یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 68251

سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد امروز در حاشیه دیدارش با وزیر بهداشت روسیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسش  فارس درباره میزان نیاز به واردات دارو گفت: ‌ما کلاً حدود 100 هزار بیمار خاص و صعب العلاج در کشور داریم که برای آنها باید از خارج دارو وارد کنیم و فقط داروهای پیچیده این بیماران است که هنوز در کشور به میزان کافی تولید نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که پس برای بقیه بیماران نیازی به واردات دارو نیست توضیح داد: ما 97 درصد داروهای مورد نیاز بیماران را در کشور تولید می‌کنیم و از نظر تأمین دارو برای این بیماران خودکفا هستیم.

سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که آیا داروها برای بیماران خاص سهمیه بندی می‌شود و آیا واردات دارو محدود می‌شود گفت: نه، طبق روال قبل توزیع داروها برای این بیماران آزاد بوده و به همین روال آزاد ادامه پیدا می‌کند. دلیلی هم ندارد که واردات دارو محدود شود چون جمعیت کشور رو به افزایش است.

انتخابات نظام پزشکی مورد تأیید است

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره علت شرکت نکردن در انتخابات نظام پزشکی ادامه داد: من تهران نبودم اما بر اساس گزارشهای رسیده انتخابات خوب برگزار شده و مورد تأیید است. البته سازمان نظام پزشکی باید کاری کند که اقبالش در بین پزشکان بیشتر شود چون شنیدم که در تهران حدود 15 درصد پزشکان در انتخابات شرکت کردند.

طریقت منفرد گفت: در مورد روند برگزاری انتخابات هم حرفها قبل زده شده است و انتخابات نظام پزشکی مورد تأیید است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در مورد اقدامات وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده نیز توضیح داد:‌ برنامه جدید وزارت بهداشت این است که برنامه پزشک خانواده را با سرعت و شدت اجرا کند.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: رئیس جمهوری 2 هزار میلیارد تومان اعتبار اضافه در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است که با استفاده از آن این داستان(پزشک خانواده) ادامه پیدا می‌کند.برنامه پزشک خانواده یک برنامه پویاست و در کشورهایی که اجرای آن 40 سال سابقه دارد نیز مرتباً در مسیر اجرای آن تغییراتی به وجود می‌آید و برنامه ساکنی نیست.

پزشک خانواده زمان اتمام خلقت کامل می‌شود

طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش فارس که برنامه پزشک خانواده کی کامل می‌شود گفت: این برنامه زمان اتمام خلقت کامل می‌شود و همان طور که گفتم مرتب در حال پویایی و اصلاح است.

خبرنگار فارس از سرپرست وزارت بهداشت پرسید منظورم این است که کی این برنامه در کل کشور فراگیر می‌شود و همه مردم تحت پوشش آن قرار می‌گیرند و طریقت منفرد پاسخ داد:‌‌ این برنامه برای اجرای کامل نیاز به بستر فرهنگی و اجتماعی دارد. متأسفانه اکثر پزشکان عمومی ک مجریان این برنامه هستند از نظر اقتصادی و اجتماعی در سالهای گذشته تضعیف شده‌اند. باید جایگاه آنها تقویت شود و طوری شود که مورد اقبال مردم قرار بگیرند و این کار به مقدار زیادی اطلاع رسانی نیاز دارد.

هنر مدیریت سرپرست وزارت بهداشت

وی ادامه داد:‌ از نظر کمیت هم چنانچه معایبش بر طرف شود و مردم و جامعه پزشکی همکاری کنند، به سرعت گسترش پیدا می‌کند، هنر مدیرت ما هم این است که بتوانیم نظر جامعه را برای اجرای این برنامه جلب کنیم.

طریقت منفرد گفت:‌ آقای رئیس جمهوری دستور داد که این برنامه سریع اجرا شود و من هم چون خودم سالهاست آرزوی اجرای این برنامه را دارم تمام سعی خودم را برای اجرای این برنامه صرف می کنم.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد:‌ اجرای برنامه پزشک خانواده هفته گذشته در یزد افتتاح شد. هفته قبل از آن هم اجرای این برنامه را در قزوین افتتاح کردیم. قبلاً هم در دو استان مازندران و فارس اجرایی شده بود و به مرور کامل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قرار است در مردم برای گرفتن خدمات پزشک خانواده فرانشیز گرفته شود توضیح داد: این برنامه در مسیر خود کامل و اصلاح می شود. یکی از موارد اصلاحی آن همین است چون به این نتیجه رسیدیم که اگر کل خدمات مجانی باشد، مراجعات غیر ضروری مردم به پزشکان خانواده زیاد می‌شود و آنها نمی‌توانند به وظایف تعیین شده خود رسیدگی کنند و یکی از مشکلات پزشکان خانواده در دو استان اجرا شده نیز همین مسئله است. مقدارش کم است فقط 500 تومان.

با روح پزشک خانواده ارتباط ندارم

طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران که که آیا این مسئله با روح برنامه پزشک خانواده در تضاد نیست،‌گفت: روح پزشک خانواه را باید از رفتگانش پرسید من با آنها ارتباطی ندارم فقط به عنوان یک کارشناس نظرم را گفتم.

محتکر دارو نداریم

سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتکار دارو به خبرنگاران گفت: شما از وضعیت پسته خبر دارید؟ پسته که جزو کالاهای ضروری مردم نیست. در مورد دارو ما تاکنون محتکری پیدا نکرده‌ایم اما اگر پیدا کنیم حتماً می‌گیریمش.

ذخیره دارو توسط بیماران طبیعی است

وی ادامه داد: صحبتهایی که من اخیراً در مورد دارو داشتم. مبتنی بر احتکار دارو نبود بلکه گفتم در شرایطی که مردم احساس کمبود می‌کنند،این طبیعی است که عده‌ای از بیماران به فکر آینده شان باشند. معلوم است که یک بیمار مبتلا به فشار خون یا دیابت تلاش کنیم برای ماههای آینده خود نیز دارو را تأمین کند. ما در گذشته هم دیده‌ایم که مردم قوطی قوطی روغن می‌خریدند، حالا کارتن کارتن روغن می‌خرند و این کار هیچ ایرادی هم ندارد.

طریقت منفرد گفت:‌ در مورد دارو تا جایی که من اطلاع دارم در زمینه داروهای مورد نیاز عموم بیماران کمبودی نداریم و در مورد بیماران خاص نیز داروهای مورد نیاز را تهیه کرده‌ایم. در مورد کارت توزیع داروی بیماران خاص هم من چیزی نشنیده‌ام هر وقت شنیدم اعلام می‌کنم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تعرفه‌های پزشکی نیز توضیح داد‌: جلسه شورای عالی بیمه با دعوتنامه‌ای که برای اعضای آن فرستاده‌ایم حدود 8 روز دیگر تشکیل می شود و بر اساس میزان رشد بودجه بیمه‌ها که با ارائه بودجه سال آینده از طرف دولت به مجلس مشخص می‌شود، رشد تعرفه‌ها هم مشخص می‌شود و ما برای میزان متفاوت رشد بودجه سناریوهای مختلفی نوشته‌ایم که بر مبنای بودجه، تعرفه‌ها در هفته آینده برای سال 92 تعیین می‌شود.

سهم مردم از هزینه‌های سلامت 60 درصد

سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر فارس اضافه کرد: همه تلاش ما این است که سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت که اکنون به بالای 60 درصد رسیده است بیشتر نشود و من برنامه‌های جدید وزارت بهداشت را برای کاهش سهم پرداختی مردم شنبه آینده در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی اعلام می‌کنم.

طریقت منفرد در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت تبلیغ چیپس و پفک در رسانه‌ها گفت: بر اساس قانون تبلیغ مواد مضر سلامت مردم ممنوع است.

اگر چیپس و پفک مضر باشد به آن مجوز نمی‌دهیم

وی در پاسخ به این پرسش که اگر چیپس و پفک مضر است چرا وزارت بهداشت به آن مجوز می‌دهد گفت:‌ اگر مضر باشد دیگر به آن مجوز نمی‌دهیم. باید کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام شود. ممکن است موادی باشند که مجوز داشته باشند و مضر نباشند، یا مجوز داشته باشند و مضر هم باشند یا مجوز نداشته باشند و مضر باشند ما باید اینها را دوباره بررسی کنیم البته کارخانه‌های تولید کننده می‌توانند با تغییراتی در محصولاتشان مضر بودن این محصولات را از بین ببرند.

سونامی بیماریهای غیر واگیر

طریقت منفرد ادامه داد: ما با سونامی بیماریهای غیر واگیر در کشور و دنیا مواجه هستیم که منشأ اصلی آن هم تغذیه نامناسب است و وظیفه مهم و با اولویت ترین کار بهداشتی وزارت بهداشت این است که وضعیت تغذیه مردم را سر و سامان بدهیم.

از وضعیت 40 هزار پزشک عمومی خبر نداریم

وی در مورد آمار پزشکانی که در مشاغل دیگر هستند نیز گفت: سازمان نظام پزشکی تعداد پزشکان عمومی کشور را 70 هزار نفر اعلام کرده البته قبلاً 80 هزار نفر اعلام کرده بود. از این تعداد حدود 20 هزار نفر مطب دارند، حدود 5 هزار نفر در روستا هستند، حدود 6 هزار نفر نیز طرف قرارداد بیمه‌ها هستند که مجموعاً حدود 30 هزار نفر می‌شود و با یک فاصله 40 هزار نفری با آمار پزشکان عمومی مواجه هستیم که از وضعیت آنها اطلاعی نداریم و متأسفانه کلاً از نظر آمار در کشور مشکل داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha