شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 68161
سلامت نیوز : خاطره قدیمی آرایشگرهایی که هم شکسته بند بودند و هم امور دندانپزشکی را تا حد کشیدن دندان با انبر انجام می‌دادند و در کنار آن به کار ختنه کردن کودکان هم مشغول می‌شدند شاید برای بسیاری از خوانندگانی که پا به دهه چهارم زندگی خود گذاشته‌اند، آشناست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ اگرچه تصور آن است که با تخصصی شدن مشاغل، آرایشگران چند منظوره هم به تاریخ پیوسته‌اند، اما با مروری بر آگهی‌های کوچه و خیابان، اینترنت و حتی نیازمندی‌های روزنامه‌ها می‌بینیم این آرایشگرانی که علاوه بر اصلاح و آرایش موی در امور پزشکی زیبایی نیز خود را مدعی می‌دانند، کم نیستند.

تقاضای روزافزون خانم‌ها برای بهره‌مندی از روش‌های جوان‌سازی و زیباسازی پوست منجر به این شده که برخی از آرایشگاه‌ها به فکر انجام اعمال زیبایی در آرایشگاه‌ها بیفتند و به کارهایی بپردازند که دخالت مستقیم در امور پزشکی محسوب می‌شود. براساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، گزارش‌هایی مبنی بر دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی از جمله تزریق ژل زیر پوست، تاباندن اشعه لیزر به بدن و بوتاکس به دست آمده که در مواردی به فلج اندام افراد منجر شده است. اما هشدارهای این وزارتخانه نتوانسته مانع از سودجویی و سوءاستفاده برخی از آرایشگران شود به‌ویژه اینکه حدود 15 تا 20 هزار آرایشگاه در تهران فاقد مجوز فعالیتند و تنها 900 آرایشگاه دارای مجوز فعالیت هستند.  یکی از موارد دخالت برخی از آرایشگاه‌ها در امور پزشکی تزریق بوتاکس و ژل است.

می‌دانیم که تزریق بوتاکس و ژل حتی از سوی برخی از متخصصان باعث حساسیت می‌شود چه برسد به اینکه این تزریق از سوی افراد غیرمتخصص در آرایشگاه‌ها انجام شود. همچنین وجود مواد تقلبی ژل و بوتاکس در بازار با بسته‌بندی و نام‌های مختلف، حتی پزشکان را در انتخاب نوع اصل با تردید روبه‌رو کرده و امکان استفاده نوع تقلبی این مواد در آرایشگاه‌ها را افزایش داده و نتیجه نامطلوبی را به بار می‌آورد.  مهناز جهاندوست، مسئول دفتر نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه حتی پزشکان عمومی هم اجازه تزریق ژل و بوتاکس را ندارند، می‌افزاید: مواردی را مشاهده کرده‌ایم که تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها باعث افتادگی پلک یا کج شدن عضلات صورت شده است. حتی مواردی را مشاهده کرده‌ایم که این‌گونه تزریقات باعث فلجی بخشی از صورت شده به‌گونه‌ای که امکان جویدن غذا، صحبت کردن و خندیدن را از فرد گرفته است.

 تاتو در آرایشگاه‌ها
یکی از شایع‌ترین اقدامات غیرقانونی در آرایشگاه‌ها انجام تاتو است؛ این درصورتی است که اگر تاتو در شرایط بهداشتی مناسب انجام نشود، می‌تواند موجب انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و انواع هپاتیت شود و احتمال ابتلای افراد به این بیماری‌ها 9 برابر افزایش یابد. همچنین آلرژی به رنگ‌های تاتو در لب، ابرو و به‌ویژه چشم از انواع آلرژی‌های خطرناك به‌شمار می‌رود؛ اما با وجود هشدارهایی که در این زمینه به آرایشگاه‌ها داده می‌شود، باز هم انجام آن در این مراکز دیده می‌شود. جهاندوست با بیان اینکه انجام تاتو در آرایشگاه‌ها یکی دیگر از شایع‌ترین موارد شکایت برخی از خانم‌ها را تشکیل می‌دهد، می‌گوید: در برخی موارد، در اثر تاتو دید چشم کاهش پیدا کرده یا منجر به عفونت شده که فرد آسیب دیده به دادسرای جرایم پزشکی شکایت کرده است.

انجام لیزر و آی.پی.ال (IPL) در آرایشگاه‌ها
دخالت در امور پزشکی در آرایشگاه‌ها از انجام اموری مانند تاتو یا الکترولیز برای موهای زائد فراتر رفته و کار به جایی رسیده که در برخی از این اماکن با استفاده از دستگاه‌هایی مانند آی.پی.ال (IPL) که سیستم نور شدید پالسی است یا استفاده از لیزر در زمینه جوان‌سازی پوست و رفع موهای زائد، به‌طور مستقیم در امور پزشکی دخالت کنند. این درصورتی است که عوارضی مانند سوختگی، لک و ایجاد اسکار از صدمات شایعی است که در اثر استفاده نادرست از این دستگاه‌ها به ویژه لیزر حاصل می‌شود.  از طرفی استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن پوست در برخی آرایشگاه‌ها دیده می‌شود که صدمات خطرناکی مانند پیری‌پوست، افزایش چین و چروک‌، شلی، افتادگی پوست، سوختگی و سرطان پوست ایجاد می‌کند؛ حال اینکه استفاده از دستگاه سولاریوم که حاوی اشعه‌های A و B ماورای بنفش است، حتی در جوامع غربی نیز منسوخ شده و کمتر استفاده می‌شود. 

جهاندوست در این زمینه می‌گوید: کارهایی مانند آی.پی.ال (IPL) یا استفاده از لیزر و دستگاه سولاریوم در آرایشگاه‌ها ممنوع است که در صورت مشاهده چنین وضعی به شدت با آنها مقابله می‌کنیم.   وی می‌افزاید: یکی از شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از اقدامات غیرقانونی در آرایشگاه‌ها مربوط به لیزر است که سوختگی‌های شدیدی را به‌وجود می‌آورد همچنین مشاهده شده که استفاده از سولاریوم آسیب‌ها و سوختگی‌های پوستی را به دنبال داشته است.  این مسئول دفتر نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی، یکی دیگر از اقدامات غیرقانونی آرایشگاه‌ها را در زمینه آموزش مراقبت از پوست (SKIN CARE) ذکر می‌کند و می‌افزاید: برخی از آرایشگاه‌ها با دریافت مبالغ هنگفتی در زمینه آموزش مراقبت از پوست اقدام می‌کنند و در پایان گواهینامه‌هایی که ممهور به مهر صاحب آرایشگاه است، ارائه می‌کنند که هیچ‌اعتبار و درجه علمی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha