سلامت نیوز : کمال الدین پیرموذن در گفت و گو با پانا، اظهار کرد: موضوع مقابله با ریزگردها نیز یکی از مباحثی است که از اولویت قرار دارد و با توجه به اینکه کشور ما درگیر این موضوع است نیاز به اقدامات جدی در این رابطه است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: بارها با مسئولان سازمان محیط زیست در خصوص موضوع مقابله با ریزگردها جلساتی برگزار شده است که تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم اما با توجه به اینکه این امر یک معضل و در واقع تهدید جدی برای سلامت هموطنان به شمار می رود که حل آن نیازمند اقدامات جدی است.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت بهره گیری از تکنولوژی درخصوص مقابله با ریزگردها خاطرنشان کرد: امروزه در نقاط مختلف جهان برای مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار از تکنولوژی‌ های نوین استفاده می ‌شود که بهره گیری از این تکنولوژی ها نیز در کشور ما ضروری است. سازمان حفاظت از محیط زیست در شهرهایی که در آن ها پدیده ریزگرد وجود دارد، با استفاده از تکنولوژی های روز باید اقدامات خوبی انجام دهد که در این راستا نیز دولت باید اعتبارات ویژه ای در اختیار قرار دهد.
پیرموذن با تأکید به اینکه بخش عمده ای از مشکلات ریزگردها به کشورهای همجوار ایران تعلق دارد، افزود: بخشی از این مشکل در داخل کشور است و بخشی نیز به کشورهای همسایه مربوط می شود که نیاز است رایزنی هایی با مسئولان مربوطه این کشورها انجام شود که البته این رایزنی ها هم انجام می شود.
علی محمد شاعری - قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این با تأکید بر اینکه ضرورت دارد نمایندگان مجلس توجه ویژه ای به لایحه مقابله با ریزگردها داشته باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع ریزگردها و درگیر بودن 28 استان کشور با این معضل ، انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جدیت بیشتری به این لایحه بپردازند.
بر این اساس، طرح جامع مقابله باریزگردها توسط این سازمان و مشارکت دستگاه های مختلف از جمله وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هوا شناسی وسازمان جنگل ها و مراتع در دو برش داخلی وخارجی تهیه شده است که در نوبت بررسی قرار دارد.
این طرح برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور است که طبق آن سالانه باید 500 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی اجرا شود. در این لایحه بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای 18 استان کشور که در ارتباط مستقیم با پدیده ریزگردها هستند، پیش بینی شده است.
جنگل کاری، نهال کاری، بذرپاشی، پخش سیلاب، ایجاد بادشکن، مالچ پاشی، احیای تالاب ها، تأمین و نصب تجهیزات هواشناسی، پایش اجرای طرح جامع، پایش و تأمین امکانات بهداشتی و درمانی جهت کمک به گروه های سنی حساس و آسیب پذیر در شرایط هشدار از جمله محورهای طرح ملی مقابله با پدیده ریزگردها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha