سلامت نیوز : رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با انتقاد از این که بیمه‌ها پوشش لازم را به اختلالات روانپزشکی نمی‌دهند و برای مدت بستری در بیمارستان سقف تعیین کرده‌اند، گفت: متاسفانه بیمه‌ها در پوشش اختلالات روانی، سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مصطفی معین در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سومین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع «هزینه‌های اختلالات روان» در مرکز طبی کودکان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه کرسی یونسکو در ایران از سال 83 با امضای رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرکل سازمان جهانی یونسکو، فعالیت‌های خود را آغاز کرد، گفت: این کرسی ارتقای سلامت جامعه را در دستور کار خود قرار داد و مبادرت به آموزش‌های عمومی، تخصصی و پژوهش‌های کاربردی نمود.

وی ادامه داد: کرسی یونسکو در آموزش سلامت در اولین جلسه خود اولویت‌های 9 گانه‌ای را مشخص کرد که "سلامت روان" در راس آن قرار دارد.

معین ضمن تاکید بر اینکه "سلامت روان" مسئله روز ایران و جهان است، گفت: از هر چهار نفر، یک نفر ممکن است در طول زندگی‌اش دچار مشکلات روانی شود که منحصر به سن خاصی هم نیست. امروز بار بیماری‌های ناشی از اختلالات روانی بالاست.

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت در ادامه در تعریف "سلامت روان" از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، عنوان کرد: بر اساس این تعریف، فردی از سلامت روان برخوردار است که نسبت به توانمندی‌های خویش آگاه باشد، بتواند خود را با مسائل و مشکلات و شرایط استرس‌زای محیطی تطبیق دهد، از توان انجام کار و تلاش سازنده و مفید برخوردار باشد و انگیزه و توانایی مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و کمک به هم‌نوعان را دارا باشد.

وی افزود: اگر به این ویژگی‌ها توجه کنیم، مشخص می‌شود که مسائل روانی گریبانگیر افراد بسیاری در جامعه است. به عنوان مثال فردگرایی در کشور ما شایع است و با یک شرط "سلامت روان" که مشارکت اجتماعی است در تناقض قرار دارد.

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت به نقش موثر رسانه‌ها در کاهش و افزایش آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء یا تخریب سلامت روان، اشاره کرد و گفت: اختلال روان در همه جوامع با انگ و انگشت نما شدن مترادف است و برچسب تلقی می‌شود. فردی که دچار این مشکلات شده است و به او انگ زده می‌شود در محیط کار خود و زندگی احساس تنهایی و تحقیر کرده و احساس عزت نفسش را از دست می‌دهد. وی عملا دچار محرومیت‌های بیشتر و تبعیض در محیط پیرامونی‌اش شده و ممکن است بیماری‌اش را مخفی کند. طبیعی است که با پیشرفت بیماری به دنبال مخفی کردن آن، هزینه‌های بیشتری در خانواده و جامعه تحمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: مبتلایان به اختلالات روانی، بی‌پناه هستند و بیشتر در معرض خشونت قرار می‌گیرند و این با تصویری که از فرد دچار مشکلات روانی، به ویژه در رسانه‌ها ترسیم می‌شود، همخوانی ندارد. باید این تلقی در سطح جامعه گسترش یابد. متاسفانه مردم به جای اینکه چهره واقعی یک بیمار را ببینند، به ذهنیت خود مراجعه می‌کنند و این ذهنیت را بیشتر رسانه‌ها به وجود آورده‌اند و باید خودشان کمک کنند تا از بروز هر چه بیشتر این مشکلات جلوگیری شود.

معین با اشاره به اینکه مساله "انگ‌" در سطوح سیاست‌گذاری هم تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: متاسفانه سلامت روان از پایین‌ترین اولویت‌های سیاست‌گذاری در نظام سلامت است، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی، سرانه هر شهروند را برای اینکه از سلامت روان برخوردار باشد، سه دهم تا پنج دهم دلار در هر سال معین کرده است، این در حالی است که این هزینه در کشور ما برای هر فرد حتی یک دهم دلار هم نیست.

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت اضافه کرد: بیماران ما معمولا به درمان و داروی کافی دسترسی ندارند و بیمه‌ها پوشش لازم را به اختلالات روانپزشکی نمی‌دهند و برای مدت بستری در بیمارستان سقف تعیین کرده‌اند.

وی به درمان معتادان در کشور اشاره کرد و گفت: امروز معتاد، بیمار است و دیگر مجرم تلقی نمی‌شود، با این حال معتادان تحت پوشش بیمه نیستند. درواقع انگ بودن بیماری‌های روانی باعث شده است بیمه‌ها هم همکاری لازم را نداشته باشند و با مسئله پوشش اختلالات روانی، سلیقه‌ای برخورد کنند.

معین با بیان اینکه توصیه کلی برای پیشگیری و کنترل اختلالات روانی، "آموزش" است، گفت: علاوه بر این هر کشوری بایستی یک برنامه ملی برای کنترل و پیشگیری این بیماری‌ها داشته باشد و نسبت به تربیت کادر تخصصی خود اهتمام جدی‌تری نشان دهد و به صورت مرتب شرایط و شاخص‌های سلامت جامعه‌اش را رصد کند و در خصوص انجام پژوهش‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

وی افزود: همچنین لازم است دسترسی بیماران را به دارو و درمان افزایش دهیم. نباید بیمار برای تهیه دارویش از شهرستان به تهران مراجعه کند. خط مقدم پیشگیری، تشخیص و درمان، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده هستند که لازم است بیشتر به آنها بها داده شود.

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به افزایش قیمت داروهای آسم و آلرژی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر افزایش قیمت داروهای بیماران مبتلا به آسم، شاهد خروج برخی از این داروها از پوشش بیمه‌ای هستیم و بعضا شاهدیم که برخی از آنها تا سه برابر افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. طی تحقیقاتی که انجام شده است، هزینه درمان و داروی آسم در کشور 400 میلیون دلار برآورد شده است.

سومین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع "هزینه‌های اختلالات روان" در تاریخ 8 اسفند ماه سال جاری در محل فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha