یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 68190
سلامت نیوز : وام ازدواجی كه قرار بود دولت به جوانان در آستانه ازدواج اعطا كند به دلیل كمبود بودجه بانك مركزی ملغی شد. این وام سه میلیونی به دختران و پسرانی با شرایط عمومی و به افرادی كه به شرایط خاص‌تری چون سن و سال كمتر، اشتغال به تحصیل یا محروم بودن از پدر دچارند، مبالغ بیشتری تعلق می‌گرفت. این وام قرار بود به شهروندان ایرانی خارج از كشور كه گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور صادر شده است هم برسد. اقلیت‌های دینی هم با اقرارنامه ازدواج یا مدرك مشابه كه توسط مراكز اقلیت‌های دینی داخل كشور مورد تایید قرار می‌گیرد مشمول وام می‌شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ همچنین در جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شده بود كه سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای گروه‌های خاص افزایش یابد و از ابتدای سال 91 اجرایی شود، گروه‌هایی چون دخترانی كه مهریه‌شان تا 110 سكه بهار آزادی است، پسرانی كه قبل از 25 سالگی ازدواج می‌كنند، دختر و پسری كه فاقد پدر هستند و دختر و پسری كه دانشجوی دانشگاه یا طلبه حوزه علمیه هستند، می‌توانند از افزایش سقف وام تا دو میلیون تومان هم بهره‌مند شوند. در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج همچنین قید شده بود بانك‌های عامل در صورت وجود منابع قرض‌الحسنه نسبت به اعطای سقف فردی افزایش یافته قرض‌الحسنه ازدواج (تا 50 میلیون ریال) به متقاضی اقدام می‌كنند، اما اعطای وام ازدواج به كمبود بودجه برخورد و در میانه راه متوقف شد. توقف وام ازدواج به دلیل كمبود بودجه بانك تا مجلس پیش رفت. عضوی از اعضای كمیسیون اجتماعی مجلس خبر از پیگیری توقف این وام در كمیسیون اجتماعی داد.

محمداسماعیل سعیدی اسلامی با اشاره به اخبار اخیر درباره توقف موقتی ارائه وام ازدواج، از پیگیری این موضوع در كمیسیون اجتماعی خبر داد و به ایسنا گفته است: «كمیسیون اجتماعی توقف ارائه وام ازدواج را بررسی می‌كند. در شرایطی كه مردم مشكلات اقتصادی جدی دارند و تورم زیادی در عرصه اقتصادی وجود دارد كه مردم هر روز با آن درگیر هستند وام ازدواج می‌تواند بخشی از موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان را از میان بردارد.»نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به افزایش سن ازدواج به بیش از 26 سال، تاكید كرد: «كسانی هستند كه چند سالی است ازدواج كرده‌اند اما به خاطر مشكلات مالی امكان تشكیل خانواده ندارند كه بخشی از این مشكلات می‌تواند از طریق وام ازدواج حل شود. مراجعان بسیاری داریم كه عمدتا از تعلل برخی بانك‌ها در ارائه وام ازدواج گلایه‌مندند و گاهی هم به بهانه‌های مختلف ارائه وام ازدواج متوقف شده، ‌در حالی كه مسوولان و دست‌اندركاران مربوطه باید این موضوع را به‌طور قطعی حل كنند. در شرایط فعلی و با توجه به تورم موجود، وام ازدواج مبلغ ناچیزی از هزینه‌های ازدواج را دربر می‌گیرد.»

اتمام اعتبارات صندوق قرض‌الحسنه، دلیلی بود كه رییس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آن را موجب توقف پرداخت وام ازدواج عنوان كرد. عبدالرضا عزیزی با اشاره به تهیه طرح دوفوریتی برای تامین اعتبارات وام ازدواج اعلام كرد دولت باید وام‌های ازدواج را از محل وجوه اداره شده پرداخت كند كه به دلیل منع قانونی، طرح دو فوریتی را در این رابطه ارائه خواهیم كرد. وی با اشاره به توقف پرداخت وام پنج میلیونی ازدواج گفت: «بنده در این رابطه از رییس كل بانك مركزی و برخی از مدیران بانكی سوال كردم و حتی در جلسه شورای عالی اشتغال نیز این موضوع را مطرح كردم. طبق توضیحات ارائه شده وام‌های ازدواج از طریق صندوق قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود كه به دلیل آنكه 101 درصد از این صندوق برای وام ازدواج پرداخت شده است دیگری اعتباری برای پرداخت وام باقی نمانده است. ‌

در چنین شرایطی باید كاری كنیم تا وام‌های ازدواج از محل وجوه اداره شده پرداخت شود، به همین دلیل در تلاشیم تا به زودی طرح دو فوریتی ای را به مجلس درباره خوداشتغالی و پرداخت وام ازدواج از محل وجوه اداره شده برای جوانان ارائه كنیم تا این مشكل كنونی در كل ایران به زودی حل شود.»مدیركل دفتر ساماندهی امور جوانان نیز از دستور رییس جمهور مبنی بر پیگیری بانك مركزی برای حل شدن هرچه سریع‌تر وام ازدواج جوانان در نخستین كارگروه حل مشكل وام ازدواج خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha