سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت گفت: برنامه‌ای جدی برای خودکفایی در تولید داروهای مورد نیاز به ویژه داروهای پیشرفته پیش بینی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسن طریقت منفرد در ملاقات با وزیر بهداشت روسیه، به تشکیل سازمان غذا و دارو در ایران اشاره کرد و گفت: در اصلاح سبک زندگی توجه ویژه‌ای را به تولید مواد غذایی سالم و جلوگیری از تغذیه ناسالم را جزو دستور کار داریم.

وی افزود: در راستای تثبیت استقلال کشور، برنامه‌ای جدی برای خودکفایی در تولید داروهای مورد نیاز به ویژه داروهای پیشرفته و استراتژیک داریم و حداکثر تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم. در این راستا به همکاری‌های دوجانبه نیاز مبرم داریم.

سرپرست وزارت بهداشت خطاب به وزیر بهداشت روسیه، گفت: از شما دعوت می‌کنیم در صورت تمایل از کارخانجات دارویی و مراکز تحقیقاتی در زمینه تولید واکسن و داروهای ایران بازدید کنید. علاوه بر آن همکاری‌های لازم در راستای خودکفایی در زمینه تجهیزات پزشکی نیز جزو برنامه‌های جدی ما است.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای تمرکززدایی در اداره مراکز بهداشتی - درمانی دولتی

طریقت منفرد با اشاره به تغییرات ایجاد شده در مدیریت بهداشت و درمان کشور، گفت: در این زمینه قوانینی مترقی و جالب در ایران تصویب شده است؛ مانند برنامه پزشک خانواده. همچنین تمرکززدایی در اداره مراکز بهداشتی درمانی دولتی را جزو برنامه داریم. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران فعلا توسط وزارت بهداشت اداره می‌شوند که البته سعی داریم در راستای اجرای قانون، هر چه بیشتر بر استقلال دانشگاه‌ها توجه کنیم.

وی همچنین خواستار توضیح درباره چگونگی اجرای برنامه‌های بهداشتی درمانی و وضعیت استقلال دانشگاه‌ها در روسیه شد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: ایران حدود 80 کارخانه داروسازی دارد که 97 درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شوند.

طریقت منفرد افزود: زمانی که ایران از پزشک عمومی و متخصص به میزان کافی برخوردار نبود، از سیستم پراکنده به ویژه در روستاها استفاده می‌شد. در آن زمان ایران از سیستم کمک پزشکی استفاده کرد و پوشش به ویژه پوشش بهداشتی را در کل کشور اجرا کردیم که این مقوله به عنوان الگو مورد قبول سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

وی با اشاره به تاریخچه علوم پزشکی در ایران گفت: در گذشته آموزش پزشکی ایران تحت نظر وزارت علوم بود که مراکز بهداشتی درمانی محدودی را در اختیار داشت و اغلب مراکز بهداشتی درمانی تحت نظر وزارت دیگری به نام وزارت بهداری بودند. اما به منظور استفاده بهینه از مراکز بهداشتی - درمانی و آموزش پزشکی، بهداشت و درمان و همچنین آموزش پزشکی در یک وزارتخانه جدید ادغام شد و به این ترتیب آموزش پزشکی از نظر کمیت و کیفیت ارتقا یافت.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: بر این اساس امروز متخصصان و فوق تخصصان متعدد در کشور فعالند و تقریبا به ازای هر هزار نفر، یک پزشک عمومی داریم و درصدد هستیم تا پیشرفته‌ترین برنامه پزشک خانواده را در سراسر کشور اجرا کنیم. همچنین بر اساس قانون تمام آحاد جامعه باید تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گیرند و این امر تا امروز در مورد 90 درصد جامعه محقق شده است.

در ادامه ورونیکا ایگورنا اسکورتسوا، وزیر بهداشت روسیه نیز گفت: ایران به پیشرفت‌های خوبی در حوزه بیوتکنولوژی و نانو دست یافته است. در روسیه نیز استراتژی توسعه صنعت پزشکی و دارویی پیش‌بینی شده است. همکاری ما در حوزه دارو بسیار مثمرثمر خواهد بود.

وی روسیه را مبتکر برنامه‌ای در سطح جهانی برای سبک زندگی سالم و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر خواند و گفت: از آنجایی که موضع دو کشور در مبارزه با مواد مخدر و سبک جدید زندگی یکسان است، می‌تواند همکاری خوبی میان دو کشور شکل گیرد و زمینه‌های همکاری بسیاری وجود دارد.

وزیر بهداشت روسیه افزود: در حال حاضر دو داروی ایرانی وارد روسیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha