دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 68326

سلامت نیوز : به گفته یک کارشناس تغذیه، مصرف ماهی و فرآورده‌های دریایی از ابتلا به سرطان‌ جلوگیری کرده و خاصیت ضد پیری دارد.

فرح روشن پور در گفت وگو با (ایسنا)، بر ضرورت مصرف ماهی و سایر فرآورده های دریایی تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین و شاخص‌ترین مزایای استفاده از این فرآورده‌ها وجود اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 در این مواد است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را برای رشد سلولهای عصبی، جلوگیری از لخته شدن خون، کمک به انعطاف پذیری شریان‌های حیاتی و جلوگیری از انسداد عروق و سکته‌های قلبی مهم ارزیابی کرد.

به گفته روشن پور ماهی و انواع فرآورده‌های دریایی شامل مقادیر زیادی کلسیم، فسفر و ویتامین «ب» هستند و از این جهت برای رشد دندان‌ها و استخوان‌ها مفید می‌باشند.

روشن پور افزود: ماهی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است و از این حیث می تواند نقش موثری در جلوگیری از کم خونی داشته باشد.

وی ادامه داد: انواع ماهی‌ها همچنین دارای مقادیری از «روی» هستند که در بهبود رشد قد نقش اثرگذار دارند.

این کارشناس تغذیه گفت: ماهی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی «ید» است که در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی و بهبود عملکرد سلول‌های عصبی نقش مهمی دارد.

روشن پور ادامه داد: ماهی همچنین حاوی مواد ایمنی زا و حفاظت کننده ریه است و از این حیث برای جلوگیری از اثرات مخرب سیگار موثر بوده و مصرف آن در افراد سیگاری بیشتر توصیه می‌شود.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، ماهی همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی ملانیوم و کلوآنزیم‌های مهمی می‌باشد که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و می تواند نقش موثری در کاهش ابتلا به سرطان داشته باشد.

روشن پور تاکید کرد: مصرف ماهی در به تاخیر انداختن سرطان و جلوگیری از پیری نیز موثر است و از این حیث می توان گفت که خاصیت ضد پیری دارد.

روشن پور سپس مصرف ماهی را در کوکان، زنان باردار، زنان شیرده و کهنسالان توصیه کرد.

این کارشناس تغذیه مصرف دو بار در هفته ماهی و سایر فرآورده های دریایی را ضروری عنوان و ابراز داشت: به نظر می‌رسد مصرف ماهی به علت بوی خاص آن مورد پسند خانواده‌ها نباشد اما معطر کردن آن با سبزیجات و مصرف زیاد آن می‌تواند نقش موثری در تغییر ذائقه افراد داشته باشد.

روشن پور بهترین شیوه پخت ماهی را کباب کردن، بخارپز کردن و در فر قرار دادن عنوان و توصیه کرد: تا حد امکان از سرخ کردن ماهی خوداری شود.

وی در پایان گفت: هر چند ماهی‌های دریایی حاوی مواد مغذی بیشتری هستند، اما در صورت نبود ماهی‌های دریایی، ماهی‌های پرورشی می‌توانند جایگزین خوبی برای آنها باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha