سلامت نیوز : کمال الدین پیرموذن در گفتگو با مهر  با تأکید بر اینکه آلودگی هوا در کشور موجب خسارات بسیاری می شود، اظهار داشت: علاوه بر تهدید سلامت مردم، آلودگی هوا خسارات زیان باری را بر بخش های مختلف به وجود می آورد که با ارائه این طرح می توان از آسیب ها جلوگیری کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعضای فراکسیون محیط زیست با ارائه طرح مقابله با آلودگی هوا به دنبال وضع قانون برای بهبود هوای کشور بودیم، تصر بر این اساس طرح مقابله با آلودگی هوا در راستای تکمیل کردن طرح دولت ارائه شد که متاسفانه فوریت آن در صحن علنی رای نیاورد.

پیرموذن همچنین درخصوص موضوع کاهش سن معاینه فنی خودروها یادآور شد: در طرح کاهش آلودگی هوا به این موضوع توجه ویژه شد به طوری که اعضای فراکسیون محیط زیست موافق کاهش سن معاینه فنی خودروها بودند.

به گفته وی، در مجلس هشتم قانونی وضع شد تا بر اساس آن انجام معاینه فنی اتومبیل از دو سال به پنج سال ارتقا پیدا کند اما در طرح مقابله با آلودگی هوا به دنبال کاهش سن معاینه فنی خودروها بودیم چرا که معتقد هستیم وجود معاینه فنی در کاهش آلایندگی تاثیرگذار خواهد گذاشت.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس کاهش آلودگی هوای کشور را موضوعی ضروری عنوان کرد و افزود: کاهش آلودگی هوا در کشور باید مدیریتی یکپارچه داشته باشد هرچند متولی اصلی در بحث آلودگی ها سازمان محیط زیست است اما چندین دستگاه اجرایی در کشور متولی کاهش آلودگی هوا هستند و درعمل هیچ کس پاسخگوی مدیریت آلودگی هوا نیست.

طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوای کشور با امضای 59 نفر از نمایندگان یکشنبه گذشته  در صحن علنی مجلس مطرح شد.

در این طرح شش ماده‌ای آمده است که وزارت کشور با همکاری شهرداری ظرف پنج سال طرح حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها را به 75 درصد برساند، همچنین وزارت نفت مکلف شده بود که 50 درصد سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را تا پایان سال جاری و تمامی سوخت تولیدی مورد نیاز تا پایان 92 را مطابق استاندارد یورو 4 تولید و عرضه کند.

از دیگر مواد این طرح، الزام وزارت صنعت به تولید خودرو در کشور مطابق با استاندارد یورو 4 تا پایان سال و تولید موتورسیکلت مطابق با استاندارد یورو 3 بود.

افزایش سرانه یک متر فضای سبز موجود در شهرها و حریم شهرها و همچنین اختصاص اعتباراتی برای انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب صندوق ملی محیط زیست از دیگر مواد مندرج در طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا بود.

براساس این نمایندگان با 107 رای موافق، 60 رای مخالف و 25 رای ممتنع از مجموع 217 رای با بررسی این طرح به صورت دو فوریت مخالفت کردند.

سپس این طرح برای بررسی به صورت یک فوریت به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با 106 رای موافق، 30 رای مخالف و 19 رای ممتنع از مجموع 217 رای با بررسی این طرح به صورت یک فوریتی نیز مخالفت کردند.بر اساس این گزارش، با مخالفت مجلس با بررسی این طرح به صورت فوریتی، این طرح در روال عادی بررسی مجلس قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha