سلامت نیوز : گرانی‌ها دست به دست گردش روزگار داده‌اند تا كمر بازنشسته‌ها را بیش از گذشته خم كنند. شنیدن خبرهای خوب این روزها می‌تواند مرهمی بر دردهای بازنشسته‌هایی باشد كه روزگاری با عزت به كشور خدمت كرده‌اند و حالا باید چشم به دستان مسئوولان داشته باشند تا شاید ترحم كرده و مقداری حقوق آنها را افزایش دهند. وعده‌هایی كه معمولا هر 4 سال یك‌بار تكرار می‌شوند و بعد فراموش می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی آخرین وعده‌ای است كه اگر چه بارها و بارها تكرار شده اما مشخص نیست دوباره تكرار كردن آن به دلیل نزدیك شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری است یا واقعا قرار است این وعده تكراری عملی شود؟

روز گذشته اسدالله عباسی، سرپرست وزارت تعاون،‌كار و رفاه اجتماعی از برگزاری جلساتی خبر داد كه قرار است با حضور هیات امنای تامین‌اجتماعی در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان برگزار شود. به گفته عباسی درخصوص بیمه طلایی و رفع مشكلات بیمه تكمیلی بازنشستگان تامین‌اجتماعی نیز چندین جلسه با هیات امنا و هیات مدیره این سازمان برگزار شده و قرار است در آینده نیز جلساتی برگزار شود تا مشكلات بیمه تكمیلی بازنشستگان حل شود.

یكسان‌سازی حقوق، بیمه تكمیلی و طلایی و افزایش حقوق از مهم‌ترین خواسته‌های یك میلیون و 700 هزار بازنشسته‌ای است كه به همراه افراد تحت تكفل‌شان از این خواست‌های بحقشان محروم هستند. این در حالی است كه دولت سیاست دو گانه‌ای را برای بازنشسته‌های تامین‌اجتماعی و كشوری در پیش گرفته است. روز تكریم خانواده روزی بود كه دستور پرداخت یك صد میلیارد تومان برای بیمه طلایی بازنشستگان كشوری از سوی رئیس‌جمهور صادر شد اما این دستور با انتقادهای فراوانی روبه‌روشد چرا كه دولت با این اقدام خود بین بازنشستگان كشوری و بازنشستگان تامین‌اجتماعی فرقی اساسی گذاشت. چرا كه بازنشستگان تامین‌اجتماعی عمری را با حقوق كارگری گذرانده و همان حق بیمه‌ای را به تامین‌اجتماعی پرداخته بودند كه بازنشستگان كشوری به حساب دولت واریز كرده بودند با این حساب نه تنها رفتاری در خور شأن یك بازنشسته با آنها انجام نمی‌شود بلكه به دلیل كارگر بودن باید از مزایای دولتی محروم بمانند.

اما وعده افزایش حقوق بازنشستگان در دو دولت گذشته بارها و بارها تكرار شده است. آذر ماه سال 89 احمدی‌نژاد وعده افزایش حقوق بازنشستگان كشوری را تا پایان همان ماه داد اما هیچ صحبتی از افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی نشد.

طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط كارشناسان تامین‌اجتماعی نوشته شد كه بر اساس آن حقوق بازنشستگان از 14 تا 85 هزار تومان به صورت ماهانه اضافه می‌شود بر اساس این طرح كسانی كه حداقل حقوق را دریافت می‌كردند 84هزار تومان بابت اجرای همسان‌سازی‌ به حقوقشان اضافه شد و كسانی كه بیشترین حقوق بازنشستگی را داشتند فقط 14هزار تومان دریافت می‌كردند.

خبازها، رئیس اداره بازنشستگان تامین اجتماعی نیز با اشاره به این نكته كه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها نیز از سال 88 مطرح شده، به خبرنگار تهران امروز گفت: به دلیل اینكه میزان پرداختی‌ها در سازمان تامین‌اجتماعی به صورت یكسان نیست امكان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در این سازمان وجود ندارد. به گفته وی افراد بازنشسته‌ای كه سابقه پرداخت بیمه بیشتری دارند حقوق بیشتری دریافت خواهند كرد و فاصله موجود و عدالت حفظ می‌شود.

پرداخت حق بیمه 10 تا 35 سال از سوی بازنشستگان موضوع دیگری است كه خبازها به آن اشاره كرده و می‌گوید: «برخی از بازنشستگان با 10 سال پرداخت بیمه بازنشسته و برخی دیگر با پرداخت 35 سال حق بیمه بازنشسته شده‌اند بر این اساس هم حقوقی بازنشستگی كه دریافت می‌كنند از 389 هزار و 700 تومان به بالا ست و نمی‌توان حقوق این افراد را بر اساس قانون همسان‌سازی پرداخت كرد.»

وی با اشاره به این نكته كه بر اساس بودجه‌بندی سال 88 مقرر شده بود 2هزار و 500 میلیارد تومان در قالب سهام به بازنشستگان تامین‌اجتماعی داده شود، می‌گوید: از آن سال تاكنون و به رغم همه وعده و وعیدهایی كه داده می‌شود حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نكرده است.



قانونی كه اجرایی نشد

بر اساس ماده 39 قانون بودجه سال 88 كه در صحن مجلس تصویب شد دولت مكلف است كه 25 هزار میلیارد ریال از سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شركت‌های دولتی یا سهام دولت در سایر شركت‌ها را به سازمان تامین‌اجتماعی واگذار كند و سازمان تامین‌اجتماعی نیز در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موظف است از محل فروش و سود حاصل از مالكیت سهام مزبور نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود از ابتدای سال 1388 اقدام كند. بر این اساس ضوابط افزایش و آیین‌نامه اجرایی مربوطه حداكثر تا پایان اردیبهشت ‌ماه به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. اگر چه این قانون برای اجرا در سال88 و سال‌های بعد به تصویب مجلس رسید، اما دولت و سازمان تامین‌اجتماعی هرگز این قانون را اجرا نكردند. مسئولان وقت سازمان تامین‌اجتماعی در سال88 اعلام كردند كه دولت فقط 975میلیارد تومان برای اجرای این كار در اختیارشان قرار داده است. یعنی دولت به جای 2 هزار و 500 میلیارد تومان حدود یك هزار میلیارد تومان به‌صورت سهام در اختیار تامین‌اجتماعی قرار داد و هیچ وقت تكلیف مابقی این پول به‌طور رسمی و شفاف مشخص نشد.

خبازها با اشاره به ماده 63 قانون بودجه سال 91 می‌گوید: «در این قانون به موسساتی از جمله تامین‌اجتماعی تاكید شده كه می‌تواند بازنشسته‌ها را تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار داده و 50 درصد منابع این كار را نیز تامین كند اما مشكل اینجاست كه موضوع بیمه تكمیلی با مشكل مواجه شده است.» اجرای ماده 96 قانون تامین‌اجتماعی موضوع دیگری است كه رئیس اداره بازنشستگان تامین‌اجتماعی به آن اشاره كرده و می‌گوید: «بر اساس این ماده، نرخ تورم باید مبنای پرداخت حقوق قرار بگیرد كه بانك مركزی پیشنهاد افزایش 28.7 درصدی افزایش حقوق را داده اما این مقدار مورد تایید ما نیست چرا كه میزان تورم در جامعه با دریافتی حقوق بازنشستگان به هیچ عنوان همخوانی ندارد.»

به گفته خبازها، حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی با بازنشستگان كشوری با سابقه پرداخت بیمه یكسان تفاوت زیادی دارد و بازنشستگان سازمان برخلاف بازنشسته‌های كشوری سهمی از منابع عمومی كشوری ندارند و این موضوع را می‌توان حتی در كمك یكصد میلیاردی رئیس‌جمهور برای بیمه طلایی بازنشستگان كشوری و عدم اختصاص بودجه به بازنشستگان تامین‌اجتماعی مشاهده كرد.

وی با اشاره به این نكته كه تصمیم‌های مسئولان در بهترین حالت می‌تواند مشكل متولدان دهه‌های 60 و 70 را در زمان بازنشستگی حل كند، می‌گوید:‌ بیشتر از 80 درصد بازنشستگان با این مقدار دریافتی كه دارند زیر‌خط فقر زندگی می‌كنند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند

چرا كه ماهانه 350 تا 400 هزار تومان به عنوان حقوق دریافت می‌كنند. با این حال حق عائله‌مندی، ‌حق سفر، بن‌های كالایی و سایر حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی حتی به گرد پای بازنشستگان كشوری و لشكری نیز نمی‌رسد و تفاوت فاحشی بین زندگی این دو قشر وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha