دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 68324

سلامت نیوز : یک فوق تخصص کلیه کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اعلام کرد: در بروز شب ادراری کودکان علل مختلفی دخیل هستند که شایع‌ترین آن عوامل ارثی و ژنتیک است.

دکتر علیرضا اسکندری فر در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه شب ادراری یکی از مشکلاتی است که خیلی از کودکان با آن مواجه هستند، افزود: اگر یکی از والدین در کودکی سابقه شب ادراری داشته است کودک آنها تا 40 درصد احتمال دارد دچار مشکل شب ادراری شود.

وی افزود: اگر پدر و مادر هر دو در دوران کودکی سابقه شب ادراری داشته‌اند احتمال اینکه کودک آنها دچار مشکل شب ادراری باشد بیش از 70 درصد است.

به گفته وی، بیش از 80 درصد کودکان تا سن پنج سالگی کنترل شبانه ادرار را کسب می‌کنند، بنابراین شب ادراری به ادرار کردن غیرارادی در شب پس از سن پنج سالگی گفته می شود.

وی سن مناسب برای آموزش توالت رفتن کودکان را دو تا چهار سالگی اعلام کرد و گفت: معمولا دختران قبل از پسران کنترل دفع ادرار را کسب می‌کنند.

اسکندری فر افزود: شب ادراری به دو فرم اولیه و ثانویه وجود دارد، فرم اولیه حالتی است که کودک هیچگاه کنترل ارادی ادرار شبانه را نداشته است و در فرم ثانویه کودک حداقل برای چند ماه در طول شب خشک بوده و سپس دچار شب ادراری می‌شود.

این فوق تخصص کلیه کودکان در ادامه اضافه کرد: 25 درصد کودکانی که دچار شب ادراری هستند در طول روز هم دچار بی‌اختیاری ادرار می شوند که در این صورت احتمال وجود اختلالات و بیماری‌های زمینه‌ای در این کودکان بیشتر است و نیاز به بررسی دقیق‌تری توسط پزشک دارد.

دکتر اسکندری فر اظهار داشت: تاخیر در تکامل سیستم عصبی، عضلانی مثانه، اختلالات خواب و خواب عمیق، اختلالات تنفسی(خروپف شبانه و لوزه سوم)، یبوست، مثانه بیش فعالی، بیماری‌های سیستمیک مانند عفونتهای ادراری، ناهنجاریهای دستگاه ادراری، عوامل هورمونی(دیابت شیرین و دیابت بی مزه) و فاکتورهای روحی روانی مانند تولد کودک جدید در خانواده، خانه جدید، مدرسه جدید، مشکلات خانوادگی، طلاق، فوت اقوام و بستگان و... دیگر عوامل مهم در بروز شب ادراری کودکان محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: در برخورد با کودک مبتلا به شب ادراری گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه کامل توسط پزشک، انجام آزمایشات پاراکلینیکی و سونوگرافی مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: بهترین رویکرد درمانی کودکان دارای اختلال شب ادراری اطمینان دادن به کودک و والدین نسبت به این مسئله که این مشکل یک وضعیت گذرا و قابل بهبود است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه توصیه کرد: کودکانی که دچار مشکل شب ادراری هستند باید از ساعت چهار بعدازظهر از مصرف مواد حاوی قند و کافئین خودداری کرده و از ساعت شش تا هفت بعدازظهر هم از مصرف مایعات اضافی خودداری کنند.

وی افزود: تخلیه ادرار کودک قبل از خواب و بیدار کردن کودک چند ساعت بعد از خواب برای ادرار کردن از دیگر مواردی است که در کاهش یا کنترل شب ادراری در آنان موثر است.

دکتر اسکندری فر اضافه کرد: والدین باید از تنبیه و تحقیر کودکان دارای مشکل شب ادراری خودداری کرده و از روشهای تشویقی و ایجاد انگیزه برای کودک جهت رفع این مشکل استفاده شود.

وی در پایان یادآور شد: بطورکلی برای کنترل اختلال شب ادراری کودکان، درمانهای دارویی مختلفی وجود دارد که به دلیل عوارض دارویی و میزان عود بالا این روش بعنوان خط دوم محسوب شده و تجویز دارو باید توسط پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha