سلامت نیوز : رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر هلیکوباکتر پیلوری بر دستگاه گوارش اظهار داشت: اگر چه گفته می‌شود که وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده افراد خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد اما این باکتری عمر انسان را کاهش نمی‌دهد.

 به گفته این متخصص گوارش و کبد مبتلایان به این باکتری نسبت به بقیه کمتر به آسم و سرطان مری مبتلا می‌شوند.

وی گفت: 80 درصد مردم این باکتری را در معده خود دارند که در اکثر قریب به اتفاق مشکل ایجاد نمی‌کنند و ریشه‌کنی آن در همه مردم علمی و ضروری نیست چرا که این باکتری در 10 درصد موارد ایجاد بیماری می‌کند و در 90 درصد موارد مشکل‌زا نیست.

وی در مورد آخرین تحقیقات انجام شده در حوزه گوارش و کبد گفت: اخیراً روی کبد چرب تحقیقاتی را آغاز کرده‌ایم چرا که کبد چرب شیوع بالایی در کشور دارد و با کاهش طول عمر و بیماری‌های کلیوی، سکته مغزی و قلبی رابطه مستقیم دارد.

ملک زاده گفت:‌الان طی یک برنامه‌ای که در حال اجراست افرادی که کبد چرب دارند با آموزش و رژیم غذایی از چاقی و اضافه وزن می‌کاهند تا دچار این عارضه نشوند.

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری مقاوم است که تا لایه سوم معده خود را پنهان می‌کند. این باکتری می‌تواند مولکول‌های "اوره" - ماده شیمیایی که در بافت‌ها و مایعات بدنی انسان وجود دارد- را تجزیه کرده و دی اکسید‌کربن تولید کنند.

نیمی از جمعیت جهان در معده خود این باکتری را حمل می‌کنند و غذای آلوده عامل اصلی انتقال این باکتری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha