سلامت نیوز : مرکز ویلسون آمریکا از طریق محقق این مرکز و تحلیلگر مستقر در دوبی در تاریخ 8 فوریه، گزارشی تحت عنوان "تحریم‌ها و کمبود منابع دارویی در ایران" منتشر کرد که در آن به بررسی تاثیرات تحریم‌های اعمالی غرب بر بخش دارویی و پزشکی کشورمان پرداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این گزارش عملا رهیافت مزورانه دولت آمریکا در تعقیب رویکرد تشدید تحریم‌ها و نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران در دستیابی به اقلام غذایی و دارویی و پزشکی به خاطر اعمال ممنوعیت و مجازات بر نهادهای مالی بین‌المللی و دیگر کشورهایی که در تبادل اقلام بشردوستانه با ایران نقش دارند را به وضوح به‌تصویر می‌کشاند.

در این گزارش آمده است: با وجود استثنا قائل شدن تحریم‌ها در موضوعات بشردوستانه، تحریم‌های اعمالی یک‌جانبه آمریکا و غرب علیه ایران باعث آشفتگی در بازار محصولات پزشکی و تجهیرات دارویی در ایران شده است. تحریم‌ها تاثیرات زیادی بر بیماران به‌خصوص سرطانی‌ها و هموفیلی‌ها گذاشته است. تحریم ها باعث سخت‌تر شدن نقل و انتقالات بانکی مورد نیاز برای تبادلات دارویی شده است و ببیش‌تر شرکت‌های دارویی نیاز به تعامل با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی دارند.

در مصاحبه با نمایندگان بخش دارویی ایرانی، اروپایی و آمریکایی همگی تحریم‌های غرب را مهم‌ترین عامل در ایجاد مشکلات در تعاملات بشردوستانه اعلام کردند.

بیش‌تر بانک‌های بین‌المللی به دلیل هراس از نقض تحریم‌های آمریکا در این زمینه فعالیت نمی‌کنند. تعداد اندکی از بانک‌هایی که هم‌چنان فعال هستند در این زمینه با تاخیر این کارها را انجام می‌دهند به دلیل این که نمی‌توانند با این حجم تجاری و فهرست بلند درخواست‌ها کنار بیایند.

تحریم‌ها باعث کاهش ارز مورد نیاز برای پرداخت به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی فعال در حوزه دارویی شده است.

در حال حاضر بیش‌تر شرکت‌های دارویی که به فروش محصولات به ایران ادامه می‌دهند با روش پرداخت نقدی این کار را انجام می‌دهند.

برندگان و بازندگان این کمبود دارو در ایران عبارتند از؛ برندگان: شرکت‌های دارویی هند و چین که به منبع اصلی تامین بخش درمانی ایران تبدیل شده‌اند، واسطه‌ها و دلالان بازار و بازندگان عبارتند از؛ مردم ایران، شرکت‌های دارویی اروپایی و آمریکایی و بخش خصوصی مستقل وارد کنندگان ایرانی.

در این گزارش نویسنده چند توصیه را مطرح کرده است:

اول، بحث‌ها باید به سمت خروج از وضعیت کنونی که منجر به منع تجارت بشردوستانه شده در یک ساز و کار قانونی شود.

دوم، نهادهای مالی باید متقاعد شوند در صورت کار با ایران در این حوزه با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه نمی‌شوند.

و در نهایت ایران توانایی برای دریافت ارز به منظور خرید تجهیزات دارویی غربی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha