سلامت نیوز : اگر جامعه را متشکل از چهار حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظر بگیریم، در آن صورت هنگامی جامعه به تعادل خواهد رسید که بین این چهار حوزه، تعادل نسبی برقرار گردد. از آنجایی که این چهار حوزه مرتبط و وابسته به یکدیگر می‌باشند، عدم تعادل در یک حوزه، حوزه‌های دیگر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ در حال حاضر، طبق آمار رسمی و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جامعه ما به شدت با عدم تعادل در حوزه اقتصاد دست به گریبان است و کمتر کسی است که منکر این قضیه باشد. به طوریکه نرخ بالای تورم، نوسانات بی سابقه در قیمت دلار و سکه، افزایش قیمت غلات، حبوبات و کالاهای مصرفی مردم، افزایش خودرو و ... گویای این قضیه هستند. قطعاٌ در جریان نابسامانی‌های اقتصادی، برخی از افراد ناگهانی به ثروت رسیده و برخی دیگر ضررهای کلان اقتصادی کرده اند که هر دو برای جامعه آسیب زا می‌باشند. بدون شک یکی از حوزه‌هایی که به شدت از این بی ثباتی‌های اقتصادی متضرر می‌شود، حوزه اجتماعی است.

جامعه ما متشکل از سه قشر ثروتمند، متوسط و فقیر است که بنابر آمار رسمی، قشر متوسط و فقیر، بیشتر افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. قشر متوسط و فقیر جامعه بسیار شکننده در مقابل فشارهای اقتصادی هستند و آسیب پذیری آن‌ها در شرایط نامناسب اقتصادی مضاعف می‌شود. عمیق تر شدن شکاف طبقاتی، سیر افزایش قیمت اقلام مصرفی ضروری مردم، عدم افزایش حقوق کارمندان متناسب با نرخ تورم، قدرت خرید مردم را کاهش داده و روزبه روز بر افراد طبقه فقیر جامعه می‌افزاید.

در علوم اجتماعی اعتقاد بر این اصل است که مسائل اجتماعی زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و شاید بین عالمان اجتماعی این نکته مشترک باشد که فقر مادر آسیب‌های اجتماعی است. پدید آمدن آسیبهای اجتماعی مختلف و شدت گرفتن آسیب‌ها و مسائل اجتماعی موجود، پیامد قابل پیش بینی پس از اینگونه بحران‌های اقتصادی است. افزایش جرایم، سرقت، کودکان کار و خیابان، تکدی گری، روسپیگری و حتی خشونت از دیگر مسائل و مشکلاتی خواهند بود که به دنبال بی ثباتی‌های اقتصادی شدت می‌گیرند. از سویی دیگر در شرایط نامناسب اقتصادی سازمان‌های متولی در زمینه کنترل و پشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کمبود بودجه مواجه هستند که این قضیه خود سبب شتاب هر چه بیشتر گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

لذا بنا به مطالبی که بیان شد، مسائل اجتماعی به طور اخص با مسائل اقتصادی درهم آمیخته اند و قطعاً یکی از ملزومات کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفاه اقتصادی است. تمرکز صرف روی کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عملی مناسب و ضروری می‌باشد ولی کافی نیست. به نظر می‌رسد در بحث کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نباید نگاهمان محدود به آسیب‌های اجتماعی باشد بلکه اگر نگاه سیستمی‌و جامع به آسیب‌های اجتماعی وجود داشته باشد قطعاً این نکته در نظر گرفته خواهد شد که افزایش سطح رفاه اقتصادی جامعه خود عاملی پیشگیری کننده و محافظتی در مقابل آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha