سلامت نیوز : مصطفی معین در نشستی که به مناسبت سومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با موضوع هزینه‌های اختلالات روان برگزار شد افزود: این همایش با کمک انجمن روانپزشکان ایران دفتر سلامت روان، وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات روانپزشکی، مرکز تحقیقات ایمونولوژی و بسیاری از متخصصان این حوزه برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه برگزاری این همایش از سال 83 با امضای رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرکل سازمان یونسکو انجام گرفته گفت: توجه به وضعیت بیماری‌های مزمن و غیرواگیر و همچنین سلامت روان از اولویت‌های این همایش تعیین شده چرا که سلامت روان مسئله روز ایران و جهان است.

معین افزود: از هر 4 نفر یک نفر در طول زندگی به اختلالات روانی دچار می‌شوند و استثنایی هم وجود ندارد. این بیماری بالاترین هزینه و بار بیماری را در جهان و ایران دارد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با اشاره به اینکه 450 میلیون نفر در جهان که به یکی از اختلالات روانی دچار است تصریح کرد: این همایش با محور هزینه بار بیماری ها و عدم پوشش بیمه‌ها برگزار می‌شود و از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت و یونسکو فردی از سلامت روان برخوردار است که نسبت به توانمندی خود آگاهی داشته، خود را با شرایط استرس‌زا تطبیق دهد، توان انجام کارهای سازنده داشته باشد و انگیزه مشارکت و کمک به همنوعان را دارا باشد.

فردگرایی در جامعه امروز بسیار زیاد شده است

معین گفت: با توجه به این تعریف در جامعه ما موضوع سلامت روان اهمیت بالایی پیدا می‌کند چرا که فردگرایی در جامعه امروز بسیار زیاد است.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در آموزش، آگاهی، کاهش یا افزایش اختلالات روانی افزود: متأسفانه اختلالات روانی مترادف با انگ و انگشت‌نما شدن در کشور مطرح است که این امر منجر به تنها شدن و ایزوله شدن، تخریب شخصیت فرد، محرومیت و تبعیض وی می‌شود.

معین گفت: در چنین شرایطی فرد بیمار مشکل خود را مخفی می‌کند به دنبال درمان نمی‌رود، در حالی که هزینه زیادی را به سیستم سلامت درمان وارد می‌کند.

چهره خشونت‌بار بیمار روانی در صداوسیما

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت افزود: متأسفانه گاهی برخی سریال‌های پخش شده در صدا و سیما چهره‌ای از فرد مبتلا به اختلالات روانی را نشان می‌دهد که بسیار خطرناک و خشونت‌بار است در صورتی که در واقعیت این گونه نیست و افراد مبتلا خشونتی ندارند بلکه بی‌پناه بوده و در معرض خشونت هستند.

وی افزود: مردم به جای آنکه چهره واقعی فرد مبتلا را ببینند به ذهنیت خود رجوع می‌کنند که این چهره را رسانه‌ها به وجود آورده‌اند.

انگ‌زدن به مسئولان هم سرایت کرده است

معین با انتقاد از انگ زدن به بیماران روانی حتی در سطح مسئولان، سیاستگذاران و سازمان‌ها گفت: در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران مسائل سلامت روان از اولویت بالایی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت سرانه یک شهروند برای برخورداری از سلامت روان 0.3 تا 0.5 دلار در سال است.

یک‌دهم هزینه‌ای که باید صرف سلامت روان نمی‌شود

وی افزود: بنابراین با محاسبه جمعیت 75 میلیونی ایران حدود 210 میلیارد تومان هزینه‌ای است که باید صرف سلامت روان شود اما هم اکنون یک دهم آن نیز هزینه نمی‌شود.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت تصریح کرد: بیماران روانی به دارو و درمان کافی دسترسی ندارند، هزینه‌های داروی آنها به شدت بالاست و پوشش لازم را از سوی بیمه‌ها نمی‌بینند.

بیمه سقف بستری تعیین می‌کند

معین ادامه داد: متأسفانه سازمان‌های بیمه یا بیمار را بیمه نمی‌کنند یا برای مدت بستری آن سقف تعیین می‌کنند. به عنوان مثال فردی که دچار اعتیاد است مجرم نیست بلکه بیمار است در حالی که زیر پوشش بیمه برای دارو و درمان خود قرار نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نیاز به یک برنامه ملی برای حل مشکلات اختلالات روانی داریم گفت: بر عملکرد بیمه‌ها کنترل خوبی نمی‌شود و گاهی بیمه‌ها سلیقه‌ای رفتار می‌کنند.

قیمت داروهای روانپریشی 2تا 3 برابر شده‌ است

وی در خصوص افزایش قیمت داروی بیماران اختلالات روانی گفت: مسلماً داروهای تک نسخه‌ای و آنهایی که اجازه ورود با نام تجاری دارند افزایش قیمت بالایی داشته‌اند و به نظر می‌رسد داروهای روان پریشی حدود 2 تا 3 درصد گران شده است چرا که در زمینه آسم و آلرژی نیز که با کمبود شدید دارو، افزایش قیمت و عدم پوشش بیمه‌ای مواجه‌ایم قیمت دارو ۲ تا ۳ برابر شده است.

معین با تأکید بر اینکه افزایش دسترسی بیماران به دارو و درمان گفت: اهداف اصلی یونسکو و توصیه آن به کشورهای دیگر افزایش آموزش، بررسی مرتب وضعیت سلامت روان، سرمایه‌گذاری پژوهشی در زمینه‌های روانی، ایجاد برنامه ملی و افزایش نیروهای متخصص است در حالی که بسیاری از این امور در کشور ما انجام نگرفته است.

وی افزود: گاهی بیماران از شهرهای مختلفی مانند ایلام و گیلان به تهران می‌آیند تا دارو درمان مناسب بگیرند و نباید این گونه باشد. پزشک خانواده و پزشک عمومی نقش مهمی در تشخیص اولیه بیماری دارند و می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

بیکاری و تورم اثر منفی بر سلامت عمومی گذاشته است

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت اخیر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی باعث افزایش اختلالات روانی در مردم شده است گفت: امنیت و سلامت دو نعمت اساسی فراموش شده در میان مردم است که اگر به هر دلیلی مانند دلایل سیاسی، اقتصادی، بیکاری و تورم مورد تهدید قرار بگیرد سلامت مردم به مخاطره می‌افتد. بنابراین مسائل اخیر در سلامت عمومی افراد اثر منفی گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha