سلامت نیوز : رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران درباره روند بستری در بیماران روانپزشکی در کشور، توضیح داد: حداقل با کمبود 4000 تخت روانپزشکی در کشور روبرو هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامرضا میرسپاسی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سومین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع «هزینه‌های اختلالات روان» در مرکز طبی کودکان ترتیب داده شده بود، بر ضرورت توجه به سلامت روان در سه سطح پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان تاکید کرد و گفت: اهمیت آموزش را در این سه سطح نمی‌توان نادیده انگاشت.

وی در ادامه از روند پوشش بیمه‌ای خدمات روانپزشکی انتقاد کرد و افزود: بیمه‌ها خود به بیماران برچسب می‌زنند. به عنوان مثال اگر بیماری مبتلا به روان‌پریشی باشد، به پزشک می‌گویند عنوان بیماری وی را افسردگی بنویسد تا بتواند از خدمات بیمه استفاده کند.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه "انگ" به همه بیماری‌ها زده می‌شود، اما این مسئله در خصوص بیماری‌های روانپزشکی شدیدتر است، اظهار کرد: باید سعی کنیم شناخت لازم را به همه افراد جامعه بدهیم که بیماری روانی نیز همانند سایر بیماری‌هاست و نیازمند درمان است.

میرسپاسی با بیان اینکه برخی بیمارستان‌های دولتی دفترچه بیمار روانپزشکی را قبول می‌کنند، اظهار کرد: حتی در این صورت هم برای بستری بیمار روانپزشکی محدودیت زمانی تامین می‌کنند و می‌گویند اگر بناست بیش از سه هفته در بیمارستان بستری باشد باید مرخص شود و دستور بستری مجدد وی توسط پزشک صادر گردد. البته این مسئله در کشورهای دیگر هم به چشم می‌خورد، چرا که درآمد بیمه‌ها از بیماران روانی بالا نیست.

وی اضافه کرد: همچنین برخی روش‌های غیر دارویی آن طور که باید و شاید تعرفه مشخص ندارند.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران در پاسخ به پرسشی پیرامون "وضعیت دارویی بیماران روانپزشکی"، اظهار کرد: بر اساس تجربه‌ و مشاهدات آن، کمبود دارو تاکنون بارز نبوده است، اما قیمت داروها تا حدودی افزایش یافته است، این مسئله به ویژه در خصوص داروهای تک نسخه‌ای و وارداتی شدیدتر است.

میرسپاسی همچنین درباره روند بستری در بیماران روانپزشکی در کشور، توضیح داد: حداقل با کمبود 4000 تخت روانپزشکی در کشور روبرو هستیم.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران اضافه کرد: یکی از اهداف درمانی که دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم اقامت بیماران را در منازل میسر کنیم و برای اینکه ارتباط آنها با اجتماع قطع نشود، کلینیک‌های روزانه‌ای راه‌اندازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha