سلامت نیوز : دکتر پریسا ترابی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  30 درصد انسان ها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند که این نسبت با سن افزایش می یابد و یک نفر از هر ده نفر در دهه دوم و سوم زندگی به 5 نفر از هر 10 نفر در دهه پنجم زندگی می رسد.

وی با بیان این که فشار خون بالا به افزایش خون سیستولی به بالاتر یا مساوی 140 میلی متر جیوه، فشار خون دیاستولی به بالای 90 میلیمتر جیوه اطلاق می شود عنوان کرد: پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی ، سکته و نارسایی کلیه می شود، فشار خون بالای کنترل نشده منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی می شود.

خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری قلبی عروقی مانند دیابت افزایش پیدا می کند.

ترابی ادامه داد: فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است به طوریکه در برخی از کشورهای توسعه یافته با پیشگیری و درمان فشار خون بالا همراه با سایر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مرگ ناشی از بیماری های قلبی در حال کاهش است باید توجه داشت که خطر پیشرفت فشار خون بالا با رعایت مواردی همچون کاهش مصرف نمک، رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از مصرف الکل، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل و پرهیز از استعمال دخانیات می توان کاهش داد.

ترابی با بیان این که نمک در جامعه امروزی نقش بسزایی در شیوع فشار خون بالا دارد اظهار داشت: اثرات نمک بر فشار خون به علت وجود عنصر سدیم است، در افرادی که سطح سدیم خون بالا و سطح پتاسیم پایینی دارند خطر افزایش فشار خون که خود دلیل بیماری های قلبی و سکته است افزایش می یابد.در حال حاضر مصرف سدیم در جهان در حال افزایش و مصرف پتاسیم در حال کاهش است.

ترابی تاکید کرد: افزایش دریافت پتاسیم در حد توصیه شده فشار خون را کاهش می دهد و کاهش مصرف سدیم فشار خون را کاهش داده و از مرگ ناشی از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر در کشور ما نوعی از نمک های خوراکی تولید می شود که از پتاسیم به جای سدیم در ترکیب آن ها استفاده شده این نوع نمک فقط در داروخانه های کشور جهت مصرف برخی گروه های خاص از جمله افراد مبتلا به فشار خون بالا قابل عرضه است البته باید توجه داشت نمک پتاسیم برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی است که به سبب مصرف داروهای مدر، یا برخی داروهای دیگر ممکن است دچار افت پتاسیم خون می شوند نیز با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین توصیه می شود بدون تائید پزشک خود از مصرف خودسرانه نمک پتاسیم یا مواد غذایی کم نمک استفاده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha