یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 68174
سلامت نیوز : «تعداد پزشکان شرکت‌کننده در ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در تهران نسبت به دوره قبل 45‌درصد کاهش داشته است. در این دوره سه‌هزارو 500‌پزشک شرکت کرده‌اند؛ در حالی که دوره قبل شش‌هزار و 70 نفر شرکت کرده بودند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ علی تاجرنیا، سخنگوی ائتلاف سپید (ائتلاف پزشکان اصلاح‌طلب)، با گفتن این جملات و همچنین مقایسه آمار شرکت‌کنندگان در این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی نسبت به دوره قبل، صحبت‌ها و تحلیل‌های تازه‌ای را درمورد نتایج ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی و سرانجام این نهاد صنفی به میان می‌آورد.

تاجرنیا درباره تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات تهران بزرگ می‌گوید: «امسال در رشته دندانپزشکی هم با کاهش شرکت روبه‌رو بوده‌ایم. تعداد شرکت‌کنندگان این رشته در دوره گذشته هزارو 25‌نفر بوده است که این آمار در انتخابات امسال به 823 نفر رسیده است.»

او با اشاره به این‌که تعداد شرکت‌کنندگان این دوره در گروه‌های داروسازی و مامایی نسبت به دوره گذشته بیشتر بوده است، اظهار کرد: امسال در گروه داروسازی، 592‌نفر شرکت کرده‌اند؛ در حالی که آمار دوره گذشته 300‌نفر بوده است. همچنین در گروه مامایی نیز در دوره گذشته 546‌نفر شرکت کرده بودند، اما در این دوره تعداد شرکت‌کنندگان به هزارو 707‌نفر رسیده است. در علوم آزمایشگاهی و گروه‌های پروانه‌دار هم تعداد شرکت‌کنندگان تغییر چشمگیری نداشته است. تعداد شرکت‌کنندگان علوم آزمایشگاهی در دوره گذشته 263‌نفر بوده، در حالی که در این دوره به 270‌نفر رسیده و در گروه‌های پروانه‌دار نیز تعداد شرکت‌کنندگان از 489‌نفر به 400‌نفر رسیده است.»

تاجرنیا صحبت‌های دیگری هم دارد: «براساس نتایج انتخابات سازمان نظام پزشکی که از طرف هیات نظارت بر انتخابات اعلام شد، دکتر زالی با هزار و 917‌رای، بیشترین تعداد رای در تهران را به خودش اختصاص داد. این درحالی است که تعداد آرای او حتی از رای‌های دکتر اقبال، اولین رییس سازمان نظام پزشکی کمتر است که سال 48 در این سمت قرار گرفت .»

او ادامه می‌دهد: «دکتر اقبال سال 48، دوهزار رای داشت و چنین میزان شرکتی در این دوره از انتخابات با توجه به تعداد پزشکی که ما در تهران داریم، به نوعی فاجعه است. در این دوره از انتخابات، تنها 10‌درصد پزشکان عضو نظام پزشکی تهران، در انتخابات تهران شرکت کردند. این درحالی است که پارسال 18‌درصد جامعه پزشکی تهران در انتخابات شرکت کردند. رای دکتر زالی در اصل برابر با آمار هشت‌درصد پزشکان عضو نظام پزشکی در تهران است. تعداد پزشکانی که می‌توانستند در تهران رای بدهند35هزار و 196 نفر بوده‌است.»

سخنگوی ائتلاف سپید صحبت‌های دیگری هم دارد؛ تاجرنیا می‌گوید: «علت اصلی این کاهش شرکت، ردصلاحیت‌های گسترده انجام‌شده است و آمار هم این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. در هر حوزه‌ای که پزشکان اصلاح‌طلب بیشتر رد صلاحیت شده‌اند، میزان شرکت هم پایین آمده است و چنین کاهش شرکتی در تهران بزرگ، در اصل نمادی از کاهش شرکت در کل کشور است؛ چون حوزه انتخابیه تهران بزرگ مهم‌ترین حوزه انتخاباتی است و تمام مسئولان اجرایی و رییس سازمان نظام پزشکی از منتخبان تهران بزرگ منسوب می‌شوند.»

او درباره سرنوشت نهاد سازمان نظام پزشکی هم می‌گوید: «نهادهای غیردولتی به طور کلی در کشور ما اختیارات اندکی دارند، اما سازمان نظام پزشکی با توجه به این‌که بزرگ‌ترین نهاد صنفی کشور است، باید بتواند کارکردهای ویژه‌ای داشته باشد که متاسفانه در چند سال گذشته این کارکردها کم‌تر شد و با توجه به شرایط انتخابات امسال به حداقل رسید.»

تاجرنیا به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «پزشکانی که امسال در انتخابات سازمان نظام پزشکی رای آورند، تکنوکرات هستند که در فهرست‌های مختلف بوده‌اند و در حال حاضر، با توجه به این‌که این پزشکان با رای بالای پزشکان انتخاب نشدند، سازمان نظام پزشکی پشتوانه رای پزشکان را ندارد و آن‌ها نمی‌توانند کار خاصی انجام بدهند.»

مراد هاشم‌زهی، رییس هیات نظارت انتخابات سازمان نظام پزشکی، هم درباره سرانجام قطعی انتخابات به بهار می‌گوید: «به نظر من انتخابات روال قانونی خودش را طی کرده است و این روند ادامه دارد اما و اگرهایی هم که حول نتیجه قطعی انتخابات وجود دارد باید به چند ماه بعد واگذار کرد.»

او ادامه می‌دهد: «من دلیل شرکت‌نکردن سرپرست وزارت بهداشت در انتخابات را نمی‌دانم. در هر حال و به طور قطع ایشان معذوریتی داشته‌اند، اما به نظر من آنچه اهمیت دارد برگزاری انتخابات بود و در نهایت با کمک ایشان برگزار شد.»

این نماینده مجلس به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «تمام شائبه‌افکنی‌هایی که در این انتخابات به واسطه نامه رییس‌جمهور به وجود آمد، در پاسخ به نامه دکتر بیژن گودرزی، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، بود که دکتر گودرزی در این انتخابات 52‌رای به دست آورد. این در حالی است که دکتر علیرضا زالی، نفر اول گروه پزشکان در تهران 1917‌رای را به خودش اختصاص داد.»

هاشم زهی ادامه می‌دهد: «باید منتظر ماند و دید که رییس‌جمهور برای 52‌رای ارزش بیشتری قائل می‌شود یا برای 1917‌رای و در صورتی که رییس‌جمهور حکم رییس سازمان نظام پزشکی را امضا نکند به طور قطع، راهکار قانونی در این زمنیه وجود دارد؛ چون علاوه بر مجمع پزشکان که از مجموع پزشکان منتخب در حوزه‌های انتخابیه مختلف تشکیل می‌شود، هیات نظارت مجلس بر امور شورا هم می‌تواند در این قضیه وارد شود و مقام معظم رهبری هم می‌توانند در این زمینه حکم بدهند. در صورتی که حکم رییس سازمان، از طرف رییس‌جمهور امضا نشود نمایندگان مجلس می‌توانند طرحی دوفوریتی در مجلس تصویب کنند و تفویض حکم رییس سازمان نظام پزشکی را شورایی کنند؛ به‌طوری که تنها یک نفر خاص مسئول تفویض حکم رییس سازمان نظام پزشکی نباشد.»

گفتنی است در این دوره از انتخابات نظام پزشکی در حوزه انتخابی تهران دکتر علیرضا زالی با هزار و 917 رای، ‌دکتر علی فتاحی با هزار و 95 رای، دکتر علی‌اصغر پیوندی با هزار و 64‌رای، دکتر محمدحسین بدخش با 946‌رای، دکتر ایرج خسرونیا با 926‌رای، دکتر حسن هویدا با 904‌رای، دکتر محمدمهدی حفیظی با 869‌رای، دکتر احمد شجاعی با 760‌رای، دکتر محمدمهدی قیامت با 664‌رای و دکتر گلمکانی با 615‌رای بیشترین آرا را در گروه پزشکان به خود اختصاص دادند.

همچنین محمد صاحب‌الزمانی در گروه علوم آزمایشگاهی، ‌علی یزدانی و کاوه سیدان در گروه دندانپزشکی، حمید خویی و خیرالله غلامی در گروه داروسازی، معصومه آباد در گروه مامایی و مرتضی حیدری در گروه لیسانسیه‌های پروانه‌دار هم بیشترین آرا را کسب کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha