سلامت نیوز :  لیلا شوروزی،  کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: کلسترول ماده ای چرب،مومی شکل وزرد رنگ است که در دیواره شریانها رسوب می کند که به رسوب کلسترول در دیواره شریانها پلاک گفته می شود، این پلاکها باعث تنگ شدن رگهای خونی می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ لیلا شوروزی بیان داشت: کلسترول در بدن ما به دوشکل وجوددارد:نوع اول که به کلسترول خوب معروف است ودراصطلاح به آن HDLمی گویند، این نوع کلسترول، کلسترول بد موجود بدن را که در دیواره شریان رسوب کرده است به  همراه خود به کبد برده و در آنجا  آنها را نابود می کند و نوع دوم که به کلسترول بد معروف است و در اصطلاح به آن LDLمی گویند باعث تنگ شدن و انسداد شریانها می شود.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: هرچه نسبت کلسترول خوب خون به کلسترول بد بالاتر باشد شریانها سالم تر باقی  می مانند، بطور کلی انتخاب نوع غذا باید به طریقی باشد که میزان کلسترول بد (LDL)خون را پایین آورده، کلسترول خوبHDLراافزایش دهد.پس با تغذیه وانتخاب موادغذایی مناسب می توان کلسترول خون خود را کنترل کرد.

 شورورزی موادغذایی کاهش دهنده کلسترول خون را اینگونه بیان کرد: لوبیا، سویا، جو، سیر، پیاز، غذاهای دریایی، ماهی های چرب، گردو، بادام، هویج، روغن زیتون، آووکادو، سیب، میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین  ث و بتاکاروتن، چای، غذاهای دارای فیبر های محلول و غذاهای سرشار از کلسیم اشاره کرد.

 وی در پایان گفت: ازحبوبات خشک شده و سبزیجات بیشتری استفاده کنید زیرا این مواد یکی از ارزانترین وسالمترین داروهای ضد کلسترول هستند. برای کنترل کلسترول خونتان، سیر مصرف کنید، مصرف ادویه جات را هرگز فراموش نکنید. مصرف رز ماری، آویشن و زیره از انسداد شریانها جلوگیری کرده زیرا ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان فراوان هستند. روغن زیتون راحتما دربرنامه غذایی خود وخانواده تان قراردهید، از نان سبوس دار به خصوص نان سبوس دار جو بیشتر استفاده کرده و مواد لبنی کم چرب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha