دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳

سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت که اگرچه تحریم دارویی بر کاهش واردات داروهای موردنیاز بیماران روانی تاثیر چندانی نگذاشته اما قیمت دارو‌های مرتبط با اختلالات روانی دو تا سه برابر افزایش یافته است. روز گذشته در نشست خبری در ارتباط با همایشی با عنوان سلامت روان و رسانه که قرار است با حمایت یونسکو و انجمن علمی روانپزشکان ایران در تهران برگزار می‌شود مسائل و مشکلات پیرامون بیماران اختلالات روانی مطرح شد و کارشناسان بر تلاش برای انگ‌زدایی از این بیماری تاکید کردند. در این نشست مصطفی معین رئیس کرسی آموزش و سلامت یونسکو و غلامرضا میرسپاسی رئیس انجمن روانپزشکان ایران حضور داشتند.

از هر 4 نفر در جهان یک نفر دارای اختلالات روانی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مصطفی معین با اعلام سابقه تاریخی برگزاری این همایش‌ها در ایران گفت: در سال 83 با امضای رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرکل سازمان یونسکو برگزاری این همایش‌ها با موضوع ارتقای سلامت در جامعه آغاز شد. در اولین همایش برگزار شده 9 اولویت مشخص شد که عموما مربوط به بیماری‌های مزمن و غیر واگیر و در راس آن مساله سلامت روان بود که به تصویب رسید چراکه این بیماری مساله روز جهان است و براساس آمار در جهان از هر 4‌نفر یک نفر در طول زندگی‌اش دچار اختلالات روانی می‌شود. این بیماری یکی از بالاترین هزینه‌ها را در جهان دارد و براساس آمار یونسکو 450 میلیون نفر در جهان یکی از مشکلات روانی مبتلا هستند. به گفته معین کرسی یونسکو از سه سال قبل موضوع را با انجمن مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و قرار شد سالانه همایش‌هایی را تحت عنوان سلامت روان و رسانه مطرح و برگزار کنیم.

موضوعی که در همایش سال اول مطرح شد همایش سلامت روان با محوریت انگ‌زدایی بود و این بار در سومین همایش قصد بر این است که موضوع هزینه و بار مالی بیماری‌های روانپزشکی و عدم پوشش‌های بیمه‌ای برای درمان اختلالات روانپزشکی را مطرح کنیم. رئیس کرسی آموزش و سلامت یونسکو با برشمردن خصوصیات فردی که از دید جامعه بهداشت جهانی دارای سلامت روانی است، افزود: از دید یونسکو فردی از سلامت روان برخوردار است که به توانمندی‌های خود آگاهی داشته باشد، خود را با مسائل و مشکلات استرس‌زا تطبیق دهد، از توان انجام کار سازنده و مفید برخوردار باشد، انگیزه و توانایی مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی را داشته باشد. علت مطرح شدن موضوع رسانه در این همایش این بود که اهمیت رسانه در سلامت جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در عصر ارتباطات، رسانه‌ها از گستردگی بیشترو بهتری برای اطلاع رسانی، تبلیغات، رفتار و کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره‌مندند.

سهم هر شهروند؛ 3 تا 5 دهم از هر دلار

در ادامه غلامرضا میرسپاسی، رئیس انجمن علمی روانپزشکان با اعلام اینکه اختلالات روان در همه جای دنیا مترادف است با انگ و انگشت نما شدن یک برچسب تلقی می‌شود، گفت: فرد با این احساس در کار و زندگی اجتماعی خود تحقیر شدن را تجربه می‌کند و دچار تضییع حقوق می‌شود. با وجود همین انگ اجتماعی است که افراد به دنبال درمان نمی‌روند و مشکلاتشان روز به روز حادتر می‌شود. به‌عنوان مثال اخیرا صداوسیما سریالی را پخش کرده که از کسی که اختلالات روانی دارد چهره وحشتناکی ارائه شده است در حالی‌که افراد با مشکلات روانی عموما از خود خشونتی ندارند بلکه عموما در معرض خشونت هستند و به این طریق مردم به جای اینکه چهره واقعی کسی که اختلالات روان دارد ببینند چهره‌ای ناشایست را می‌بینند که برای تبدیل شدن به انگ اجتماعی آماده است.

به گفته او سازمان بهداشت جهانی مشخص کرده که سرانه هر شهروند از امکانات برخورداری از سلامت روان باید بین 3 تا 5 دهم دلار به ازای هر شهروند باشد، او ادامه داد: اگر این رقم ضرب در 75 میلیون نفر جمعیت کشورمان شود باید چیزی حدود 10 میلیارد دلار برای سلامت روان در ایران از سوی مسئولان هزینه شود که حتی یک سوم این رقم هم هزینه نمی‌شود. این در حالی است که بیمه‌ها برای بستری شدن بیماران سقف تعیین می‌کنند. به نظر می‌رسد این معضلی است که نیاز به عزم ملی دارد که برای آن چند راهکار وجود دارد. اول اینکه سبب‌شناسی بیماری انجام شود، مردم شناخت بیشتری به این بیماری به دست آورند و فرد مبتلا آگاه باشد که نیاز به درمان ویژه دارد. آموزش در هر سه سطح قابل انکار نیست و رسانه‌ها در این زمینه خیلی می‌توانند موثر باشند.

دکتر میرسپاسی تاکید می‌کند: هم اینک بیمه‌ها در حداقل پرداخت‌هایشان برای بیماری‌های روان پریشی از ما می‌خواهند در نوشتن نسخه اشاره به بیماری روان پریشی نشود و به جای آن از نام بیماری افسردگی استفاده شود. این یعنی همان انگ زنی. مگر کسی که مبتلا به زخم معده شده در نسخه‌ها اسم دیگری برای بیماری‌اش عنوان می‌شود؟ این شناخت لازم است در مردم ایجاد شود که این بیماری مثل هر بیماری دیگری نیاز به راهکار علمی دارد و با همین آموزش‌هاست که می‌توانیم انگ‌ها را اصلاح کنیم چراکه توجیه بیمار وظیفه ماست و می‌تواند حاوی این پیام به سیاستگذاران باشد که اگر جلوی این بیماری گرفته شود جلوی بسیاری از ضررهای اقتصادی گرفته می‌شود. در ادامه معین تاکید کرد: احساس تعهد یک مساله تخصصی نیست بلکه با نگاه اجتماعی، حقوق بشری، سیاسی و دموکراتیک این مساله اهمیت می‌یابد و باید به جای ایجاد فضای اتهام زنی و تخریب و انگ به لحاظ اخلاقی با صداقت این مساله را حل کرد.

بیماران از انگ بیشتر رنج می‌برند تا هزینه

به گفته رئیس انجمن علمی روانپزشکان در مورد کمبود داروهای بیماری‌های روانی تاکنون گزارش چندانی نشده مگر در موارد تک نسخه‌ای که قیمت داروها دو تا سه برابر شده است. دکتر معین نیز با اشاره به یک پایان نامه دانشجویی گفت: براساس پژوهشی که به تازگی انجام شده است هزینه داروی درمان بیماری آسم حدود 400 میلیون دلار برآورد می‌شود که بیماران‌ روانپزشکی هم کمتر از این میزان را نمی‌پردازند چراکه با احتساب هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم هزینه‌ها به مراتب بیشتر است. به گفته میرسپاسی بر اساس قانون باید 10 درصد از تخت‌های بیمارستان‌های عمومی به بیماران روانی اختصاص یابد که‌ این امردر بیمارستان‌های عمومی کمتر و در بیمارستان‌های خصوصی در حال انجام است. او کمبود واقعی تخت‌های بیمارستانی را 6 هزار تخت عنوان کرد و گفت: اما آماری که حتمی است 4 هزار تخت است و به نظر می‌رسد برای این منظور باید بر اهداف ملی تاکید داشته باشیم.

پیوسته باید شرایط سلامت و روان در کشور رصد شود که آیا این بیماری قابل کنترل است یا رو به افزایش. نیاز است که کار پژوهشی بیشتری انجام شود. او به عدم مراجعه بیماران هم اشاره کرد که گاهی برخی بیماران با وجود آگاهی از بیماری به دلیل انگ اجتماعی و عدم آگاهی 15 سال به هیچ پزشکی مراجعه نمی‌کنند. میرسپاسی همچنین درباره تاثیر مشکلات اقتصادی بر ابتلای افراد، به مشکلات روانی گفت: آنچه امروز در بین مردم می‌بینیم عدم کنترل رفتار به واسطه عوامل محیطی است که در شرایط روزمره می‌تواند بر رفتار افراد تاثیر بگذارد. مصطفی معین نیز در این زمینه تاکید کرد که عدم امنیت در جامعه زمینه‌ساز مشکلات روانی در جامعه است. او اظهار کرد: امنیت و سلامت دو نعمت اساسی فراموش شده در میان مردم است که اگر به هر دلیلی مانند دلایل سیاسی، اقتصادی، بیکاری و تورم مورد تهدید قرار بگیرد سلامت مردم به مخاطره می‌افتد. بنابراین مسائل اخیر در سلامت عمومی افراد اثر منفی گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha