یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 68186
سلامت نیوز : دخترم کلاس دوم دبستان است. پر جنب و جوش و بازیگوش است، با این حال در زبان فارسی با استعداد است ولی در ریاضی، علوم و حتی سوالات مربوط به هوش، ادراکی ها و افعال انتزاعی مثل شمردن اعداد از آخر به اول ضعیف است. لطفا راهنمایی کنید که چگونه با او تمرین کنیم؟ آیا سی دی آموزشی برایش مفید است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هر کودک پر انرژی، لزوما بیش فعال نیست، علاوه بر آن، بیش فعالی درجات گوناگونی دارد ولی وجه مشترک این کودکان این است که به علت توازن و تعادل نداشتن انرژی حرکتی و ذهنی، همیشه آستانه دقت و تمرکزشان نسبت به کودکان دیگر پایین تر است و به همین دلیل، کاهش سرعت برای افزایش تمرکز و دقت ضروری است.

کدام هوش را در نظر می گیرید؟

ریاضیات جزو دروس تحلیلی است و بیشتر کودکان در دروس تحلیلی، نسبت به دروس حفظی بیشتر مشکل دارند اما این که فردی در هر دو مورد مشکل داشته باشد، می تواند مربوط به ساختارهای پایه ای هوش و شناخت باشد، به این مفهوم که در آزمون های هوش، توازنی بین هوش عملی و کلامی وجود ندارد و چون بیشتر والدین کارکرد هوش عملی را در نظر می گیرند، صرف این که فرزندشان قادر به استفاده سریع از رایانه و یا بازی های تلفن همراه است، هوش کودک را بالا تصور می کنند در حالی که هوش عملی، تمام هوش نیست و می توان از این شاخصه برای افزایش توان هوش کلامی تا پایان سن 15 سالگی بهره برد. برای این منظور، شناخت اجزاء هوش کلامی و آموزش هر کدامشان می تواند در دراز مدت نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.منطق کلامی، درک مسائل کمی، ادراک فضایی و دیداری حرکتی، سرعت عمل، حافظه و دقت از موارد اصلی است که در ابتدا باید به آن توجه شود و مواردی چون استدلال، قضاوت اخلاقی، تفسیر، تفکر نقادانه و تفکر انتزاعی، با افزایش سن کودک می تواند مد نظر باشد.

کارهایی که می توانید انجام دهید

پرسش از کودک و واداشتن او به دستیابی به پاسخ های صحیح می تواند در رشد منطق کلامی موثر باشد از کودک خود بخواهید داستان هایی را که بلد است برایتان تعریف کند سپس از او بخواهید که درباره داستانی که تعریف کرده است از شما سوال کند، در ارتباط با مسائل کمی، سن کودک باید در آموزش مد نظر قرار گیرد، شمارش مستقیم بدون جا اندازی تا عدد 50، شمارش معکوس از عدد 20 تا یک ، شمارش مهره ها و جدا کردن تعدادی مهره از بین مهره ها، جزو مواردی است که در این سن از کودک انتظار داریم که بتواند آن ها را انجام دهد .بیشتر کودکان، با توجه به ضعف در مهارت های حرکتی ظریف، در آزمون های ترسیمی و ادراک دیداری و فضایی مشکل دارند، برای رفع این مشکل باید پیش نیازها را رعایت کرد مثلا برای آموزش مثلث، ابتدا باید مربع را به کودک آموزش داد و از طرف دیگر، ساده دیدن را باید به او آموخت مثل این که لوزی، شبیه مربعی است که به شکل دیگری قرار گرفته است.

بازی های مناسب

برای افزایش سرعت عمل کودک، در قالب بازی و تحریک حس رقابت، از او بخواهید در مدت زمان مشخص، کارهایی را که از او می خواهید انجام دهد، مثل جابه جا کردن تعدادی مهره و چیدن آن ها روی هم .در تمرین های حافظه، ابتدا از حافظه مستقیم عددی شروع کنید و از کودک تان بخواهید اعداد یک رقمی که شما می گویید را تکرار کند (از سه عدد شروع کنید و تا پنج عدد پشت سر هم ادامه دهید) در حافظه معکوس، از کودک بخواهید اعداد یک رقمی را که شما می گویید ، از آخر به اول بگوید ( تا سه عدد ) همین تمرین ها را با کلمات خاص مثل نام اشخاص یا شهرها یا اسامی میوه ها و حیوانات نیز می توانید انجام دهید. تمرین های دقت و تمرکز بسیار گسترده است و به طور کلی هر چیزی که باعث ایجاد مکث و تفکر در کودک شود، می تواند یک تمرین دقت باشد، مثل نام بردن اجزای یک تصویر و یا نگاه کردن به یک نقطه خاص به مدت چند ثانیه و یا دنبال کردن نور چراغ قوه در یک اتاق تاریک با چشم. با توجه به مواردی که اشاره شد ، ارجاع کودک به مشاور ، برای بررسی شناختی و تشخیص بیش فعالی توصیه می شود، نرم افزارهای آموزشی نیز با توجه به پیشنهاد مشاور می تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha