سلامت نیوز : معاون بالینی و تشریح اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: این طرح برای تکنولوژی پزشکی از راه دور در کارشناسی‌های پزشکی قانونی و بهره‌برداری از این تکنولوژی در زمینه کالبدگشایی‌ها در پزشکی قانونی انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ حمید عطاران درخصوص پزشکی از راه دور افزود: پزشکی از راه دور یا تله مدیسین اصطلاحی است که عموماً به ارائه خدمات پزشکی توسط شخصی که در مکانی دور از محل حضور بیمار مستقر است، اطلاق می‌شود.

وی افزود: کاربرد تله مدیسین در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی رو به توسعه است، بطور مثال تله رادیولوژی، تله درماتولوژی، تله پاتولوژی و نظایرآن به متخصصین رشته‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا از نظریات مشاوره‌ای و تجارب افراد متبحر در این زمینه‌ها در هر مکانی در دنیا بهره‌مند شوند، علاوه بر آن با بکارگیری از تکنولوژی جراحی رباتیک امکان جراحی از راه دور (Tele-Surgery) نیز بوجود آمده است.

معاون بالینی و تشریح اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی بیان کرد: بکارگیری پزشکی از راه دور به کارشناسان مجرب این رشته این امکان را می‌دهد تا به‌صورت همزمان اقدام به ارائه مشاوره‌های موردنیاز سایر کارشناسان در مراکز مختلف پزشکی قانونی در سطح کشور کنند و از این طریق به ارتقاء کیفی کارشناسی‌ها و سهولت دسترسی مراجعین به نظریات متخصصان خبره پزشکی قانونی کمک کنند.

وی در خصوص ویژگی مهم این طرح تصریح کرد: به خاطر حساسیت‌ها در زمینه کارشناسی پزشکی قانونی مبنی بر اینکه این نظرات باید از حداکثر دقت برخوردار باشد تا حقی از اشخاص پایمال و یا بی‌گناهی اشتباهی محکوم نشود این موضوع اهمیت کسب نظرات تخصصی در همان معاینات اولیه را به وضوح نشان می‌دهد.

عطاران اضافه کرد: پس چه بسا اشتباه ناخواسته یک کارشناس تازه کار پزشکی قانونی در یک شهرستان کم جمعیت که بدلیل کمی تعداد معاینات فرصت کسب تجربه را به کارشناس شاغل در این قبیل مراکز نمی‌دهد، موجب گردد تا به طور مثال با اشتباه تشخیص مسیر ورود و خروج یک گلوله در بدن شخص متوفی یک پرونده قتل به خودکشی تبدیل شود و قاتلی از مجازات بگریزد یا بالعکس بی‌گناهی محکوم شود پس این طرح می‌تواند بسیار تاثیرگزار باشد.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به کمبود کارشناسان متخصص و خبره در زمینه پزشکی قانونی امکان استقرار چنین افرادی در کلیة مراکز سطح کشورنه ‌تنها وجود ندارد بلکه بسیار پرهزینه است، همچنین ارجاع کلیه مصدومین یا اجسادی که پزشک معاینه کننده در مورد آن‌ها با ابهام تشخیصی مواجه است نیز گذشته از دشوار‌ی‌های زیادی که به مراجعین تحمیل می نماید، به‌دلیل زمان‌بر بودن بعضا ممکن است با تغییر شواهد بالینی همراه شود، لذا بکارگیری پزشکی از راه دور در این زمینه دارای توجیه اقتصادی نیز بوده و از بسیاری از هزینه‌های می‌کاهد.

معاون بالینی و تشریح اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: در راستای انجام این طرح ارتباط مستقیم و دو سویه صوتی و تصویری بین سالن تشریح و ستاد مرکزی اداره کل برقرار گردیده و از این طریق کالبدگشایی اجسادی که بنا به ضرورت نیاز به اخذ مشاورات تخصصی دارد از طریق ستاد مرکزی در سالن تشریح هدایت می‌گردد و فرآیند اتوپسی طبق دستورات و نظرات متخصص مربوطه انجام می‌شود.

وی در خصوص اینکه طرحی برای توسعه بهره‌برداری از تله مدیسین در پزشکی قانونی در آینده نیز مدنظر هست یا خیر، گفت: استفاده از این تکنولوژی در زمینه مشاوره در معاینات بالینی بین مراکز و نیز بکارگیری آن در معاینات صحنه جرم از جمله اقداماتی است که امیدواریم در صورت فراهم آمدن زیرساخت‌های موردنیاز و مساعدت مسوولین سازمان در آینده انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha