سلامت نیوز : عباسعلی ناصحی در گفت و گو با پانا، در خصوص تجویز داروی متادون به بیماران غیر معتاد بیان کرد: داروی متادون و نظایر آن در واحد داروهای مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی و در بخش معاونت درمان توزیع می شود و چنانچه بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، نیاز به این گونه داروها داشته باشند، خود بیمارستان آن را در اختیار آن ها قرار می دهد.

مدیر کل سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: معمولا بیمارستان ها داروی متادون را در اختیار دارند و در صورتی که در بیمارستان موجود نباشد، باید این دارو از  واحد دارویی دانشگاه ها تامین شود و بیماران نباید این دارو را از مراکز ترک اعتیاد تهیه کنند.

وی در ادامه  خاطرنشان کرد: داروی متادون در انبارهای دارویی کشور موجود است و مراکز ترک اعتیاد نیز برای تامین آن با مشکل رو به رو نیستند و می توانند سهمیه شربت متادون را از وزارت بهداشت بی هیچ مشکلی دریافت کنند.

ناصحی افزود: تمامی مراکز ترک اعتیاد دارای سهمیه ویژه داروی متادون هستند و از اواخر سال گذشته ارائه شربت متادون به این مراکز آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد: داروی متادون نوعی داروی مخدر است که برای تسکین درد در برخی موارد خاص به بیماران غیر معتاد تجویز می شود و نباید مصرف آن به شکل عادی و روتین شود.

متادون نوعی ترکیب ماده مخدر مصنوعی است که می تواند اشتیاق معتادان به مواد مخدر را کنترل کند و به منظور تسکین درد و درمان اعتیاد  به کار می رود و مصرف آن بدون تجویز پزشک ممنوع و خطرناک است .

یادآور می شود، در حال حاضر 189 مرکز درمان اعتیاد در بخش دولتی و دو هزار و 162مرکز در بخش خصوصی با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعال است که از داروی متادون در آن ها استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha