دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 68347
سلامت نیوز : سن ازدواج در میان دختران ایرانی رو به افزایش است، اما علت چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛  جامعه ایران از نظم سنتی به نظم مدرن و مختصات آن مواجه شده است. در این میان یکی از مختصات این نظم مدرن در جامعه ایران افزایش سن ازدواج دختران است. بررسی علل افزایش سن ازدواج دختران، سالهاست که مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است. در جدید ترین پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران علل تاخیر در ازدواج بیش از 1200 دختر مجرد کشور در 5 شهر تهران، ساری، خرم اباد، مشهد و سنندج در میان دختران مجرد و زنان متأهل 25 تا 44 ساله بررسی شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که دخترانی که دیرتر ازدواج می کنند، از تحصیلات بالاتری برخوردارند، نگرش فرامادی به ازدواج دارند و اعتقادبیش تری دارند که با ازدواج، هزینه فرصت های ازدست رفته بیش از فرصت ازدواج است.

پدیده افزایش سن ازدواج نه فقط در ایران، بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته فراصنعتی مانند ایالات متحده آمریکا نیز مشاهده می شود، به طوری که براساس نتایج مطالعات موجود، سن ازدواج در این کشور از اواسط دهه 1960 به طرز برجسته ای در بین جمعیت آن افزایش یافته است.

به طوریکه نسبت افراد ازدواج کرده در این کشور در سال 1960 برابر با 78 درصد بود که در سال 2000 به 52، درصد و در سال 2005 به کم تر از 50 درصد کاهش یافت.
با این حال نتایج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه تهران، نشان می دهد، دختران بیش تر به دلیل فقدان همسر مورد علاقه خود مجرد می مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha