سلامت نیوز : شهلا میرگلوی بیات در گفت و گو با پانا، افزود: قانون ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بیمارستان های دولتی ممکن است به دلیل اشکالات و نارضایتی هایی که ایجاد کرده از شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شود.

زیر ساخت های تک شغله بودن پزشکان فراهم نیست
وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر نیز این مسئله وجود دارد و در ایران است که موضوع در جامعه مورد پذیرش نیست، ادامه داد: البته پزشکان باید تامین باشند تا دیگر مجبور نشوند در بیمارستان های خصوصی هم کار کنند و اگر بخواهیم پزشکی را از اشتغال در بخش  خصوصی منع کنیم فقط به این دلیل که در بخش دولتی کار می کند به طور عملی قابل اجرا نیست و زیرساخت های آن باید فراهم باشد.

بیات به مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: آن طرح نیز با اینکه جنبه های مثبت فراوانی دارد، ولی از آنجا که ضروریاتش فراهم نشده است، در ابتدای اجرا دچار مشکلاتی شد که از این نظر با بحث ممنوعیت اشتغال شباهت دارد.

نباید قانونی بنویسیم که نتوانیم اجرا کنیم
عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: به عنوان مثال در بحث پزشک خانواده در حالی که تعرفه ها باید قبل از سال جدید مشخص شوند، عملا به ماه های دوم و سوم سال بعد موکول می شوند، بنابراین نمی خواهیم قانونی بنویسیم که نتوانیم اجرا کنیم.

بی عدالتی در حقوق پزشکان
بیات، تامین مالی پزشکان بر اساس عملکرد آن ها و  رعایت عدالت پرداختی در بخش دولتی را یکی از راهکارهای رفع مشکل قانون مذکور دانست و افزود: در بیشتر کشورها پرداخت ها یکسان انجام می شود ولی در ایران تفاوت ها بسیار است و گاهی پزشکانی که در مناطق محروم هستند دستمزدی نزدیک به پزشکان مراکز شهری دریافت می کنند که این خود نوعی بی عدالتی است و موجب تمایل به اشتغال در بخش های دیگر درمانی می شود.وی تاکید کرد: اگر ما ابتدا در بحث پرداخت ها تجدید نظر کرده و با عدالت این کار  را انجام دهیم، می توان روی این قانون کار کرد.

بیمارستانهای خصوصی مجهزتر از مراکز دولتی هستند
عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در پاسخ به اینکه آیا علاوه بر پرداخت های متفاوت، تجهیزات بیمارستان ها نیز در تمایل پزشکان برای اشتغال در بخش خصوصی تاثیر دارد، گفت: تجهیزات بیمارستان های دولتی بهتر است و در بسیاری موارد وسایلی که بیمارستان های دولتی تهیه می کنند از نوع عالی بوده در حالی که در بیمارستان های خصوصی اینگونه نیست.

بیات علت دیگر تمایل مراجعه مردم به بخش خصوصی و پیرو آن اشتغال پزشکان حاذق در آن بیمارستان ها را آموزشی بودن بیمارستان های دولتی دانست و گفت: مردم خوششان نمی آید وقتی برای درمان مراجعه می کنند، انترن ها و دانشجویان رشته پزشکی امور معالجه آن ها را انجام دهند که این خود دلیلی است برای عدم استقبال از بخش دولتی که البته نمی توان آن را کاملا صحیح دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha