیرش کرده است.

وی ادامه داد: اما با این وجود، ظرفیت دانشگاه‌های کشور جوابگوی پذیرش این دانشجویان نیست. مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با انتقال این دانشجویان موافقت کرده است اما در اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم.

قاضی خوانساری گفت: راه‌حلی وجود ندارد چرا که رشته‌های پزشکی مانند سایر رشته‌ها نیست که یک استاد و چندین دانشجو داشته باشند. بلکه باید استاد با تعداد کمی دانشجو سر و کار داشته و ابزار و تجهیزات نیز مهیا باشد.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر حتی سازمان سنجش نیز برای دانشگاه‌های بین‌المللی وزارت بهداشت پذیرش انجام می‌دهد و ظرفیت‌های مازاد را هم دریافت کرده‌ایم اما با این وجود باید دانشگاه و استاد وجود داشته باشد تا بتوانیم دانشجو از خارج بیاوریم.

وی گفت: نمی‌توان اعلام کرد که دانشجو از خارج آوردن کار راحتی است بلکه نیاز به کار کارشناسی دارد و تفاوت رشته پزشکی با سایر رشته‌ها باید در نظر گرفته شود.

اسفندیار رحیم‌مشایی، جانشین رئیس‌ جمهوری در شورای عالی ایرانیان خارج کشور، در نامه‌ای از وزارت علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد خواسته تا تسهیلات لازم را برای بازگرداندن دانشجویان به ایران فراهم کنند.

افزایش قیمت ارز و ایجاد مشکل برای ادامه تحصیل دانشجویان خارج از ایران، علت صدور این دستور اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha