سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱

ارتباطات اجتماعی می‌تواند بر انتخاب رنگ‌ها و تعیین رنگهای مورد علاقه فرد در زمانهای مختلف زندگی تاثیرگذار باشد.

بر اساس خاطره رنگ انتخاب کنید
سلامت نیوز : مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد تعیین رنگ مورد علاقه افراد کاملا در خاطرات آن‌ها ریشه دارد، مطالعه‌ای که برای اولین بار ایده قدیمی علاقه افراد به رنگ‌هایی که از آن خاطره خوب دارند را مورد آزمایش قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ این یافته می‌تواند در توضیح اینکه چرا رنگ آبی برای برخی همیشه رنگ خوشایندی است، چرا زنان ژاپنی به رنگ‌های روشن تمایل دارند و چرا رنگ‌های تیره در مقابل دیگر رنگ‌ها معمولا ناخوشایند به نظر می‌آیند، تاثیرگذار باشد. اطلاعاتی که می‌تواند برای طراحان لباس بسیار ارزشمند باشد.

«کارن اسکولز» از دانشگاه کالیفرنیا برکلی می‌گوید: «دیدگاه مثبت نسبت به یک رنگ به دلیل وجود خاطره‌ای مثبت درباره آن در انتخاب رنگ‌ها بسیار تاثیرگذار است وی به همراه تیمی از محققان تلاش کردند برای درک دلیل علاقمندی افراد به رنگهایی خاص بر تکامل و روند رشد انسان متمرکز شوند نظریه اصلی این است که انسان رنگهایی را دوست دارد که با پدیده‌های سالم که بقای انسان را تضمین می‌کنند در ارتباط باشند.»

برای مثال یک آسمان آبی نشان‌دهنده آب و هوایی آرام و پایدار است که همین ویژگی می‌تواند دلیل محبوبیت این رنگ را در فرهنگهای مختلف توضیح دهد در مقابل رنگهای زرد تیره و نارنجی یادآور مواد ناخوشایند و نامطبوع مانند غذاهای فاسد شده‌اند و همانطور که انتظار می‌رفت میزان علاقمندی به این رنگ‌ها در گوشه و کنار جهان بسیار پایین است.

دانشمندان همچنین دریافته‌اند زنان علاقه خاصی به رنگ قرمز دارند که این می‌تواند ریشه در توانایی ماقبل تاریخ انسان در تشخیص سریع میوه‌های سرخ رنگ در برابر انبوه گیاهان سبز رنگ داشته باشد.

با وجود این گرایشهای کلی، انتخاب رنگ در میان افراد مختلف نیز با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارد و دانشمندان برای درک دلیل این تفاوت‌ها آزمایشهایی را انجام دادند در بخشی از این آزمایش‌ها برای داوطلبان اسلایدهای رنگی به نمایش درآمد این تصاویر به صورت هدفدار و به گونه‌ای انتخاب شده بودند که در یکی رنگ قرمز بر روی موضوعی خوشایند و در دیگری بر روی موضوع ناخوشایند قرار گرفته باشد.

نتایج این آزمایش نشان داد افراد رنگهایی را انتخاب می‌کنند که با موضوعی مثبت و خوشایند در ارتباط بوده باشد در آزمایشی دیگر مشخص شد دانشجویان دانشگاه برکلی که از نظر تعصب به دانشگاه خود بالا‌ترین رتبه را دارند، گرایش زیادی به رنگهای آبی و طلایی، دو رنگ ویژه برکلی، داشته و از رنگهای سفید و قرمز که رنگ دانشگاه رقیب آن‌ها یعنی استنفورد است، چندان دل خوشی ندارند.

بر اساس این گزارش، با توجه به این نتایج محققان دریافتند ارتباطات اجتماعی می‌تواند بر انتخاب رنگ‌ها و تعیین رنگهای مورد علاقه فرد در زمانهای مختلف زندگی تاثیرگذار باشد. در واقع رنگ‌ها ابزاری هستند که می‌توان با کمک آن به دلیل علاقمندی یا تنفر نسبت به پدیده‌های مختلف پی برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha