سلامت نیوز : پزشکان تاکید دارند: درست است که مصرف یک عدد سیب در روز شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند اما این امر فقط در صورتی امکان‌پذیر است که میوه را پیش از خوردن خوب تمیز کنید و بشویید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آمار مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا حاکی از آن است که 23 درصد از کل موارد ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده به دلیل استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که خوب شسته نمی‌شوند. به این ترتیب از 9.6 میلیون مورد مسمومیت‌های غذایی که در این کشور اتفاق می‌افتد، 2.2 میلیون مورد مربوط به مصرف میوه‌ها و سبزیجات آلوده است.

در این مقاله که در مجله سلامت زنان به چاپ رسیده چند نکته مهم و کلیدی برای کاهش خطر ابتلا به آلودگی‌های میکروبی که از طریق میوه‌ها و سبزی‌ها وارد بدن می‌شوند و استفاده مناسب از این مواد غذایی ارائه شده که عبارتند از:

- قسمت‌های خراب و لکه‌دار میوه‌ها و سبزی‌ها را حتما جدا کرده و دور بریزید چون این قسمت‌ها بیشتر در معرض آلوده شدن به میکروب‌ها هستند.

- قبل از مصرف همه انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را خوب و با دقت بشویید. زمانی که از فروشگاه خرید می‌کنید تا هنگام رسیدن به منزل از خوردن میوه‌های نشسته‌ای که خریداری کرده‌اید جدا پرهیز کنید.

- بیشتر باکتری‌های بیماری‌زا و مضر روی قسمت‌های خارجی پوست این محصولات جمع می‌شوند. در مورد میوه‌هایی مثل موز و پرتقال نیز که پوست آنها کاملا جدا شده و قابل مصرف نیست پیش از خوردن میوه را با پوست بشویید و دست‌های خود را نیز خوب تمیز کنید. در مورد سایر انواع میوه‌ها و سبزی‌ها نیز یک دقیقه آبکشی کردن با دقت بسیاری از باکتری‌های خطرناک را از بین خواهد برد.

- سبزیجات خام را ترجیحا در دمای بالا طبخ کنید چون شستن کافی فقط نیمی از خطر بیماری‌زایی آنها را برطرف می‌کند. پختن سبزی‌ها در دمای بالا بیشتر میکروب‌های مضر را از بین می‌برد و جوشاندن نیز برای این منظور روش مفیدی است.

- به شیوه ایمن مواد غذایی را ذخیره کنید. هرگز مواد غذایی را بدون بسته‌بندی و درپوش مناسب داخل یخچال نگذارید. همچنین عمر سبزی‌ها حداکثر سه تا چهار روز است بنابراین سعی کنید که در این فاصله زمانی آنها را مصرف کنید. علاوه بر اینها سبزی‌ها و میوه‌ها را در قفسه‌ای جدا از گوشت خام داخل یخچال نگه دارید و در جایی از یخچال بگذارید که احتمال ریختن آب گوشت روی آنها وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha