دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 68321
سلامت نیوز : کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: کپک‌ها با ریشه‌دار شدن در بافت نان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند بنابراین توصیه می‌شود از مصرف نان کپک زده خود داری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علی اکبر کمالی اردکانی در خصوص کپک انواع مواد غذایی و روش پیشگیری از آن اظهارداشت: کپک‌ها با ریشه‌ دار شدن در بافت نان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند بنابراین توصیه می‌شود از مصرف نان کپک زده خودداری شود.

وی ادامه داد: میوه‌ها پس از چیده شدن، از خود گاز دی‌اکسیدکربن و اتیلن متصاعد می‌کنند، افزایش این دو گاز در یخچال باعث افزایش حرارت، رطوبت و در نتیجه رسیدن بیش از اندازه و کپک میوه می‌شود.

کمالی افزود: این کپک‌ها بیماری‌زا هستند و شستن یا جدا کردن بخش کپک‌زده دلیل بر سلامت میوه نیست، بنابراین در صورت کپک‌زدگی، همه میوه را دور بیندازید.

این کارشناس توصیه کرد: در صورت کپک زدن کره تمامی کره کپک زده را دور بیندازید از مصرف آن جدا خودداری کنید، زیرا کپک‌ها کره را تجزیه و اکسید کرده و خطر سکته را به دنبال دارند.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که مصرف پنیر کپک‌زده هم می‌تواند موجب بروز زخم معده شود، توصیه کرد: برای پیشگیری از کپک رب گوجه‌فرنگی یک لایه روغن در سطح آن بمالید تا عمل اکسیژن‌رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری شود.

وی همچنین توصیه کرد: بهترین راه نگهداری رب بسته بندی به صورت لایه نازک در کیسه فریزر و منجمد کردن آن است.

کمالی اضافه کرد: برای پیشگیری از کپک آبغوره و سرکه نیز بطری شیشه‌ای آن‌ها را کاملا پر کنید تا در بطری جایی برای حضور هوا وجود نداشته باشد.

این کارشناس با بیان این که ادویه‌جات، چای و قهوه نیز مستعد کپک زدن هستند، ولی کپک آن‌ها مولد سم مایکوتوکسین نیست، گفت: برای پیشگیری از کپک، آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

کمالی با بیان این که یخچال و فریزر کثیف یکی از دلایل فساد مواد غذایی هستند، توصیه کرد: هفته‌ای یک بار درون آن‌ شسته شود تا از بروز فساد مواد غذایی پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha