سلامت نیوز :  حسن طریقت منفرد امروز در دیدار با خانم ورونیکا ایگوریا اسکورتسوا، وزیر بهداشت، روسیه، افزود:‌برای ما توسعه ارتباطات بین ایران و روسیه در حوزه بهداشتی، درمانی، دارویی و آموزش پزشکی اهمیت دارد و دیدارهای گروه مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت روسیه با مسئولان و کارشناسان ایرانی می‌تواند به امضای یک تفاهمنامه همکاری در این زمینه‌ها منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: ایران 2 دارو به روسیه صادر می‌کند و با توجه به توان بالای ایران در تولید دارو امکان صادرات بیشتر دارو از ایران به روسیه وجود دارد و من پیشنهاد می‌کنم، تیم مدیریتی وزارت بهداشت روسیه از کارخانه‌های داروسازی ایران بازدید داشته باشند.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: ما در کشور 80 کارخانه داروسازی داریم که 97 درصد داروهای مصرفی مردم را تأمین می‌کنند. آموزش پزشکی نیز در کشور ما زیر مجموعه وزارت بهداشت است البته به سمت استقلال هر چه بیشتر دانشگاههای علوم پزشکی حرکت می‌کنیم.

طریقت منفرد ادامه داد:‌ همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه تولید داروهای با فناوری بالا بسیار اهمیت دارد ضمن اینکه در زمینه تجهیزات پزشکی نیز با توجه به اینکه خودکفایی در این زمینه جزو برنامه‌های وزارت بهداشت ایران است زمینه همکاری بین دو کشور وجود دارد.

وی گفت: ما تغییرات اساسی در مدیریت بهداشتی، درمانی و آموزشی و نیز در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی را در دستور کار داریم و با توجه به قوانین مترقی که در حوزه سلامت داریم، تمرکززدایی مراکز بهداشتی و درمانی دولتی را به معنای عمیق و گسترده آن در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در کشور ما به ازای هر هزار نفر یک پزشک وجود دارد و 90 درصد مردم  تحت پوشش خدمات بیمه هستند.

در ادامه این دیدار سرپرست وزارت بهداشت از وزیر بهداشت روسیه سوالاتی درباره وضعیت آموزش پزشکی در این کشور مطرح کرد و از جمله پرسید که در کشور روسیه آیا افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مطلوب است؟ آیا دانشجویان علوم پزشکی بعد از فارغ التحصیلی تعهد خدمت در جاهای دور افتاده را دارند،؟ تقاوت حداقل حقوق و دستمزد در گروه پزشکان کشور روسیه چقدر است. که وزیر بهداشت روسیه به سوالات وی پاسخ داد.

خانم اسکورتسوا گفت: در کشور روسیه 650 هزار پزشک داریم و به ازای هر 10 هزار نفر 44 پزشک وجود دارد. ما حدود 40 هزار پزشک در این کشور کم داریم. پزشک بیکار نداریم و طبق برنامه ملی کشور روسیه تا سال 2016 فرصت داریم این کمبود را بر طرف کنیم.

وی ادامه داد:‌ سالانه بالای 30هزار پزشک از دانشگاههای علوم پزشکی روسیه فارغ التحصیل می‌شوند که توسط وزارت بهداشت روسیه برای کار در مناطق مختلف فرستاده می‌شوند و سال گذشته نیز 8هزار پزشک را به روستاها فرستادیم

وی گفت: به علت کمبود پزشک در روسیه مجبوریم به پزشکان اجازه دهیم تا بعد از سن بازنشستگی نیز به کارشان ادامه دهند اما این کار باید تا سال 2016 متوقف شود. فارغ التحصیلان پزشکی در روسیه البته منعی برای خروج از کشور ندارند و می‌توانند برای کار به کشورهای دیگر بروند.

وی در مورد فاصله حقوق درآمد پزشکان در روسیه نیز گفت:‌در روسیه فاصله بین کمترین و بیشترین درآمد در گروه پزشکی زیاد است و پزشکان و جراحان بسیار متبحری داریم که درآمدشان چندین برابر وزیر بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha