خستگی، دانش کم پزشک و همچنین حجم بالای بیماران مهمترین عوامل در خطاهای پزشکی محسوب می‌شود.

خستگی و دانش کم پزشک از مهمترین عوامل بروز خطاهای پزشکی
سلامت نیوز : رییس بیمارستان بقیه الله با بیان اینکه آمار دقیقی از خطاهای بیمارستانی در کشور نداریم، گفت: خستگی، دانش کم پزشک و همچنین حجم بالای بیماران مهمترین عوامل در خطاهای پزشکی محسوب می‌شود.

دکتر سید محمد صادق مهدوی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه خطاهای پزشکی که به صورت آشکار و پنهانی نمایان می‌شود، گفت: تعداد خطاهای نهفته زیاد است و بیمار آن را تشخیص نمی‌دهد در نتیجه هیچگونه اعتراضی هم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از خطاهای بیمارستانی در کشور نداریم، افزود: در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا آمار مرگ و میر ناشی از خطاهای پزشکی بیشتر از آمار حمله‌های قلبی است.

این متخصص مدیریت بیمارستانی تغییر شیفت پرسنل بیمارستان را از شایع‌ترین علل خطای پزشکی در بیمارستان‌های دنیا عنوان کرد و ادامه داد: پرسنل با تغییر شیفت خود هیچگونه توضیحی در مورد وضعیت بیمار به پزشک یا پرستار بعد از خود نمی‌دهد که این مسئله موجب افزایش خطاهای پزشکی می‌شود.

وی اظهار داشت: خستگی، دانش کم پزشک و همچنین حجم بالای بیماران از جمله مهمترین عوامل در خطاهای پزشکی محسوب می شود.

رییس بیمارستان بقیه الله با اشاره به اینکه 70 درصد خطاهای پزشکی ریشه رفتاری دارند، افزود: نبود روابط دوستانه، عدم هماهنگی و برخورد نامناسب کادر درمانی نسبت به یکدیگر باعث ایجاد خطای پزشکی می‌شود.

دکتر مهدوی خطای مدیریت بیمارستانی را از دیگر خطاهای شایع در درون بیمارستان‌ها عنوان و توضیح داد: به عنوان مثال در بخش ICU اگر به جای 10 بیمار بستری شده 9 پرستار وجود داشته باشد 15 درصد مرگ و میر در این بخش بیشتر می‌شود و خطای آن به عهده مدیر بیمارستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha