دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 68344
سلامت نیوز : یکی از جاذبه‌های بسیار مهم گردشگری و تجاری استان گیلان که همواره گردشگران زیادی از اقصی نقاط این استان و کشور به سوی خود جذب می‌کند، منطقه آزاد انزلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ منطقه آزاد انزلی علی‌رغم وجود پتانسیل‌ها هم اکنون تنها دارای حدود ۱۱ دستشویی مردانه و زنانه برای استفاده گردشگران و مغازه‌داران واقع در این منطقه است که این جمعیت برای استفاده از سرویس‌های موجود باید صف بکشند.

معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در انزلی به عدم وجود سرویس بهداشتی کافی در منطقه آزاد انزلی پاسخ داد.

فرزین‌پور هادی، خاطر نشان کرد: ایجاد و احداث تاسیسات رفاهی و زیر بنایی برای گردشگران ورودی به آن در قالب گردشگر و خریدار از جمله ساخت دستشو یی از وظایف قانونی سازمان منطقه آزاد قلم داد می‌شود.

وی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به غیر از منطقه آزاد انزلی، در محورهای گردشگری به روسای کمیته برنامه ریزی‌ها شهرستان‌ها که فرمانداران هستند، اعلام کرد که در محور‌ها و مسیرهای گردشگری اقدام به احداث کمپ‌ها، سرویس‌های بهداشتی، نماز خانه‌ها و غیره که مسافران به آن احتیاج دارند کنند تا این مساله در کمیته‌ها مطرح، مصوب و در اولویت قرار گیرد.

این مسئول، اذعان کرد: یکی از علت‌های اصلی تشکیل کار گروه تخصصی گردشگری گیلان که در استانداری برگزار شد این بود که فرمانداران در زمینه امور زیربنایی بحث توسعه زیرساختهای گردشگری را در سال ۹۲ در اولویت قرار بدهند.

منطقه آزاد انزلی

بنابه تعاریف بین المللی منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌کند. منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی اهدافی نظیر: «عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی ـ رشد و توسعه اقتصاد ـ جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی ـ ایجاد اشتغال سالم و مولد ـ تنظیم بازارکار وکالا، تشویق تولید و صادرات کالا ـ ورود و حضورفعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی ـ جذب فناوریهای جدید وانتقال علم و دانش فنی به عوامل تولید داخلی همسو با توسعه علمی و فناوری جهان ـ تسریع در فرایندهای تجاری، اقتصادی و فناوری (کاتالیزور) با ایجاد بستر مناسب جهت انجام آزمایشی طرح‌ها و تعمیم آن به سرتاسر کشور» که رسالت تعامل فعال با جهان؛ منطبق با سند چشم انداز بیست ساله کشور را دنبال می‌کند.

بر اثر تحولات صورت گرفته پس از فروپاشی شوروی و در پی تغییر و تحولات ساختاری روابط بین‌الملل منطقهء قفقاز و کشورهای حاشیهء دریای خزر در معادلات منطقه‌ای و جهانی اهمیت یافتند; امری که با دوران پس از جنگ تحمیلی در ایران و آغاز عصر سازندگی کشور هم زمان شد.

در پی سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیأت دولت در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین و و در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت.

محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری؛ اداره کل بنادر و کشتیرانی استان، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می‌شود.

سازمان منطقه آزاد تجاری– صنعتی انزلی یکی از ۷منطقه آزاد تجاری– صنعتی کشور، نزدیک‌ترین منطقه آزاد به پایتخت و تنها منطقهٔ آزاد ایران است که به سه منبع طبیعی دریا، جنگل و تالاب مشرف است.

این منطقه با مساحت تقریبی۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از آبهای ساحلی، فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایفای نقش شایسته در اقتصاد ملی– بهبود رفاه اجتماعی و فرهنگی وگسترش فعالیت‌های بخش خصوصی و بالطبع ایجاد اشتغال مولد ۳ مزیت مهم منطقه آزاد تجاری– صنعتی انزلی است.

انتظار می‌رود مسئولان منطقه آزاد انزلی با توجه به حجم بالای گردشگران بازدیدکننده و نیز وجود تجار در غرفه‌های تجاری فعال و در آستانه تعطیلات سال نو هر چه سریع‌تر برای حل این معضل چاره‌ای بیاندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha