یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

سلامت نیوز : یک هزار و 517 كارگر در حوادث ناشی از کار در 10 ماه گذشته کشته شدند. این آماری است که به تازگی سازمان پزشکی قانونی ارائه کرده است که 14 درصد بیشتر از سال پیش است و در آن اعلام شده تهران با بیش از 200 کشته دارای بیشترین مرگ در این حوزه است. اگرچه مرجع صدور این دست از آمار سازمان پزشکی قانونی، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است اما همیشه بین آمارهای ارائه شده از سوی این سه نهاد اختلافاتی وجود داشته است به طوری‌که در آماری که چندی پیش سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد از بیش از 20 میلیون بیمه شده این سازمان تنها 53 نفر جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند. این فاصله‌های آماری همان رقمی است که به گفته محسن ایزدخواه، کارشناس حوزه کار و امور اجتماعی حوادث بیشتر درمیان کارگرانی روی می‌دهد که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند و نیز کارگران اتباع خارجی که وضعیت مناسبی از نظر شرایط کاری ندارند. مشابه مواردی که منجر به حوادث ناشی از کار در همین چند وقت اخیر شده است کارگران ساختمانی هستند که در حوادث گودبرداری زیر آوار می‌مانند که اغلب آنها را نیز کارگران اتباع خارجی از جمله افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

تهران و اصفهان دارای بیشترین فوتی ناشی از کار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به نظر می‌رسد شهرهای صنعتی و نیمه صنعتی آماری به مراتب بالاتر از دیگر شهرها در گرفتن جان انسان‌ها در محیط‌های کاری دارند. آمار سازمان پزشکی قانونی هم بر این مساله تاکید دارد که استان‌های تهران با 207، اصفهان با 125 و خراسان رضوی با 94 فوتی بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با 5، چهارمحال و بختیاری با 7 و زنجان و كهگیلویه و بویراحمد هر كدام با 10 فوتی كمترین مرگ حوادث ناشی از كار را داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که هزار و 517 فوتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد متوفیات حوادث كار یكهزار و 331 نفر بود، 14 درصد افزایش یافته است. همچنین جزئیات این آمار نشان می‌دهد که هزار و 497 مرد و 20 زن بر اثر حوادث ناشی از كار در این 10 ماه جان خود را از دست داده‌اند این در حالی است كه تعداد مردان فوت شده به دلیل حوادث كار در مدت مشابه سال قبل هزار و 313 نفر و تعداد زنان فوت شده 18 نفر بود. مرگ ناشی از حوادث كار طی یك دهه گذشته تنها در سال 1388 با كاهش 4/17 درصدی مواجه بوده و در باقی موارد با افزایش این آمار مواجه بودیم. در 10 سال گذشته، كمترین میزان مرگ ناشی از حوادث كار با 461 فوتی در سال 1381 و بیشترین این آمار با هزار و 508 فوتی در سال 1390 گزارش شده‌است. بیشترین دلایل مرگ بر اثر حوادث كار چنین اعلام شده است: سقوط از بلندی، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و كمبود اكسیژن.

اول ایمنی بعد کار کمتر رعایت می‌شود

بیمه نبود افرادی که حین کار قربانی می‌شوند یا صدمه می‌بینند مهم‌ترین مساله‌ای است که از سوی کارشناسان بارها به آن اشاره شده است. کارگرانی که از سوی کارفرما به هر دلیل بیمه نمی‌شوند یا در دسته اتباع بیگانه بدون هیچ حمایت بیمه‌ای قرار می‌گیرند. محسن ایزدخواه کارشناس حوزه کار و امور اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان گفت: در اقتصاد غیررسمی کارگرانی بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند که تحت حمایت هیچ مرجع بیمه‌ای نیستند که کارگران اتباع بیگانه‌اند و آنها بیشتر از همه در این دسته قرار می‌گیرند، البته پرحادثه‌ترین و پرخطرترین آنها کارگران ساختمانی‌اند. او درباره اختلافات آماری بین نهادهای ارائه دهنده آمار می‌گوید: بر پایه آمار رسمی در سال‌جاری حدود 21‌میلیون نفر در بخش‌های غیردولتی اشتغال دارند و این در حالی است که مجموعه شاغلان یا بیمه‌شدگان اجباری برای سالنامه آماری سازمان تامین ‌اجتماعی بالغ بر 8 میلیون و 600هزار نفر است و این شکاف آماری حکایت از این واقعیت تلخ دارد که حدود 13‌میلیون نفر از شاغلان تحت هیچ‌گونه حمایت و پشتیبانی ویژه درباره حوادث نیستند.

ایزدخواه به فاصله‌های آماری سازمان پزشکی قانونی و تامین اجتماعی هم اشاره می‌کند: تفاوت فاحش میزان مرگ و میر اعلام‌شده درباره حوادث ناشی از کار از سوی سازمان تامین ‌اجتماعی و پزشکی بین سال‌های 1378 الی 1390 نشان می‌دهد که اگر متوسط بیمه‌شدگان در معرض خطر را بالغ بر 9میلیون و 600هزار نفر در نظر بگیریم در مجموع هر سال به‌طور متوسط در حوزه کارگزاران که در اقتصاد رسمی فعالیت دارند و نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه هستند بالغ بر 21هزار و 700 نفر حادثه دیده‌اند که استان‌های تهران، مرکزی، سمنان، قزوین، ایلام، زنجان و چهارمحال‌و‌بختیاری بالاترین حوادث کارگری ناشی از کار را دارند.او معتقد است که حمایت‌های قانونی که باید از این افراد به عمل آید در کشور کم نیست و اضافه می‌کند: در قانون کار جمهوری اسلامی یک فصل مشتمل بر 22ماده به مقوله حفاظت و بهداشت کار اختصاص یافته است که در این مواد سعی شده است تا با تعیین تکلیفی برای کارفرمایان، کارگران و اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موارد مختلف استانداردهای لازم ایمنی رعایت شود. در این خصوص در چندین ماده از قانون تامین اجتماعی از جمله بند 8 ماده بند2 بندهای مختلف ماده3، مواد60، 65 و 66 به مسئولیت‌ها و تعهدات سازمان تامین‌ اجتماعی در مقابل حوادث‌دیدگان و خانواده تحت تکفل آنها اختصاص یافته است.

صدمه دیدن بیش از 9 هزار بیمه شده تامین اجتماعی در شش ماه

در 6 ماهه اول سال 91 از میان 9 هزار و 790 بیمه‌شده سازمان تامین‌اجتماعی53 نفر جان خود را از دست دادند. این آماری بود که چندی پیش از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی منتشر شد و برآیند آن نشان داد بی‌احتیاطی بیشترین عامل حوادث ناشی از کار بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی در سراسر کشور بود. براساس این گزارش در 6 ماهه اول سال‌جاری 9 هزار و 790 بیمه‌شده سازمان تامین‌اجتماعی دچار حادثه ناشی از کار شدند. 5 هزار و 494 بیمه‌شده به دلیل بی‌احتیاطی، 683 بیمه‌شده به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی، 418 بیمه‌شده به دلیل وسایل بی‌حفاظ، 336 بیمه‌شده به دلیل عدم استفاده از وسایل حفاظتی و 300 بیمه‌شده نیز به دلیل استفاده از وسایل معیوب در 6 ماهه اول سال 91 دچار حوادث ناشی از کار شدند.بر اساس این گزارش در 6 ماهه اول سال‌جاری، 92 بیمه‌شده بر اثر فقدان اطلاعات و 50 بیمه‌شده بر اثر ازدحام و بی‌نظمی تجهیزات و 2هزار و 334 بیمه‌شده نیز بر اثر سایر علل دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند. نور ناقص، تهویه نامطلوب، لباس خطرناک و عدم آموزش از دیگر عواملی است که در 6 ماهه اول سال 91 باعث آسیب‌دیدگی و حوادث ناشی از کار بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی شده است. آمار حاکی از آن است که از 8 هزار و 381 بیمه‌شده تامین‌اجتماعی که دچار حوادث ناشی از کار شده بودند، بهبودی کامل یافته‌اند، 719 بیمه‌شده غرامت نقص عضو دریافت کرده، 73 بیمه‌شده ازکارافتاده کلی، 152 بیمه‌شده ازکارافتاده جزئی و 53 بیمه‌شده نیز فوت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha