سلامت نیوز : به گفته یک متخصص زنان و زایمان، رانندگان کامیون و نانواها بیشتر در معرض خطر ناباروری قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بهناز باریک بین افزود: حرارت تاثیر به سزایی بر روی اسپرم دارد و در معرض قرار گرفتن حرارت به طور مداوم زمینه ناباروری را مهیا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واریکوسل مهمترین عامل ناباروری در مردان محسوب می‌شود، ادامه داد: واریکوسل بر تعداد، حرکت و شکل اسپرم اثر مستقیم دارد و زمینه ناباروری را فراهم می‌کند.

باریک بین اظهار داشت: به زوج‌های جوانی که پس از یک سال بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، صاحب فرزند نشوند نابارور اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: تمام عواملی که بر بلوغ، حرکت و تعداد و شکل اسپرم اثر منفی داشته باشد می تواند سبب ناباروری شود.

باریک بین عنوان کرد: قاعدگی های نامنظم، اختلال در تخم گذاری و بسته بودن لوله‌های رحم جزو دلایل ناباروری در زنان محسوب می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مزمن در زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی و اضافه وزن از عوامل مستعد کننده ناباروری در زنان است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های مزمن نظیر اختلالات تیروئید یا دیابت باعث افزایش پرولاکتین سرم می‌شود که بر تخمک‌ گذاری اثر مستقیم دارد.

باریک بین با بیان این که 40 درصد نازایی‌ها تشخیص داده نشده باقی می‌ماند، یادآور شد: در 40 درصد موارد ناباروری‌ها آزمایش زوج‌ها طبیعی و هیچ یک از آنها مشکل خاصی ندارد و هر دو سالم هستند اما صاحب فرزند نمی شوند که جزو ناباروری با دلایل ناشناخته محسوب می شود.

وی با اشاره به تاثیر ژنتیک در ناباروری گفت: اختلالات هورمونی بیشتر جنبه ژنتیکی دارد و قاعدگی‌های نامنظم در زنان نابارور به وفور مشاهده می‌شود و زمانی که زمینه ناباروری در خانواده دارند باید بیش از دیگر افراد برای بررسی دقیق‌تر و پیشگیری از آن مراجعه کنند.

باریک بین با بیان این که پیشگیری از بارداری به صورت طولانی مدت باعث ناباروری نمی شود، افزود: ناباروری در زوجهایی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند بیش از دیگر زوج‌ها است بنابراین پیشگیری از بارداری در سنین بالا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است زوج‌ها در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد:هر چه سن زوج ها کمتر باشد، اقدامات درمانی ناباروری بهتر و سریع تر پاسخ می دهد.

وی عنوان کرد: افراد دارای اختلالات هورمونی نیز نباید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند، زیرا زمان باروری را از دست می دهند.

وی اظهار داشت: عفونت‌ها با از بین بردن اسپرم، زمینه ناباروری را فراهم می‌کند، بنابراین بررسی و انجام آزمایش‌های لازم قبل از بارداری برای زوجین ضروری است.

باریک بین خاطرنشان کرد: با مراجعه زوج‌ها برای درمان ناباروری و پس از انجام آزمایشات و بررسی وضعیت رحم و اطمینان از باز بودن لوله‌ها در صورت نیاز، درمان دارویی انجام می شود.

وی با ذکر این که در بیشتر موارد درمان دارویی برای درمان ناباروری جوابگو است، افزود: مراحل اولیه این درمان در مطب‌ها انجام می‌شود، هر چند ممکن است کیفیت آن مانند بیمارستان‌های ویژه ناباروری نباشد.

وی تاکید کرد: دختران و زنانی که دارای موهای زائد در ناحیه چانه و چاقی به دلیل اختلالات هورمونی هستند به طور حتم با مراجعه به پزشک متخصص از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha