كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در چند ماه اخیر نشست‌های زیادی را با مسئولان سازمان بیمه‌گر و وزارت بهداشت پیرامون حل مطالبات داروخانه‌ها برگزار كرده‌ اما متاسفانه بیمه‌ها دلیل قانع‌كننده‌ای برای این مشكل ارائه نكردند.

مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، كجا خرج می‌شود؟
سلامت نیوز : نظام سلامت همچنان در ایستگاه بی‌پولی مانده است واین بار عابد فتاحی عضو كمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در پی پاسخ این سوال است كه اعتبارات میلیاردی كه حق مسلم مراكز بهداشتی چون داروخانه و بیمارستان‌هاست، در كجا هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود؟ فتاحی درحالی به‌دنبال محل هزینه كرد مطالبات داروخانه و بیمارستان‌ها از بیمه‌هاست كه «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینكه وزارت بهداشت تنها یك میلیارد و 800 میلیون دلار ارز تخصیصی از سوی بانك مركزی برای واردات دارو را تایید‌كرده، می‌گوید: «مابقی ارز پرداختی به این بخش مشخص نیست.» در میان این سوال‌های بی‌پاسخ، «احمد شیبانی» رئیس سازمان غذا و دارو هم در تازه‌ترین واكنش‌های خود به خرید دارو با ارز آزاد، آن را تكذیب كرده تا این سوال پیش‌ بیاید كه در حال حاضر تامین و تهیه داروهای مورد نیاز كشور دقیقا به چه صورتی انجام می‌گیرد؟ جواب این سوال وقتی سخت‌تر می‌شود كه به گفته شیبانی شرایط برای واردات دارو سخت است: «با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌هایی كه وجود دارد درحال حاضر وضعیت خوبی در تامین ‌ارز دارو داریم.»

اعتبارات میلیاردی بهداشت كجا سرمایه‌گذاری می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ فتاحی درست دو روز پس از آنكه «هدایت‌الله ادیب‌نیا» معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی از پرداخت 300 میلیاردتومان از بدهی‌های داروخانه‌ها، پزشكان، دندان‌پزشكان، تمام مراكز تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و مراكز پاراكلینیكی طرف‌قرارداد خبر داد بازهم اعتراضات این بخش را رسانه‌ای كردو خواستار روشن شدن محل هزینه مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها شد. البته همه بدهی‌های این مراكز به بیمه تامین‌اجتماعی باز نمی‌گردد. با این وجود و به گفته این عضو كمیسیون بهداشت، متاسفانه معلوم نیست كه اعتبارات میلیاردی كه حق مسلم مراكز بهداشتی است در كجا هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود؟ دكتر عابد فتاحی با انتقاد از تاخیر 7 ماهه سازمانهای بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، می‌گوید:‌«به‌طور قطع در پی این مشكل طی ماه‌های آینده حوزه تهیه، توزیع و فروش دارو به بیماران با مشكل روبه‌رو می‌شود.» البته هم اینك نیز بیماران شرایط خوبی ندارند و در بسیاری از موارد مجبور به تهیه داروی خود به صورت آزاد و با قیمت‌های سرسام‌آور هستند.

او با اعلام اینكه هیچ‌ زمانی بیمه‌ها مسئولیت پرداخت بدهی‌های خود را عهده‌دار نبودند، می‌گوید: «به‌طور حتم اقدامات اخیر سازمان‌های بیمه‌گر بی‌حرمتی به حوزه بهداشت و درمان كشور است.» فتاحی با تاكید بر اینكه پرداخت نكردن مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها غیرقانونی است، می‌گوید: «هم‌اكنون جامعه پزشكی به دلیل عملكرد ضعیف سازمان‌های بیمه‌گر به این نهاد بی‌اعتماد شده‌است.» فتاحی می‌گوید: «متاسفانه معلوم نیست كه اعتبارات میلیاردی كه حق مسلم مراكز بهداشتی است در كجا سرمایه‌گذاری می‌شود.» به گفته فتاحی برای افزایش تاثیرگذاری بیمه‌ها در حوزه سلامت باید ساختار این سازمان‌ها به صورت جامع و كامل تغییر شود كه متاسفانه این موضوع در كشور با بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو است. او طلب داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر را یكی از مشكلات مهم پیرامون حوزه بهداشت و درمان می‌داند و می‌گوید: «كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در چند ماه اخیر نشست‌های زیادی را با مسئولان سازمان بیمه‌گر و وزارت بهداشت پیرامون حل مطالبات داروخانه‌ها برگزار كرده‌ اما متاسفانه بیمه‌ها دلیل قانع‌كننده‌ای برای این مشكل ارائه نكردند.»

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاكید بر اینكه بخش زیادی از مشكلات حوزه سلامت به همكاری نكردن بیمه‌ها با نظام بهداشت و درمان برمی‌گردد، می‌گوید: «به‌طور حتم مسئولان باید هر‌چه سریع‌تر جهت رفع مشكلات داروخانه‌ها حركت كنند.» البته این سوال تنها سوال كمیسیون بهداشت نیست و آنها همچنان می‌گویند كه معلوم نیست بخشی از ارز دارویی كجا صرف شده است. پیش از این، صحبت‌هایی درباره خرید ماشین‌های لوكس، دسته بیل، غذای سگ و زین اسب شده بود كه البته با واكنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده بود. احمد شیبانی هم یكی از كسانی بود كه از هزینه ارز دارویی برای خرید زین اسب و غذای سگ گله كرده و نخستین كسی بود كه این اعتراض را به رسانه‌ها آورد. این مسئله توسط مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم تایید شد. البته دولت هماره می‌گوید كه ارز دارویی پرداخت شده است. محمدحسن طریقت سرپرست وزارت بهداشت هم اعتقاد دارد كه ارز دارویی در حال پرداخت است. در مقابل كمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: «نشانه‌هایی از پرداخت ارز دارویی برای خرید دارو و تجهیزات دیده نمی‌شود.»

مابقی ارز دارویی مشخص نیست

«حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینكه وزارت بهداشت تنها یك میلیارد و 800 میلیون دلار ارز تخصیصی از سوی بانك مركزی برای واردات دارو را تایید می‌كند، می‌گوید: «مابقی ارز پرداختی به این بخش مشخص نیست.» حتی شهریاری با اشاره به برگزاری جلسه مشترك این كمیسیون با مسئولان بانك مركزی و وزارت بهداشت تاكید می‌كند كه این جلسه برای آنها معلوم كرده است كه هنوز شركت‌های واردكننده و تولیدكننده دارو با مشكل مواجه هستند. او با اشاره به مشكلات پرداخت ارز در بانك‌های عامل، می‌گوید: «با وجود تخصیص ارز توسط بانك مركزی، برخی بانك‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌كنند و بعضی ضوابط دست و پا گیر وجود دارد كه مانع از پرداخت مناسب ارز می‌شود.»

شهریاری در پاسخ به این سوال كه بانك مركزی چه میزان ارز به بخش دارو اختصاص داده است، می‌گوید: در این جلسه میزان ارز تخصیصی بررسی شد و وزارت بهداشت تنها یك میلیارد و 800 میلیون دلار آن را تایید‌كرد و مابقی ارز پرداختی به این بخش مشخص نبود؛ مسئولان وزارت بهداشت می‌گفتند اگر بیش از این میزان ارز پرداخت شده به كجا و چه شركتی داده شده است؟ او با بیان اینكه هم‌اكنون كه نزدیك به زمان بررسی بودجه هستیم در صورت كمبود منابع می‌توان بودجه‌ای را برای بخش بهداشت و درمان در نظر گرفت، می‌گوید: «در حال حاضر مقدار زیادی دارو در گمرك مانده و ترخیص نشده است.»شهریاری در پاسخ به این سوال كه آیا مسئولان بانك مركزی پاسخی به این ابهام داده‌اند، می‌گوید: «برای مشخص شدن موضوع مقرر شد مسئولان بانك مركزی و وزارت بهداشت جلسه دیگری برگزار و موضوع را بررسی كنند.» علاوه بر سوالاتی كه مجلس هنو ز به پاسخ قانع‌كننده‌ای برای آنها نرسیده بازهم به گفته شهریاری بخشی از داروها پشت گمرك خاك می‌خورد. این درحالی است كه چند ماه گذشته هم بخشی از داروها مدت‌ها پشت كمرگ باقی ماند و در نهایت وزارت بهداشت آنها را ترخیص كرد. حالا این سوال در اذهان عمومی ‌مطرح است كه مشكلات ورود داروها و تجهیزات پزشكی چه زمانی حل می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha