سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه عوارض بارداری در مبتلایان تخمدان پلی کیستیک بیش از افراد عادی است، گفت: بارداری در این بیماران با عوارض خطرناکی همچون افزایش میزان سقط، زایمان زودرس و دیابت و فشارخون بارداری همراه است.

دکتر کتایون برجیس در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه سندروم تخمدان پلی کیستیک نشانه عدم تخمک گذاری پایدار در بیمار است، گفت: این بیماری که در جامعه ما از شیوع بالایی برخوردار است به علت مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سندروم تخمدان پلی کیستیک بیماری شایع سنین باروری است، گفت: این عارضه شایع‌ترین علت تاخیر قاعدگی است که در زنان نابارور و افرادی که دچار تاخیر باروری هستند بروز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بروز دو مورد از چهار علامت تخمدان پلی کیستیک تشخیص این عارضه را قطعی می کند در خصوص علایم این بیماری گفت: تاخیر تخمک گذاری و قاعدگی‌های نامنظم، هایپر آندروژنیسم ( افزایش هورمن مردانه)، هیرسوتیسم و کیستک‌های متعدد در تخمدان از نشانه‌های بروز این بیماری است.

این جراح و متخصص زنان در ادامه یادآور شد: در بسیاری از موارد علی رغم اینکه قاعدگی در زمان معین ایجاد می شود ولی ممکن است بدون تخمک گذاری باشد، این مشکل از علایم اولیه بیماری است.

وی همچنین افزود: تظاهرات بالینی هیرسوتیسم به صورت رویش موهای زبر و خشن در ناحیه لب بالایی، چانه، وسط سینه، خط زیر ناف و سطوح داخلی ران‌ها نمایان می‌شود.

دکتر برجیس گفت: با انجام آزمایشات تکمیلی با اندازه گیری هورمون‌های تیروئید، چربی و قند خون بیمار و LH پرولاکتین علت افزایش آندروژن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در 60 درصد بررسی‌های سونوگرافی تخمدان پلی کیستیک قابل رویت است، گفت: ممکن است به علت مصرف طولانی مدت قرص‌های پیشگیری از بارداری الگوی کیستیک تخمدان در سونوگرافی به خوبی مشخص نشود.

وی با تاکید بر اینکه زمینه ژنتیکی افراد عامل مستعد کننده بروز این عارضه است، گفت: روش زندگی افراد تاثیر بسزایی در ایجاد این مشکل داشته، بیماران نمی توانند انتظار داشته باشند مشکلشان با مصرف دارو به تنهایی برطرف شود، بلکه با رعایت نکات لازم تغذیه‌ای و ورزشی می توان از عود مجدد این مشکل پیشگیری کرد.

وی کاهش وزن در بیماران چاق را از مهمترین اقدامات درمانی این عارضه دانست و افزود: افرادی که وابستگان درجه یک آنها سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشند باید بیش از افراد نسبت به تغییرات وزنی و رعایت رژیم غذایی حساسیت نشان دهند.

وی در ادامه گفت: کاهش مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای و مصرف میوه جات و سبزیجات تازه به میزان لازم، مهمترین راه پیشگیری از چاقی است.

دکتر برجیس با تاکید بر اینکه عوارض بارداری در مبتلایان تخمدان پلی کیستیک بیش از افراد عادی است، گفت: هر چند به ندرت ممکن است زنان چاق بدون درمان‌ باردار شده و یا با تحریک تخمک گذاری باردار شوند ولی بارداری در این بیماران با عوارض خطرناکی همچون افزایش میزان سقط، زایمان زودرس و دیابت و فشارخون بارداری همراه است.

وی در ادامه تصریح کرد: بهتر است خانم‌های مبتلا به این سندروم قبل از تصمیم به بارداری نسبت به کاهش وزن اقدام کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه عدم درمان بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک عامل مستعد کننده ضایعات پیش بدخیمی آندومتر است، خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه و درمان به هنگام این بیماری، مبتلایان در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha