سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت درباره دریافت فرانشیز در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: یکی از مشکلات دو استان فارس و مازندران در اجرای این برنامه، مراجعات غیرضرور بسیار زیاد بود که باعث می‌شد پزشکان از کار اصلی خود بازبمانند. در دنیا نیز ثابت شده که کسی قدر و ضرورت بهداشت و درمان کاملا رایگان را نمی‌داند. این فرانشیز ناچیز و حدود 500 تومان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت روسیه در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود 50 هزار بیمار خاص و همچنین حدود 50 هزار بیمار صعب‌العلاج در کشور وجود دارد که داروهای گران قیمت و پیچیده برای مصرف این تعداد معدود است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آن که آیا وزارت بهداشت در نظر دارد واردات دارو به ویژه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را محدود کند؟ گفت: واردات دارو به میزانی که بوده ادامه می‌یابد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد غیبت وی در انتخابات نظام پزشکی، گفت: زمان برگزاری انتخابات در تهران نبودم، اما ظاهرا انتخابات به خوبی برگزار شده است و پزشکان هم به خوبی شرکت کرده‌اند. اما باید وضعیتی صورت گیرد تا اقبال پزشکان به نظام پزشکی بیشتر شود، چرا که در تهران تنها 15 درصد شاغلان در این انتخابات شرکت کردند.

طریقت منفرد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای گسترش پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: تکمیل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را به شدت و به سرعت دنبال می‌کنم، اعتبارات این موضوع هم مناسب است. 2000 میلیارد تومان اضافه بر اعتبارات وزارت بهداشت، برای برنامه پزشک خانواده در بودجه سال آتی در نظر گرفته شده و قرار است این برنامه را به شدت گسترش گسترش دهیم.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده، برنامه ساکنی نیست، ادامه داد: بستر اجتماعی این برنامه باید فراهم شود،‌ متاسفانه جایگاه پزشک خانواده به لحاظ اقتصادی و اجتماعی تثبیت نشده و باید مورد اقبال مردم قرار گیرد. این برنامه به اطلاع‌رسانی کافی نیاز دارد. طبق تجربه دنیا، سال‌ها طول می‌کشد تا این برنامه تکمیل شود. سال‌هاست که آرزوی برنامه پزشک خانواده را دارم و تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهم.

وی با بیان اینکه برنامه تکمیلی پزشک خانواده در دو استان یزد و قزوین نیز کلید زده شد، گفت: این برنامه در دو استان فارس و مازندران نیز پیش از این اجرا شده و ادامه دارد.

طریقت منفرد در پاسخ به سوال ایسنا درباره مباحث مطرح شده مبنی بر "دریافت فرانشیز در برنامه تکمیلی پزشک خانواده و نظام ارجاع"، افزود: یکی از مشکلات دو استان فارس و مازندران مربوط به مراجعات غیر ضروری بسیار زیاد بود، به طوری که پزشکان از کار اصلی خود بازمی‌ماندند. در دنیا نشان داده شده که معمولا اگر بهداشت و درمان کاملا مجانی باشد، نه کسی قدر آن را می‌داند و نه رعایت ضرورتش را می‌کند. از طرف دیگر فرانشیز لحاظ شده در این برنامه ناچیز و حدود 500 تومان است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به اعتقاد کارشناسان دریافت فرانشیز با روح پزشک خانواده تناقض دارد؟ گفت: روح پزشک خانواده را باید از رفتگانش بپرسید، من با آنها ارتباط ندارم.

سرپرست وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره "کمبودهای احتمالی داروها"، گفت: در مورد داروهایی که مورد استفاده اکثریت جامعه است، کمبودی نداریم. در مورد بیماران خاص هم باید داروهای لازم تهیه شده و سعی‌مان در آینده آن است که در مصرف این داروها حیف و میل نداشته باشیم.

طریقت منفرد در ادامه درباره زمان اعلام تعرفه‌های تشخیصی درمانی سال 92 و همچنین درصد رشد تعرفه‌ها نیز گفت: تلاشمان آن است که هفته آینده شورای عالی بیمه تشکیل شود. رشد تعرفه‌ها با افزایش اعتبارات مرتبط است. در مجموع تعرفه‌ها بر اساس رشد اعتبارات بیمه‌ها، افزایش می‌یابد. قانون بودجه این هفته به مجلس می‌رود، پیش‌بینی رشد تعرفه‌ها را بر اساس رشد بودجه در سناریوهای مختلف طراحی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر "پیش‌بینی‌های انجام شده برای لحاظ کارت‌های هوشمند در زمینه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج"، گفت: اینها را من نشنیده‌ام.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج در شهرستان‌ها و اینکه دیگر نیازی نباشد این بیماران برای تامین داروهایشان به تهران مراجعه کنند، گفت: ما اگر داروهای خاص و صعب‌العلاج را با آژانس به منزل بیمار بفرستیم، صرفه‌جویی‌اش برای ما بیشتر است تا اینکه در بازار آنها را قرار دهیم. برای بیماران خاص و صعب‌العلاج که تعدادشان هم ممکن است به 100 هزار نفر هم نرسد، کارت بهداشتی هوشمند را تعبیه خواهیم کرد تا نیازشان را از نزدیک‌ترین راه تامین کنیم. این موضوع از سال آینده اجرایی خواهد شد.

سرپرست وزارت بهداشت همچنین درباره اقدامات انجام شده برای آن که سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت بیش از این بالا نرود نیز گفت: هفته آینده در اجلاس روسای دانشگاه‌ها توضیحات کاملی درباره برنامه‌های جدید در این زمینه ارائه خواهم داد. در حال حاضر بار مالی سنگینی در زمینه‌ هزینه‌های سلامت بر دوش مردم تحمیل می‌شود که باید آن را کم کنیم. در این زمینه از مردم معذرت می‌خواهم؛ چرا که بیش از 60 درصد هزینه‌ها را مردم می‌پردازند.

طریقت منفرد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مواد غذایی زیان‌آور و تبلیغ آن در رسانه‌ها نیز گفت: بر اساس قانون، مواد غذایی زیان‌آور نباید در رسانه‌ها تبلیغ شود. تلاش می‌کنیم تا از این پس به مواد زیان‌آور مجوز ندهیم. مهم‌ترین مسئله در کشور، بحث تغذیه سالم است. تغذیه ناسالم، سرچشمه بیماری‌های غیرواگیر است و بر همین اساس است که دنیا امروز منتظر سونامی بیماری‌های غیرواگیر است، چرا که منشا اصلی این بیماری‌ها،‌ تغذیه و آلودگی‌هاست. ما وظیفه داریم که غذای سالم سر سفره مردم باشد و در این زمینه تلاش می‌کنیم.

وی همچنین درباره پزشکان بیکار نیز گفت: جایگاه پزشکان عمومی در کشور تضعیف شده است. بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی که به ما ارائه شده، بیش از 70 هزار پزشک عمومی در کشور داریم که حدود کمتر از 20 هزار نفر آنها طرف قرارداد بیمه‌ها هستند و پنج تا شش هزار نفرشان نیز در روستاها فعالند. شکاف بزرگی میان پزشکان فارغ‌التحصیل و شاغل داریم.

سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه از نظر شما پزشکان بیکار به چه مشاغلی بیشتر روی آورده‌اند؟ گفت: ما هم به دنبال این پزشکان می‌گردیم. شغل‌های زیادی در کشور است که درآمدش خیلی بیشتر از پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha