سلامت نیوز : سرپرست بخش نفرولوژی بیمارستان شریعتی، گرانی‌ها را عامل کاهش سطح کیفیت درمان دانست و گفت: «متأسفانه به علت قیمت‌های سرسام آور مجبور به استفاده از یک سایز واحد از سوزن‌های نمونه گیری و آن هم بدون کیفیت که اکثراً هم چینی‌اند هستیم.»
دکتر ایرج نجفی، سرپرست بخش نفرولوژی یمارستان شریعتی در گفت‌و‌گو با خبر نگار سینا نیوز گفت: «مهم‌ترین مشکل در حوزه نفرولوژی فاصله زیاد علوم پایه با دنیای پیشرفته است. در حال حاضر علی الرغم اینکه پیوند کلیه و انواع دیالیز را در کشور انجام می‌دهیم، باز هم از نظر کلینیکال در هر یک از این زمینه‌ها با سطح کیفیت بین الملل فاصله بسیاری داریم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ وی افزود: «برای مثال در رابطه با آزمایش‌های مربوط به پاتولوژی کلیه تنها تعداد محدودی از مراکز و آن هم نه به صورت همیشگی فعالیت می‌کنند. علت این اجرا نبود دستگاه الکترومایکروسکوپ در کشور است. این امکان که یکی از پایه‌ای‌ترین نیاز‌های حوزه نفرولوژی است به هچ وجه به نحو مطلوبی در کشور در اختیار بیمار و پزشک قرار نگرفته است.»

دکتر نجفی وضعیت آمایش‌های مورد نیاز بیماران کلیوی را در کشور نامطلوب دانست و گفت: «در رابطه با پیوند نیز از سطح استاندارد جهانی، در ایمونولوژی پیوند فاصل بسیار زیادی داریم. آزمایش‌هایی که برای گیرندگان کلیه قبل از ورود به لیست انتظار انجام می‌شود و همچنین آزمایش‌های مورد نیاز بعد از انجام شدن پیوند به ندرت در کشور انجام می‌شود و در بسیاری از موارد نیز پزشکان در قابل اعتماد بودن این آزمایش‌ها اطمینان کامل را ندارند. و این‌ها همه و همه به خاطر نبودن لوازم و تجهیزات مورد نیاز در حوزه نفرولوژی و کلیه است.»

به گفته این نفرولوژیست در ایران آمار‌ها نشان دهنده حضور فعال ۲۵۰ نفرولوژیست در سطح کشور است، علاوه بر این موضوع، بالغ بر ۳۰ هزار بیمار مبتلا به نارسایی‌های مزمن کلیه هستند و از کل جمعیت کشور حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد با بیماری‌های کلیوی زندگی می‌کنند. با وجود چنین آمار و ارقامی انتظار‌های بیشتری از نفرولوژیست‌ها و عرصه نفرولوژی می‌رود.

سرپرست بخش نفرولوژی بیمارستان شریعتی با ابراز تأسف از نبود ابتدایی‌ترین امکانات آزمایشگاهی برای بیماران کلیوی ادامه داد: «از دیگر مشکلات نبود آزمایشات لازم در کشور می‌توان به پاتولوژی استخوان یا undecalcified bone اشاره کرد. بیش از ۲۵ سال است که این آزمایش در کل دنیا اجرا می‌شود اما در ایران هیچ مرکزی برای بررسی undecalcified bone وجود ندارد. نبود سیستم و تجهیزات، افراد متخصص انجام این آزمایش تخصصی و نبود امکانات برای آموزش پاتولوژی استخوان از دلایل اصلی انجام نشدن آزمایش undecalcified bone در ایران است.»

وی عوامل بسیاری را در تهیه و توزیع تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی در کشور مؤثر دانست و افزود: «باید دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و خصوصاً انجمن‌های پزشکی و صنفی، اعم از داخلی، پاتولوژی و آزمایشگاه و البته با همکاری و سرمایه گذاری دولت تسهیلات لازم را برای انجام این آزمایشات که پایه‌ای‌ترین نیاز‌ها در هر حوزه‌ای خواهد بود را فراهم کنند. اگر از این طریق بتوانیم وارد عمل بشویم شاید بتوانیم در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده فاصله‌ای که با سطح کیفیت جهانی داریم را به صفر برسانیم.»

دکتر نجفی عواملی مانند عدم ارتباط‌های نزدیک در جوامع پزشکی بین الملل، رابطه نداشتن پزشکان با یکدیگر، قطع شدن روابط ارگانیک با دانشگاه‌های خارج از کشور را نیز دلیل دیگری بر عملکرد ضعیف در حوزه نفرولوژی و در کل پزشکی است.

افزایش قیمت ها گریبان‌گیر بیماران کلیوی
فوق تخصص نفرولوژی، ضمن اشاره به تأثیری که افزایش قیمت‌ها بر نفرولوژی هم مانند سایر حوزه‌های پزشکی داشته است ادامه داد: «حوزه نفرولوژی نیز مانند تمام حوزه‌های پزشکی به شدت تحت تأثیر گرانی تجهیزات و دارو قرار گرفته است. یک آزمایش ساده پاتولوژی کلیه در بخش خصوصی هزینه‌ای حدود ۲۰۰ هزار تومان خواهد داشت. در برخی دیگر این آزمایش‌های ساده و ابتدایی به هزینه‌های بالای ۳۰۰ هزار تومان نیز خواهد رسید. قیمت آزمایشات ۸۰ درصد افزایش داشته است. سوزن‌های نمونه برداری باید در سایز‌های مختلف و با کیفیت بالا در اختیار پزشک قرار گیرد اما متأسفانه به علت قیمت‌های سرسام آور مجبور به استفاده از یک سایز واحد از سوزن‌های نمونه گیری و آن هم بدون کیفیت که اکثراً هم چینی هستند استفاده کنیم.»

بیمه‌ها کجای ماجرا ایستاده اند؟!
وی در پایان با نامطلوب دانستن وضعیت خدمات دهی بیمه‌ها گفت: «بودن و نبودن بیمه‌ها در عرصه نفرولوژی چندان تغییری ایجاد نمی‌کند و حتی نبودن آن مشکلات کمتری را نیز ایجاد خواهد کرد. داروهایی که قیمت‌های بالایی دارند هیچ یک تحت پوشش بیمه نیستند. حتی در صورتی که این دارو‌های پوشش هم داده شوند باز هم بیش از ۸۰ درصد هزینه دارو را بیمار متقبل می‌شود. قرار بود ۸۰ درصد به وسیله بیمه و تنها ۲۰ درصد را بیمار تأمین کند اما در حال حاضر اوضاع کاملاً برعکس بوده و این موضوع نه‌تن‌ها دارو‌ها بلکه آزمایشات و خدمات پزشکی را نیز شامل می‌شود.بیمه‌ها در بسیاری از موراد به آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها بدهکار هستند. بسیاری از بیماران به علت نبودن دارو‌ها و عدم توانایی آزمایشگاه‌ها و مراکز دیالیز برای تهیه در نوبت‌های طولانی مدت برای دیالیز قرار می‌گیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha