سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 68378

مصرف دائمی مسکن باعث کاهش اثرگذاری آن می شود و فرد مستعد به سردردهای بیشتر و شدیدتر می شود.

مسکن، درمان سردرد نیست
سلامت نیوز : اولین کاری که بیشتر ما برای درمان سردرد انجام می دهیم، مصرف مسکن است. اما متخصصان این نکته را یادآوری می کنند که مصرف دائمی مسکن باعث کاهش اثرگذاری آن می شود و فرد مستعد به سردردهای بیشتر و شدیدتر می شود.

افرادی که از قرص هایی مانند آسپرین، پاراسیتامل یا پروفن به مدت بیش از ۳ ماه و ماهانه ۱۰ بار استفاده می کنند در معرض عوارض استفاده بیش از حد دارو قرار می گیرند. سوالی که پیش می آید، این است که راه موثر درمان سردرد چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ به گفته محققان در بیشتر موارد نوع سردرد، میگرن خفیف است که در ۵۰ درصد موارد، میگرن تشخیص داده نمی شود. در برخی موارد نیز سردرد به علت سینوزیت است.

خمیازه کشیدن:تنها در یک مورد از ۵ مورد ابتلا به میگرن علایمی مانند دیدن خط های زیگزاگ، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا مشاهده می شود.این علایم به مدت یک ساعت قبل از حمله در فرد بروز می کند. از جمله نشانه های مستعد بودن فرد به میگرن خمیازه کشیدن های مکرر، حالت تهوع و ناراحتی هنگام سفر و در خانم ها افزایش بی قراری و ناراحتی قبل از قاعدگی است.سردردهای ناگهانی به علت سر و صدای محل کار یا مصرف زیاد مواد قندی ایجاد می شود.اگر فکر می کنید، دچار حمله میگرن شده اید، ضمن مصرف مسکن ساده با حذف عوامل تحریک کننده، از بروز حمله های بیشتر پیشگیری کنید.

از خوردن کافئین و پنیر بپرهیزید و موز بخورید:کافئین یک تحریک کننده است بنابراین از مصرف شکلات، کوکاکولا و چای بپرهیزید. به گفته متخصصان ممکن است چند روزی به علت مصرف نکردن کافئین دچار سردرد شوید اما پس از آن سردردها کمتر خواهد شد.

ماده تحریک کننده دیگر پنیر است. گاهی فرد به مصرف شکلات و پنیر تمایل بیشتری پیدا می کند که این امر ممکن است به سردرد منجر شود. متخصصان مصرف موز را برای ثابت نگه داشتن قند خون توصیه می کنند. پرهیز از مصرف برخی موادغذایی برای پیشگیری از حمله های میگرن کافی نیست. زیرا عوامل تحریک کننده به مرور زمان افزایش پیدا می کند و باعث عود سردردهای میگرنی می شود.

یکی دیگر از راه های پیشگیری، مصرف منظم موادغذایی برای حفظ میزان قند خون و نوشیدن کافی مایعات است.ایجاد اختلال در ساعت بیدار شدن از خواب نیز عامل دیگر بروز میگرن است.برای افزایش تولید هورمون خواب، در اتاق تاریک بخوابید و از تماشا کردن برنامه تلویزیونی هنگام خواب بپرهیزید زیرا این کار باعث تحریک بیش از حد مغز می شود. اگر راه های یاد شده موثر واقع نشد، با پزشک مشکل خود را در میان بگذارید.

برای کاهش درد، صاف بنشینید:شیوه ناصحیح نشستن هنگام سردرد، آن را تشدید می کند. زیرا طرز نشستن ناصحیح باعث می شود گردن کشیده شود و روی عصب فشار وارد شود. بهتر است کف پا را صاف روی زمین قرار دهید و لگن و زانو را صاف نگه دارید. همچنین رایحه های قوی اعصاب را تحریک می کند. از این رو از استشمام این رایحه ها بپرهیزید.

هنگامی که خوردن قهوه مفید است:درست است که کافئین قهوه، حمله میگرن را تشدید می کند اما اگر این سردردها گاه به گاه باشد، مصرف یک فنجان قهوه اثر مسکن را افزایش می دهد. به بیان دیگر کافئین جذب مسکن های درد را افزایش می دهد.

مصرف مسکن:مصرف بیش از ۲ تا ۳ عدد مسکن در هفته احتمال زیاد شدن سردردها را افزایش می دهد. بنابراین برای پیشگیری از این موضوع وبانظر پزشک ماهانه بیشتر از ۱۰ دوز مسکن استاندارد یا ۱۵ دوز داروی میگرن استفاده نکنید.

از خرید داروهای مسکن بپرهیزید:خرید داروهای گران کار بیهوده ای است. مصرف طولانی مدت مسکن هایی مانند استامینوفن میزان آنزیم موجود در کبد را افزایش می دهد. پروفن دارای خاصیت ضدالتهابی است و برای سردردهای همراه با تب موثر است.

برای رهایی از درد، سریع عمل کنید:در صورت اقدام اولیه، مصرف مسکن معمولی می تواند مانند داروهای میگرن موثر واقع شود.

درد معده کودکان ممکن است به علت میگرن باشد: میگرن معده نوعی بیماری است که در معده و نه در سر احساس می شود و اغلب کودکان به ویژه آن هایی که سابقه خانوادگی میگرن دارند، دچار آن می شوند. به گفته متخصصان در برخی موارد کودکان دردی احساس نمی کنند اما دچار علایمی مانند استفراغ، سیاهی زیر چشم و رنگ پریدگی می شوند. این درد معده بین یک ساعت تا ۳روز طول می کشد. میگرن معده همانند میگرن معمولی قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha